Performancing Metrics

دربارهٔ محلات معروف غرب و شمال تهران بیشتر بدانید | اتاق خبر
کد خبر: 449193
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1400 - 10:12
کلانشهر تهران به مناطق و محله‏‌های متعددی تقسیم شده که هر کدام ویژگی و امکانات خاص خود را دارند.

به گزارش اتاق خبر، حتی برخی از آن ‏ها در گذشته ساختار و نام دیگری داشته و اکنون تغییر کرده‌اند. ما در این مطلب قصد داریم محله‌‏های دو منطقهٔ غربی و شمالی تهران یعنی؛ نواب و تجریش را معرفی کرده و با امکانات رفاهی و ویژگی این محله‌‏ها شما را بیشتر آشنا کنیم.

 محلهٔ نواب

نواب، محله‌‏ای پر جنب‌وجوش و سرزنده در جنوب غربی تهران بوده که جزو منطقهٔ ۱۰ شهرداری محسوب می‌‏شود. محله‏‌ای نسبتا شلوغ و پرجمعیت که در مجاورت بزرگراه شهید نواب صفوی قرار گرفته و به همین دلیل به داشتن دسترسی راحت و مناسب، مشهور است. محلهٔ نواب با توجه به دسترسی و امکانات رفاهی خوبی که دارد، محله‌‏ای پرطرفدار برای خرید و فروش مسکن است. به راحتی می‌‏توان با جست‌وجو در سایت‌‏هایی چون دیوار، کیلید، شابش، از قیمت خانه‏‌های محدودهٔ نواب مطلع شد. نواب از محله‌‏های متعددی چون؛ بریانک، زنجان جنوبی، سلسبیل جنوبی، سلسبیل شمالی، شبیری-جی، کارون جنوبی، کارون شمالی، هاشمی و هفت چنار تشکیل شده و از سمت شمال به خیابان آزادی، از سمت جنوب به خیابان کمیل، از سمت غرب به یادگار امام و از شرق به اطراف بزرگراه نواب صفوی منتهی می‌‏‏شود.

 محله بریانک

در زمان‏‌های گذشته بریانک جزئی از دهستان غار در بخش ری شهرستان تهران به شمار می‌‏آمد. در کل جمعیت این منطقه در گذشته ۱۰۰ نفر بود. ولی اکنون در شهر تهران قرار گرفته و بر جمعیت آن افزوده شده است. علت نام‌گذاری محلهٔ بریانک هم بریانی خوردن یکی از شاهان در گذشته در این محل بوده است. طی زمان، خیابان بریانک به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شد که البته بعد از احداث بزرگراه نواب، ارتباط بین این دو قسمت از هم قطع شد. بریانک محل‏ه‌ای است که مکان‌های تفریحی و گردشی فراوانی دارد، از جمله مهم‌ترین پارک‌های این منطقه، می‌‏توان به موزهٔ حیات وحش پارک هفت چنار، پارک باغ حکیم و پارک‌های۲۲ بهمن، نور، اعتماد، خانواده و نظامی اشاره کرد. مهم‌‏ترین ساختمان اداری در این منطقه، ساختمان آموزش و پرورش منطقه ۱۰ است که حول محور این ساختمان تعداد زیادی دبستان، دبیرستان، هنرستان و مدرسهٔ کودکان استثنایی قرار گرفته است.

 سلسبیل

محلهٔ سلسبیل یکی از محله‌‏های قدیمی منطقه نواب بوده که در جنوب غربی پایتخت قرار دارد. تاریخچهٔ نام‌‏گذاری این محل، بدین دلیل است که در گذشته محله سلسبیل پر از باغ و درختان میوه و چشمه‏‌های جاری بوده که مردم با دیدن آن‌‏ها به یاد بهشت و چشمهٔ سلسبیل می‌‏افتادند. این گونه بود که این منطقه سلسبیل نامیده شد. این محله از شمال به خیابان آذربایجان، از غرب به خیابان خوش، از جنوب به خیابان کمیل و از جهت شرقی به بزرگراه نواب صفوی متصل می‌‏شود. سلسبیل دارای خیابان‏‌های مهمی چون خیابان هاشمی، خیابان امام خمینی، خیابان کمیل، خیابان ناصری، خیابان خوش، خیابان آذربایجان، خیابان بوستان سعدی و رودکی است. محلهٔ سلسبیل دسترسی خوب و راحتی به وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و بی‌آر‌تی دارد. امروزه می‌‏توان خیابان سلسبیل را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید لباس مردانه و زنانه در تهران نام برد که فروشگاه‏‌ها و مراکز خرید متنوعی را در دل خود جای داده است.

محلهٔ محبوب مجاز 

در حاشیهٔ بزرگراه نواب صفوی، محله‏‌ای به نام محبوب مجاز قرار گرفته که بافت قدیمی و سنتی دارد و جزو یکی از قدیمی‏‏‌ترین محله‏‌های تهران محسوب می‌شود. محله‌‏ای که افرادی چون شهید رجایی و خیر معروف عصر قاجار همایون خواجوی، زمانی در آن می‌‏زیسته‌‏اند. هنوز هم در گوشه‌وکنار این محله می‌‏توان مغازه‌‏ها و خانه‏‌های سنتی و خاطره‌‏انگیز را به چشم دید. محلهٔ محبوب مجاز، تراکم نسبتا بالایی دارد و مردم محله خواستار رسیدگی به فضای سبز و آلودگی‏‌های زیست محیطی محله هستند. ساکنان این منطقه می‌‏توانند از طریق ایستگاه مترو کمیل و بریانک به سایر نقاط تهران تردد کنند.

 تجریش

تجریش منطقه‌‏ای قدیمی و خاطره‌‏انگیز برای همه اهالی پایتخت، در شمال تهران قرار گرفته و آب‌وهوای خنک و دلچسبی دارد. محله‏‌های تجریش از امکانات رفاهی همچون؛ وسایل نقلیه عمومی، بازارها و مراکز خرید، مراکز درمانی و بیمارستان، برخوردار بوده و همواره مورد استقبال خریداران و مستاجران قرار دارند. درنتیجه با توجه به این که محلهٔ تجریش در منطقهٔ یک تهران واقع شده طبیعتا قیمت خانه‏‌ها در این منطقه نسبتا بالا بوده و بنابراین برای رهن و اجاره آپارتمان در دیوار تجریش باید دستتان پر باشد. منطقهٔ تجریش دارای محله‏‌های معروف و متعددی چون؛ ازگل، دزاشیب، تجریش، اوین، چیذر، درکه، زعفرانیه، محمودیه و... است که هر کدام امکانات رفاهی و دسترسی مختص به خود را دارند.

 

 

دزاشیب

محلهٔ دزاشیب در شمال تهران و در شرق تجریش قرار گرفته و از سمت جنوب به تپهٔ قیطریه، از سمت شمال به جماران و نخجوان، از غرب به خیابان شریعتی و از شرق به چیذر و فرمانیه منتهی می‌‏شود. قسمت شمالی دزاشیب را محلهٔ بالا و قسمت جنوبی آن را محلهٔ پایین می‌‏نامند. نام قدیم محلهٔ دزاشیب، دزج سفلی بوده است. که با لهجه محلی تا سال ۱۳۲۵ (ددرشو) گفته می‌‏شد و کلمه دزاشیب شکل تغییر یافته (دژآشوب) است. در قدیم شغل اکثر اهالی این منطقه کشاورزی و دامداری بوده و درصد کمی از اهالی به کسب‌وکار مشغول بودند. دزاشیب در واقع مانند پلی برای گذر به نیاوران و فرمانیه به شمار می‌رفته و دارای دو  قنات است که همچنان فعال هستند. امروزه نیز بافت سنتی خیابان‏‌ دزاشیب وجود داشته و تغییر چندانی نکرده است. از جمله مکان‌‏های دیدنی دزاشیب می‌‏توان، حمام بوعلی، کوچه قورباغه، دبستان ادونتیست‏‌ها، مسجد عمر رمضون و مسجد آقا شیخ علی را نام برد.

 باغ فردوس

محلهٔ‏ باغ فردوس، در مجاورت خیابان ولیعصر و شمیران قرار گرفته و در حال حاضر موزهٔ سینمای ایران در محلهٔ باغ فردوس قرار دارد. این محلهٔ قاجاری از سمت شمال به میدان تجریش، از سمت جنوب به توتونچی، از غرب به خیابان ولیعصر و از شرق به خیابان دربندی محدود می‏‌شود. همچنین از نقاط دیدنی این محله، می‌‏توان باغ فردوس که توسط حسینعلی معیرالممالک ساخته شده و کتابخانهٔ باهنر، موزهٔ دکتر حسابی، موزهٔ باغ هنر ایرانی را نام برد. مسیر دسترسی به محلهٔ باغ فردوس، بسیار مناسب بوده و امکان استفاده از تمامی وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند، مترو، تاکسی، اتوبوس در این منطقه میسر است. برای رسیدن به باغ فردوس می‌‏توانید وارد خط ۱ شده و در ایستگاه تجریش پیاده شوید و به سمت میدان قدس بروید. پس از ۲۰ دقیقه پیاده‏‏‌روی به محلهٔ فردوس می‌‏رسید. همچنین می‌‏توانید از طریق تاکسی و بی‌آرتی این مسیر را طی کنید. امروزه ساخت‌وساز در محلهٔ باغ فردوس زیاد شده و خانه‌ها و آپارتمان‏‌های محله، بافت مدرن و لوکسی دارند. برای آگاهی از قیمت خانه‏‌های این منطقه می‌‏توان از سایت‏‌هایی چون دیوار، شابش، کیلید استفاده کرد..

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید