Performancing Metrics

رشد 35 برابری حجم صادرات فولاد خام ایران در 8سال گذشته | اتاق خبر
کد خبر: 449094
تاریخ انتشار: 24 تیر 1400 - 16:22
آمارهای وزارت صنعت نشان می‌دهد ارزش صادرات فولاد خام ایران در سال گذشته 2 هزار و 88 درصدی و وزن صادرات این محصول 3 هزار و 396 درصدی بیشتر از سال 92 بوده است.

به گزارش اتاق خبر،‌به نقل از ایرنا، بررسی آمارهای منتشره معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از رشد چشمگیر ۲‌ هزار و ۸۸ درصدی صادرات فولاد خام در بین سال‌های ۹۲ تا ۹۹ حکایت دارد؛ یعنی ارز صادرات این محصول در 8 سال اخیر تقریباً 22 برابر شده است.

بر پایه این آمارها، در این دوره هشت ساله، وزن صادرات فولاد خام ایران با ثبت رشد چشمگیر سه هزار و ۳۹۶ درصدی، از ۱۸۶.۳ هزار تن در سال ۹۲ به ۶ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۶۰۰ تن در پایان سال ۹۹ رسیده که تفاوت قابل‌توجه آن با میزان افزایش ارزش صادرات، می‌تواند به معنای نوعی ارزان‌فروشی یا کاهش شدید قیمت فروش این محصول باشد.

ارزش دلاری این صادرات نیز با ثبت رشد ۲‌هزار و ۸۸ درصدی، از ۱۲۱ میلیون دلار در ابتدای دولت یازدهم به ۲ میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در پایان سال ۹۹ رسید.

 کاهش واردات فولاد خام

میزان تناژ واردات فولاد خام نیز در این مدت با ثبت افت ۹۹ درصدی از ۷۷۵.۶ هزار تن در سال ۹۲ به ۶‌هزار تن در سال گذشته و ازنظر ارزشی نیز با ثبت کاهش ۹۹ درصدی، از ۴۸۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در ابتدای دولت یازدهم به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در پایان پارسال رسید.

پیش‌تر انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: ایران با تولید ۲۹ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۲۰ میلادی توانست در رتبه دهمین فولادساز برتر جهان قرار گیرد.

رشد ۱۵.۵ درصدی اکتشافات معدنی در دولت تدبیر و امید

بررسی آمارهای منتشره معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از رسیدن اکتشاف ذخایر معدنی کشور (ذخایر قطعی) به ۵۵ میلیارد تن تا پایان سال ۹۹ و رشد ۱۵.۵ درصدی آن در مقایسه با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید است.

میزان اکتشاف ذخایر معدنی کشور (ذخایر قطعی) در سال ۹۲ و زمان آغاز به کار دولت یازدهم ۴۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن بود.

تعداد معادن فعال کشور در دوره زمانی یاد شده، از ۶ هزار و ۱۶۵ معدن در سال ۹۲ به ۶ هزار و ۱۳۰ معدن در پایان سال گذشته کاهش یافت و افت ۶ دهم درصدی ثبت کرد.

بااین‌حال، میزان استخراج سالیانه معادن فعال در این مدت، از ۳۶۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۴۵۵ میلیون تن در پایان سال ۹۹ افزایش یافت و رشدی ۲۵.۷ درصدی به ثبت رسانید.

شمار مواد معدنی اکتشافی در کشور ۶۸ ماده است که سهم مصالح ساختمانی نسبت به فلزی غالب است.

 
 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید