Performancing Metrics

تحصیل در دانشگاه های کانادا | اتاق خبر
کد خبر: 448278
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1400 - 19:57
کانادا یکی از بهترین و پرطرفدارترین کشورها برای مهاجرت است و در سال‌های اخیر ایرانیان زیادی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا اقدام کرده‌اند.

به گزارش اتاق خبر، در واقع تحصیل در دانشگاه های خوب کانادا راهی مناسب برای اخذ ویزای این کشور است. با تحصیل در کانادا نه تنها شما می‌توانید از مزایای عالی این دانشگاه‌ها استفاده کنید، بلکه راهی برای دریافت ویزای کار یا اقامت دائم نیز محسوب می‌شود.

اما شما باید به خوبی از شرایط تحصیل در دانشگاه های کانادا آشنا باشید تا راحت‌تر این مسیر را طی کنید و به خواسته خود برسید. از این رو ما نیز در این مقاله از تراست قصد داریم که تمام اقدامات لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا را برای شما شرح دهیم و اطلاعاتی درباره‌ نحوه گرفتن پذیرش، هزینه‌ها، مدرک زبان، بورسیه‌های تحصیلی و ... را با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه همراه ما باشید.

 

 مزایای تحصیل در دانشگاه های کانادا

کانادا برای بسیاری از دانشجویان بین المللی یک مقصد محبوب است و برای این موضوع نیز دلایل بسیار خوبی دارد. کانادا دارای 10 استان است و سه سرزمین كه كبك فرانسوی زبان در ساحل شرقی اقیانوس اطلس تا بریتیش كلمبیا در همسایگی اقیانوس آرام را دربر می‌گیرند، در این کشور قرار دارند. كانادا به عنوان یك كشور چند فرهنگی با میراث متنوع شناخته شده است.

این کشور علاوه بر اینکه مرتبا از نظر کیفیت زندگی در بین بهترین ملت‌های جهان قرار می‌گیرد، در زمینه‌های مختلفی از شهرت جهانی برخوردار است. همچنین کانادا سطح بالایی را از نظر آموزشی به خود اختصاص داده و استانداردهای عالی هم دارد. چندین موسسه آن هر ساله در میان 100 دانشگاه برتر جهانی در رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی آموزش عالی تایمز قرار دارند. از این رو افراد زیادی به دنبال ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا هستند.

دانشگاه تورنتو و دانشگاه بریتیش کلمبیا دو عدد از بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل هستند و از نظر تحقیقاتی در دنیا جایگاه بسیار خوبی دارند. جالب است بدانید که این دو دانشگاه بیش از هر دانشگاه دیگری در آمریکای شمالی دانشجوی بین المللی می‌گیرند. کانادا همچنین می‌تواند گزینه‌های تحصیلی ارزان‌تری را نسبت به اکثر کشورهای غربی ارائه دهد. در ضمن مراحل ساده‌تر پذیرش و فرصت‌های بیشتری برای اقامت دائم پس از فارغ التحصیلی را فراهم می‌کند.

همه‌ی‌ این‌ها بهترین شرایط تحصیل در دانشگاه های کانادا را به وجود آورده‌اند و همواره دانشجویان زیادی را به خود جذب می‌کنند. بر همین اساس 95% دانشجویان بین المللی در کانادا گفته‌اند که از تجربه تحصیلی خود در این کشور، فوق‌العاده راضی هستند. با این وجود تحصیل در خارج از کشور و به ویژه در کانادا، به آمادگی و تحقیق زیادی نیاز دارد. این فرآیند شامل موارد مختلفی است و معمولا بیش از یک سال طول می‌کشد. در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

لیست برترین دانشگاه های کانادا

دانشگاه تورنتو

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه fdu

دانشگاه ترنت

دانشگاه مونترال

 

شرایط تحصیل در دانشگاه های کانادا

سیستم آموزش عالی کانادا شامل موسسات خصوصی و دولتی است و دانشگاه‌ها دو گروه اصلی دارند: U15 و دانشگاه های کانادا.

U15 انجمنی از 15 دانشگاه تحقیقاتی کانادا است و دانشگاه‌های قدیمی و معتبر کشور مانند دانشگاه مک گیل، دانشگاه آلبرتا و دانشگاه مک مستر را شامل می‌شود.  باقی دانشگاه های کانادا، نشان دهنده طیف وسیعی از دانشگاه‌ها و همچنین کالج‌های دوره متوسطه است که ترکیبی از دوره‌های حرفه‌ای و آموزشی را در زمینه‌های مختلف از هنرهای آشپزی تا تجارت را ارائه می‌دهند.

یکی دیگر از مواردی که باید جهت تحصیل در دانشگاه های کانادا به آن دقت کنید، زمانبندی است. این کشور معمولا مدارک دانشگاهی را به عنوان برنامه‌های 4 یا 5 ساله ارائه می‌دهد. در حالی که ارائه‌ی مدارک کالج در زمان کوتاه‌تر، یعنی حدود 2 یا 3 سال طول می‌کشد.

پس همانطور که مطالعه کردید، در کانادا دانشگاه‌های مختلفی وجود دارند. در نتیجه شما باید پیش از اقدام برای تحصیل در دانشگاه های خوب کانادا، چارچوب‌های مختلفی مثل رشته‌ها، دوره‌ها و به طور کلی شرایط خاص هر کدام را بررسی کنید تا بهترین مورد که با شما تطابق بیشتری دارد را پیدا کنید.

وقتی برای ورود به دانشگاه های مناسب کانادا اقدام می‌کنید، به طور معمول می‌توانید یک رشته تحصیلی عمومی مانند هنر، علوم، جنگلداری و ... را انتخاب نمایید. سپس می‌تواند بعد از یک یا دو سال به طور تخصصی تحصیل در آن رشته را ادامه دهید.

یکی دیگر از مباحثی که در هنگام بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه های کانادا مطرح می‌شود، استفاده از سیستم گذراندن دوره اصلی و جانبی است. بگذارید این موضوع را به طور جزئی‌تر به شما معرفی کنیم.

در واقع این مورد در برخی از دانشگاه‌ها کاربرد دارد، یعنی رشته‌ی اصلی که می‌خواهید بخوانید، به عنوان گرایش اصلی شما شناخته می‌شود و در بیشتر کلاس‌ها باید تمرکز خودتان را بر روی دروس آن بگذارید. رشته جانبی یک مبحثی کوتاه‌تر است که شما در کنار رشته اصلی خود و معمولا سال اول یا دوم، آن را در کنار باقی درس‌ها مطالعه می‌کنید.

پس شما باید این را هم حتما در نظر بگیرید تا پیش از اقدام برای اپلای در دانشگاه های کانادا، شرایط را بررسی کنید و در صورت لزوم مدارک لازم برای این رشته‌ها را آماده کنید. همچنین گزینه‌هایی وجود دارند و این امکان را فراهم می‌کند تا با ترکیب کردن رشته‌ها به طور همزمان دو رشته را باهم بخوانید. به عنوان مثال، موسیقی و مدیریت ترکیب خوبی برای کسی است که می‌خواهد وارد رویدادهای زنده شود.

به علاوه یکی دیگر از مزایای تحصیل در دانشگاه های کانادا، فرصت ارتباط برقرار کردن با موسسات دیگر است. زیرا دانشگاه‌ها و موسسات کانادایی فرصتی را برای سفارشی کردن مدرک شما با توجه به علایق‌تان فراهم می‌کنند. ممکن است بخواهید از طریق تحصیل در دانشگاه‌های همکار در سراسر جهان به تحقیق در مقطع کارشناسی بپردازید یا تجربه بین المللی کسب کنید، این کار را دانشگاه شما در کانادا برایتان انجام می‌دهد.

در ضمن برخی از دانشگاه‌های این کشور برنامه‌های آموزشی مشارکتی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می‌دهند و به شما اجازه می‌دهند تا در ارتباط با رشته مرتبط خود کارکنید. البته در قبال آن هم مبلغی به شما پرداخت می‌شود.

 

 اپلای برای تحصیل در دانشگاه های کانادا

پیش از تصمیم به تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا، باید این را بدانید که هر کدام از آنها ممکن است چندین زمان برای ورودی داشته باشند. مثلا شاید یک دانشگاه در ماه ژانویه اقدام به پذیرش دانشجو کن، ولی این زمان برای موسسه‌ای دیگر در ماه می اتفاق بیفتد. اما با این حال بیشتر ورودی‌ها در ماه ستامبر صورت می‌گیرند و دانشگاه‌ها آماده پذیرش می‌شوند.

معمولا حدود 11 ماه قبل از این تاریخ، باید درخواست شما صورت بگیرد تا آنها فرصت بررسی داشته باشند. این زمان نهایی برای هر دانشگاه فرق دارد، ولی حداقل تا پیش از بهار باید شما درخواست خود را ارسال کرده باشید. علاوه بر این، دانشگاه های خوب کانادا گاهی اوقات اطلاعات تکمیلی مانند مشخصات شخصی مکتوب، فیلم یا نمونه کار را هم می‌خواهند که باید سعی کنید آنها را هم در زمان ارسال درخواست خود آماده کنید.  

 زبان مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های کانادا

کانادا کشوری دو زبانه است و بیشتر دوره‌ها به زبان انگلیسی یا فرانسه تدریس می‌شوند. پس بدون شک اگر این‌ها زبان مادری شما نباشند، به عنوان بخشی از برنامه خود مجبور به گذراندن آزمون زبان هستید. برای انگلیسی محبوب‌ترین آزمون، مدرک آیلتس است. این مدرک خود به دو نوع عمومی و آکادمیک تقسیم می‌شود و برای دانشگاه‌ها باید به دنبال قبولی در آزمون آکادمیک باشید.

البته سایر آزمون‌های رایج شامل تافل و آزمون پیشرفته انگلیسی کمبریج هم می‌شوند. در این بین برخی از افراد همواره به این فکر هستند که برای تحصیل در دانشگاه های خوب کانادا، چه نمره‌ی آیلتسی نیاز است. در واقع این مورد نیز باز هم به دانشگاه مورد نظر بستگی دارد و شما باید آن را حتما چک کنید. 

به طور کلی حداقل نمره لازم برای قبولی در آیلتس معمولا نمره 6.0 است و در هر بخش آن نمره 5.5 وجود ندارد. همچنین دانشگاه های کانادا حداقل نمره بالاتر از 6.5 را در نظر می‌گیرند. برای زبان فرانسه، متداول‌ترین آزمون‌ها شامل TEF ، TCF ، DALF و DELF است.

 

 هزینه تحصیل در دانشگاه های کانادا

هر دانشگاه در کانادا بسته به برنامه‌ی تحصیلی، کشور مبدا دانشجو، استان و سطح مدرک، شهریه متفاوتی دارد. در مقاطع کارشناسی بین المللی هزینه‌ها به طور قابل توجهی گوناگون هستند و دامنه‌ی قیمتی از 11000 دلار کانادا تا 59000 دلار کانادا در سال را دربرمی‌گیرد. میانگین کلی شهریه دانشجویان بین المللی 20،000 دلار کانادا در سال است که به طور قابل توجهی کمتر از دانشگاه‌های آمریکا، استرالیا و انگلیس است.

بنابراین پیش از اقدام برای تحصیل در دانشگاه های کانادا حتما به وب سایت هر دانشگاه بروید و هزینه را بررسی کنید. همچنین بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که هزینه تحصیل، تنها هزینه شما نخواهد بود. در قوانین شرایط ویزای دانشجویی کانادا گفته می‌شود که شما باید حداقل 10،000 دلار کانادا (و برای تحصیل در کبک، 11000دلار کانادا) اضافه‌تر داشته باشید.

داشتن این مبلغِ مازاد بر شهریه ضروری است تا ثابت کنید که می‌توانید در این کشور از نظر مالی خودتان را تامین کنید. اگرچه هزینه واقعی زندگی معمولا بالاتر از این ملبغ است. همچنین دانشجویان باید بیمه اجباری پرداخت کنند که هزینه دقیق آن بر اساس هر استان فرق دارد.

مورد بعدی که تاثیر زیادی در هزینه‌های شما دارد، محل اسکان است. اجاره منزل، خوابگاه دانشگاهی یا خوابگاه‌های شخصی، از مهمترین محل‌های اقامت هستند و قیمت هرکدام نیز متفاوت است. متوسط ​​هزینه اقامت در خانه‌ی اجاره‌ای، 1150 دلار کانادا برای شما در نظر گرفته می‌شود. برای اقامتگاه‌های دانشگاهی یا خوابگاه‌ها، این مبلغ در هر ماه حدود 250 تا 625 دلار کانادا است و ماندن در اقامتگاه‌های مشترک خصوصی، معمولا مبلغی بین 250 تا 700 دلار کانادا در هر ماه برای شما هزینه خواهد داشت.

همچنین لازم است برای هزینه‌های زندگی، غذا، لوازم ضروری و صورتحساب خود هم بودجه‌ای را در نظر بگیرید. دانشگاه مونترال تخمین می‌زند که دانشجویان برای تامین مسکن، کتاب و لوازم ضروری، قبض تلفن و سایر هزینه‌ها، در کل به 15،050 دلار کانادا در سال نیاز دارند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا این رقم را 15500 دلار کانادا اعلام کرده است. ونکوور گران‌ترین شهر کانادا است و هزینه‌های اجاره آن بسیار زیاد هستند. اگر به دنبال مناطق ارزان‌تر هستید، شهرهای استان کبک قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند و ارزان‌تر به حساب می‌آیند. اما شما می‌توانید هنگام تحصیل در دانشگاه های ارزان کانادا، هزینه‌های خود را هم کاهش بدهید.

مثلا بسیاری از مشاغل، مغازه‌ها و رستوران‌ها، به دانشجویان تخفیف می‌دهند. این کاهش قیمت‌ها از 10 تا 50 درصد متفاوت است، به این معنی که دانشجویان می‌توانند با بودجه‌ی خود زندگی خوب و لذت‌بخشی داشته باشند. برخی از ایرلاین‌ها مثل AirCanada قیمت بلیط هواپیما را برای دانشجویان کاهش می‌دهد.

 

بورسیه برای تحصیل در دانشگاه های کانادا

برای رعایت مقررات ویزای دانشجویی کانادا، دانشجویان باید قبل از شروع دوره تحصیلی اثبات کنند که پول کافی برای تامین نیازهای مالی خود را هنگام تحصیل و در این کشور دارند. ولی با این حال انواع کمک هزینه‌های تحصیلی مثل، بورسیه و اسکالرشیپ، برای دانشجویان بین المللی در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دسترس است.

مهم این است که تحقیق در مورد این گزینه‌ها در اوایل آغاز شود، زیرا بودجه بورسیه تحصیلی بسیار رقابتی است و از نظر عرضه محدود است. هر دانشگاه فرصت‌های مختلفی برای تامین بودجه دارد و وب سایت‌های آنها اطلاعاتی را در مورد بورسیه‌ها و جوایز مالی دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهند. اکثر این برنامه‌های بورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی هستند، به این معنی که عملکرد تحصیلی قبلی شما تعیین کننده واجد شرایط بودن است.

با این حال، بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های کانادا نیز بر اساس نیاز مالی دانشجویان تعیین می‌شود. همچنین بورسیه‌های تحصیلی خاصی وجود دارند که بیشتر به دانشجویان کشورهای در حال توسعه اختصاص داده می‌شوند. برنامه بورسیه تحصیلی مشترک المنافع کانادایی، بودجه‌ای را برای دانشجویان سایر کشورهای مشترک المنافع فراهم می‌کند.

برخی از دانشگاه‌ها جوایز ترکیبی نیز دارند که بورسیه‌هایی است که براساس لیاقت و نیاز مالی اعطا می‌شود. برخی از نمونه‌های این جوایز ترکیبی، بورسیه تحصیلی بین‌المللی شهروندان دانشگاه ترنت و برنامه‌ی دانش پژوهان بین المللی دانشگاه بریتیش کلمبیا است.

دولت کانادا همچنین برای بورسیه تحصیلی دانشجویان بین المللی، از بخش‌های خصوصی هم استفاده می‌کند. البته اگرچه کمک هزینه‌های تحصیلی زیادی در دسترس هستند، ولی شما باید حتما برنامه‌ریزی مناسبی برای تامین مالی اکثریت هزینه‌های تحصیل و زندگی خودتان در کانادا را داشته باشید.

 

ویزا برای تحصیل در دانشگاه های کانادا

در کانادا ویزای دانشجویی به عنوان مجوز تحصیل شناخته می‌شود. در واقع اجازه تحصیل سندی است که توسط دولت کانادا صادر می‌شود و به اتباع خارجی اجازه تحصیل در یک دانشگاه مشخص در این کشور را می‌دهد. قبل از ورود به کانادا، اگر قرار است بیش از شش ماه در دانشگاه باشید، باید درخواست مجوز تحصیل دهید. بدون نامه پذیرش تحصیل در دانشگاه های کانادا، نمی‌توانید درخواست ویزا کنید، بنابراین قبل از شروع این روند باید بدانید که کجا می‌خواهید تحصیل کنید.

مسئولیت تامین مجوز تحصیل به عهده خود شما خواهد بود، اما تعدادی از دانشگاه‌ها راهنما یا چک لیست‌های گام به گام را برای کمک به شما در روند جمع آوری اسناد و اطلاعات ارائه می‌دهند. ویزا تحصیل در دانشگاه های کانادا به شما امکان می‌دهد تا بدون نیاز به ویزای کار، با توجه به قوانین در مکان‌های مجاز کار کنید.

همچنین شما می‌توانید پس از پایان تحصیلات خود در کانادا، برای کسب تجربه در این کشور بمانید، ویزای کار بگیرید و به فعالیت بپردازید. برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا، شما باید علاوه بر مدارک تحصیلی، مدارکی مثل پاسپورت معتبر، کارت اعتباری یا نقدی، آدرس ایمیل و ... هم داشته باشید و سپس از طریق سفارت اقدام کنید.

امکان کار کردن بعد از تحصیل در دانشگاه های کانادا

یکی دیگر از بهترین مزایای تحصیل در دانشگاه های کانادا این است که پس از فارغ التحصیلی شاید بتوانید در این کشور بمانید و کار کنید. همچنین این امکان برایتان فراهم است که هم کار کنید و هم تحصلات عالیه خود را ادامه دهید. ادامه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا نسبت به آمریکا ارزان‌تر است.

همچنین حتی برخی از دانشگاه های کانادا به دلیل کاهش هزینه‌های دانشجویان، گزینه‌های خیلی خوبی به شمار می‌روند. تکمیل مقطع دکترا در یک دانشگاهی کانادایی به شما این حق را می‌دهد که سه سال دیگر در کانادا کار کنید و پس از آن می‌توانید مسیرهایی مانند اقامت دائم یا حتی تابعیت کامل را دنبال کنید.

 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های تخصصی، با کارشناسان تراست در ارتباط باشید.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید