Performancing Metrics

جراحی چاقی چیست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 448279
تاریخ انتشار: 4 خرداد 1400 - 20:06
جراحی چاقی روش های مختلفی دارد که به وسیله آن می توان وزن اضافه را تا حد زیاد، در مدت زمان کوتاه کاهش داد. این مسئله باعث شده که جراحی چاقی امروزه طرفداران زیادی داشته باشد.

به گزارش اتاق خبر، بسته به میزان چاقی و وضعیت شاخص توده بدنی فرد، نوع جراحی چاقی انتخابی در افراد مختلف متفاوت می باشد.

 در ادامه این مقاله از نگاه دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی به توضیح جراحی چاقی و بررسی انواع و روش های مختلف انجام این شیوه لاغری خواهیم پرداخت.

  1. جراحی چاقی چیست؟
  2. مزایای جراحی چاقی چیست؟
  3. انواع جراحی چاقی چیست؟
  4. روش های جراحی چاقی چیست؟

 

جراحی چاقی چیست؟

برای لاغری و کاهش وزن روش های مختلفی وجود دارد. انجام این روش ها هرچقدر اضافه وزن بیشتر شود سخت تر می شود. با توجه به اهمیت کاهش وزن و تناسب اندام در سلامتی افراد، کاهش وزن سریع نیز اهمیت زیادی دارد که یکی از روش های دستیابی به وزن مناسب در زمان کوتاه، جراحی چاقی می باشد.

 

دغدغه چاقی

چاقی یک معضل خطرناک است که شدت گیری آن عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. بیماری های مختلفی که از چاقی نشات می گیرند یا چاقی می تواند باعث تشدید آن ها شود تنها یکی از مشکلات چاقی در افراد است. این مسئله امروز به عنوان یک دغدغه در علم پزشکی مطرح شده و برای برطرف کردن آن تلاش های زیادی می شود. به خصوص که کاهش وزن، برای افرادی که اضافه وزن بسیار زیادی دارند کار ساده ای نیست و نیاز به روشی است که در مدت کوتاه و با زحمت کمتر بیشتر وزن اضافه خود را از دست دهند.

جراحی چاقی

یکی از روش های دستیابی به وزن ایده آل در مدت زمان کوتاه، جراحی چاقی است. جراحی چاقی، نوعی از جراحی هاست که در آن همانند سایر جراحی ها فرد تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی قرار گرفته و بدن مستقیما تحت تغییر قرار می گیرد. بیشترین تاثیر جراحی چاقی به دلیل همین عملکرد مستقیم است. در جراحی چاقی، برای نتیجه گیری دو تغییر در بدن، بسته به نوع جراحی اتفاق می افتد. در برخی جراحی ها معده مستقیما جراحی شده و کوچکتر شده یا حجم آن محدود می شود، یا سلول های چربی با ابزار خاص تخریب شده و از بدن خارج می شوند.

مزایای جراحی چاقی چیست؟

مزایای مختلف جراحی چاقی باعث شده که این روش، به یکی از پرطرفدارترین شیوه های لاغری و کاهش وزن تبدیل شود. در این قسمت از مقاله جراحی چاقی چیست، به بیان مزایای مختلف این عمل ها خواهیم پرداخت.

کاهش وزن سریع

از جمله مهمترین مزایای جراحی چاقی می توان به سرعت بالای کاهش وزن در این شیوه اشاره کرد. تغییرات مستقیمی که در معده افراد صورت می گیرد باعث تغییر در حجم غذای مصرفی می شود که این مورد در نهایت کاهش وزن سریع را منجر می شود. افرادی که جراحی چاقی انجام می دهند، معمولا کمتر احساس گرسنگی کرده و نسبت به گذشته زودتر سیر شده و نیاز کمتری به مصرف غذا دارند.

تلاش کمتر

از دیگر مزایای جراحی چاقی می توان به تلاش کمتر افراد برای لاغری و کاهش وزن است. در رژیم غذایی یا سایر روش های مرسوم کاهش وزن افراد باید مدت زمان زیادی را صرف کاهش وزن کنند و برای هر کیلو کاهش وزن تلاش زیادی داشته باشند. به عنوان مثال در برنامه غذایی خود تغییرات اساسی ایجاد کرده یا به فعالیت های سنگین ورزشی در کنار روش های دیگر بپردازند در حالی که جراحی چاقی نیازی به این موارد ندارد.

صرفه جویی در هزینه و زمان

در نهایت، مزیت دیگر جراحی چاقی صرفه جویی در زمان و هزینه است. همان طور که گفته شد با جراحی چاقی افراد وزن اضافه خود را در مدت زمانی کوتاه از دست می دهند، در روش هایی مانند ورزش کردن افراد باید ساعتی از روز را به این کار اختصاص دهند که به جراحی چاقی نیاز به اختصاص این زمان کمتر می شود. همچنین با جراحی هزینه به یکباره انجام شده و نیازی به هزینه های مجدد نیست.

انواع جراحی چاقی چیست؟

انواع جراحی چاقی چیست، آیا این عمل به شکل های مختلفی انجام می شود یا تمام جراحی ها به یک شیوه هستند، این سوالات جز مهمترین پرسش های افرادی است که  آشنایی چندانی با جراحی چاقی ندارند.

جراحی تهاجمی

جراحی های لاغری به دو شیوه تهاجمی و غیر تهاجمی انجام می شوند. تمام جراحی های انجام شده، که در آن فرد تحت بیهوشی یا بی حسی قرار گرفته، نیاز به بستری چند ساعت قبل از عمل و چند ساعت بعد از عمل در بیمارستان بوده و در بدن فرد بخیه زده می شود در دسته جراحی های تهاجمی قرار می گیرند که جراحی چاقی نیز در برخی روش ها به این شیوه انجام می شود.

جراحی غیرتهاجمی

در مقابل برخی جراحی ها نیازی به برش بدن نداشته و بعد از انجام آن بخیه زده نمی شود. این جراحی ها عمدتا بستری نیاز ندارند و تنها به علت بی حسی در برخی موارد در دسته جراحی ها قرار می گیرند. برخی شیوه های جراحی چاقی در این دسته نیز قرار می گیرند مانند مزوتراپی.

 

روش های جراحی چاقی چیست؟

بعد از آشنایی با انواع جراحی های چاقی، در این بخش به پاسخ به این پرسش که روش های مختلف جراحی چاقی چیست و توضیحی مختصر در مورد سه روش متداول از این روش ها خواهیم پرداخت.

اسلیو معده

یکی از روش های جراحی چاقی، اسلیو معده drsalimi است. در این روش بخشی از معده فرد که متناسب با شاخص توده بدنی وی انتخاب می شود برداشته می شود. این حجم برداشته شده که از 60 تا 80 درصد است باعث کاهش حجم غذای مصرفی شده و در نتیجه آن فرد لاغری و کاهش وزن را تجربه خواهد کرد. اسلیو که جز جراحی های کم تهاجمی است امروزه طرفداران زیادی دارد.

بالون معده

از دیگر روش های جراحی چاقی بالون معده است. در این روش یک کپسول سیلیکونی از طریق دهان وارد معده می شود و سپس با پرکردن این کپسول از گاز مخصوص و بالونی کردن آن در معده، بیشتر حجم معده پر شده و فرد در اکثر اوقات احساس سیر می کند که این عامل نیز منجر به کاهش وزن می شود.

رینگ یا حلقه معده

در نهایت یکی از روش های متداول دیگر جراحی چاقی حلقه معده است که از یک حلقه سیلیکونی توخالی که دورتا دور معده قرار گرفته تشکیل می شود و با پر کردن گاز مخصوص در این حلقه میزان تنگی آن را مشخص می کنند که باعث کاهش حجم غذای مصرفی و در نتیجه لاغری می شود.

 

 

 

 

 

 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید