Performancing Metrics

ایران کمبود کیت تشخیص کرونا دارد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 449042
تاریخ انتشار: 15 تیر 1400 - 11:06
تفکیک واریانت دلتا از سایر واریانت‌های شناخته شده فاقد ارزش بالینی است و انجام آن هنگام آزمایش تشخیص مولکولی معمولی که به منظور تشخیص بیماری صورت می‌گیرد، غیرضروری است.

به گزارشاتاق خبر به نقل از ایلنا، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: تشخیص واریانت دلتای کرونا از سایر واریانت‌ها که فعلا فقط برای بررسی‌های اپیدمیولوژیک مورد نیاز است، به کیت‌های اختصاصی نیاز دارد.

دکتر سیامک سمیعی مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کاهش انجام تست پی‌سی‌آر در مراکز درمانی سیستان و بلوچستان بیان کرد: معمولا وقتی بیماری در سطح جامعه شدت می‌گیرد و تعداد مواردش در یک ناحیه افزایش پیدا می‌کند، ممکن است به دلیل افزایش ناگهانی اقدامات تشخیصی و ردیابی تماس، حجم نمونه‌های دریافتی آزمایشگاه یا آزمایشگاه‌های تشخیص مولکولی همان ناحیه افزایش پیدا کند و موجب کاهش سریع ذخیره کیت‌ها شود.

وی ادامه داد: اگر شدت گرفتن بیماری به طور همزمان در نقاط مختلف کشور اتفاق بیفتد، زنجیره تامین کیت‌ها و ملزومات آزمایشگاهی برای تامین همه نیازها با اختلال موقتی مواجه می‌شود. در چنین شرایطی وزارت بهداشت دستورالعمل‌هایی برای اقدامات فوری مدیریت شرایط دارد تا زمانی که مشکل برطرف شود.

سمیعی افزود: معمولا در این شرایط دانشگاه‌ها برای مدت کوتاهی از روش‌های پیشنهادی استفاده می‌کنند و کمبود کیت تا به حال در بعضی مقاطع در مناطق خاص و حتی کل کشور افتاده است، ولی موقتی بوده و رفع شده است.

وی گفت: در حال حاضر منابع لازم تامین شده و کیت‌ها در اختیار هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی قرار دارد تا بین دانشگاه‌هایی که ذخایر آنها کاهش یافته، توزیع شود و به زودی مشکل برطرف می‌شود.        

سمیعی با اشاره به ویروس دلتا ادامه داد: بر اساس گزارش اولیه آزمایشگاه مرجع کشوری کووید-۱۹ در انستیتو پاستور ایران، واریانت دلتا توسط کیت‌های تولید داخل و روش‌های تشخیص مولکولی بیماری که در آزمایشگاه‌های کشور مورد استفاه قرار می‌گیرند تشخیص داده می‌شود، اما قابلیت تشخیص واریانت دلتا از سایر واریانت‌ها که فعلا فقط برای بررسی‌های اپیدمیولوژیک مورد نیاز است، به کیت‌های اختصاصی نیاز دارد. 

 
 
 

وی افزود: تفکیک واریانت دلتا از سایر واریانت‌های شناخته شده فاقد ارزش بالینی است و انجام آن هنگام آزمایش تشخیص مولکولی معمولی که به منظور تشخیص بیماری صورت می‌گیرد، غیرضروری است.  

سمیعی در مورد هزینه‌ی کیت‌های مصرفی توسط بیماران ادامه داد: تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر رایگان بودن هزینه انجام آزمایش‌های تشخیص مولکولی و تشخیص سریع آنتی‌ژن ویروس کووید-۱۹ در بخش دولتی، وقتی که مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت تجویز صورت گیرد، اتفاق می‌افتد. 

وی گفت: بنابراین انجام آزمایش‌ها در مراکز دولتی برای مراجعین علامت‌دار و اطرافیان فرعی آنها که مبتلای قطعی هستند، در قالب ردیابی تماس، رایگان است.

 
کد خبر: 55268107
نظرات
ADS
ADS
پربازدید