Performancing Metrics

اول نقش‌هایم را درک می‌کنم | اتاق خبر
کد خبر: 449228
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1400 - 19:44
مجیــد واشقــانی:
مجیــد واشقــانی در ســریال «برادر» یکی از متفاوت‌ترین نقش‌آفرینی‌های بازیگری‌اش را تجربه کرده است.

به گرارش اتاق خبر، او در این سریال از نقش‌های تقریبا مثبت همیشگی‌اش فاصله گرفته و نقش یک دلال خرده‌پای برنج را بازی می‌کند. سریال «برادر» به کارگردانی جواد افشار و با حضور بازیگرانی از جمله حسن پورشیرازی، حسین یاری، سهیلا رضوی، پوریا پورسرخ، گلاره عباسی، کاظم بلوچی، رضا توکلی، کاوه خداشناس و سوگل طهماسبی این روزها بر روی آنتن شبکه آی‌فیلم قرار دارد. «فارس» به همین بهانه، گفت‌وگویی با وی داشته که در ادامه می‌خوانید:
 آقای واشقانی مخاطبی که عموما شما را با نقش‌‌های مثبت به یاد مــی‌آورد با کاراکتر مهــران که نقشش را در ســریال برادر بازی می‌‌کنید بــه نوعی غافلگیر می‌شود. از این منظر، نقش مهران در سریال برادر را می‌‌توان یکی از نقاط عطف کارنامه بازیگری شما تصور کرد. موافق هستید؟
مهران یک نقش متفاوت در سابقه بازیگری‌ام است. همه‌چیز این نقش متفاوت است؛ لحن بیانش، طرز تفکرش و حتی گریمــی که دارد. از این نظر، واقعا نقش مهران را دوســت دارم و با آن ارتباط برقرار کردم. مهران یک دلال خرده‌پای برنج است که می‌خواهد یک‌شبه ره صدساله را برود و در این مسیر، حاضر است تن به هر کاری بدهد. او در عین حال، شخصیت خاص و پیچیده‌ای ندارد و امثال این کاراکتر را به‌وفور می‌توان در جامعه مشاهده کرد.
 در عین اینکه نقش مهران به‌لحاظ حضور در جلوی دوربین خیلــی پررنگ نیست و از جمله کاراکترهای فرعی ســریال محسوب می‌شود اما شاید از برخی شخصیت‌‌های اصلی بهتر و بیشتر دیده می‌‌شود.
بله، نقش مهران در قصه خیلی پررنگ نیست اما به‌خاطر ویژگی‌های جذابی که دارد خیلی خوب دیده می‌‌شود. این نقش در ابتدا از آنچه که هست کوتاه‌تر بود اما بعد از صحبت‌هایی که با آقای افشار داشتیم حجم بیشتری گرفت و پررنگ‌‌تر شد. نقش مهران را با وجود کوتاهی‌اش دوست داشتم و به‌نظرم به اندازه کافی هم تاثیرگذار بود. طبیعی است که اگر این نقش اثرگذاری کافی را در قصه نداشت اصلا قبول نمی‌کردم بازی‌اش کنم.
 افرادی مثل مهران در جامعه کم نیستند و می‌توان شبیه او را زیــاد مشاهده کرد. این موضوع باعث می‌‌شود که ایـن نقش ما به ‌ازای بیرونی داشته باشد و کار شما به‌عنوان بازیگر راحت‌تر شــود اما از سوی دیگر، نقش‌های این‌چنینی یعنی دلال خرده‌پا و در عین حال قالتاق، بارها از سوی بازیگران متعددی ایفا شده است. هنگام ایفای نقش مهران چقدر ملاحظه و وسواس داشتید که کارتان به تیپ نزدیک نشود؟
امثال مهران را در جامعه خودمان زیاد می‌بینیم. افرادی که فقط به پول فکر می‌‌کنند و حاضر هستند برایش هر کاری بکنند. البته این آدم‌‌ها دنیای بزرگی هم ندارند و انسان‌های کم‌عمقی هستند. مثلا اگر به بازار سری بزنید احتمالا می‌‌توانید آدم‌‌هایی شبیه به مهران را به‌راحتی ببینید، تقریبا همه‌شان هم یکسری رفتارها و خصوصیات اخلاقی مشابه را دارند. این افراد معمولا خیلی سطحی‌نگر هستند و در لحظه، فکر می‌کنند و تصمیم می‌‌گیرند اما به‌هرحال، برای بازی باید به اندازه کافی آنالیز و شناسایی شوند. اگر یک کاراکتر را درست شناسایی و با آن ارتباط برقرار نکنی، طبیعتا نمی‌‌توانی نقشش را به‌درستی ایفا کنی. مهران هم شامل همین قاعده بود. سعی کردم با آنالیز دقیق، خودم را در قالب این کاراکتر قرار دهم و رفتارهایش را پیش‌بینی کنم. در عین حال، چیزهایی از خودم به نقش اضافه کردم تا شبیه نقش‌های مشابه نشود و به تیپ نزدیک نباشد. به‌نظرم، چهره‌پردازی این کاراکتر هم سهم قابل‌توجهی در باورپذیری او دارد.
 رگه‌هایی از کمــدی هم در رفتار و گفتار مهران دیده مـی‌‌شود. چقدر از این بار کمیک در فیلمنامه آمده بـود و چه میزانش را شما در بازی تان لحاظ کردید؟
معمولا آدم‌هایی شبیه مهران نوعی استهزا را در کلام و رفتارشان دارند و برای رسیدن به مقصودشان، زیاد لودگی می‌‌کنند. گاهی هم خودشان را خیلی بامزه تصور می‌‌کنند. از این لحاظ، سعی کردم تا بخشی از این خصوصیات شخصیتی را در نوع رفتار و گفتار مهران بازتاب دهم تا به کاراکتر نهایی مدنظر نویسنده و کارگردان نزدیک باشد. البته خودم هم با نقش‌‌های کمدی چندان غریبه نیستم و اصولا کارم در بازیگری را با کمدی آغاز کرده‌‌ام.
 واکنش مخاطبــان پس از شروع پخش اولیه سریال بــرادر چگونه بود؟ استقبال می‌کردند؟
سریال برادر بیننــدگان خــودش را داشــت و استقبال از آن خوب بود. فکر می‌‌کنــم یکــی از سریال‌های پرمخاطب ماه رمضان بود.
 خودتان از حضــور در این سریال راضی بودید؟ نتیجه کار همانی بود که انتظارش را داشتید؟
 بله، هم نقشم در این سریال متفاوت بود و هم خود اثر با استقبال مخاطبان مواجه شد. نقش کوتاه اما تاثیرگذار بود. برادر اولین سریال مناسبتی است که در آن بازی کردم و از نتیجه کار هم راضی بودم. سریال مناسبتی ساختن آدم خودش را می‌‌خواهد و شاید هر کارگردانی از عهده آن بر نیاید. از سوی دیگر، تجربه کار با جواد افشار هم خیلی شیرین و خاطره‌انگیز بود. همیشه دوست داشتم که با آقای افشار همکاری داشته باشم.
 سریال برادر یک کار مناسبتی جذاب بود که توانست بینندگان زیادی را با خود همراه کند. ســریال‌های مناسبتــی معمولا پربیننده هستند و با واکنش مثــبت مردم مواجه می‌‌شوند. نقاط قوت و تمایز سریال را در چه می‌‌بینید؟
قصه سریال، ساده اما جذاب بود. کاراکترهای سریال از درون جامعه و از خود مردم بودند. مخاطب شبیه این کاراکترها را در محیط زندگی خودش زیاد دیده بود و با آنها احساس غریبگی نمی‌‌کرد. سریال در حالی‌که یک قصه جذاب را روایت می‌کرد به بخشی از معضلات جامعه هم می‌‌پرداخت. از سوی دیگر، کارگردانی مثل جواد افشار بالای سر کار بود که خوب می‌داند چگونه سریال بسازد تا بتواند مخاطب را جذب کند.
 این شب‌ها بیننده سریال برادر از شبکه آی‌‌فیلم هستید؟
به‌علت مشغله‌کاری فرصت تماشایش را ندارم اما باخبر هستم که از آی‌فیلم پخش می‌شود.
 طی این ســال‌ها  تماشای ســریال‌های خارجی باب شده است. شما کدام سریال را تماشا می‌کنید؟
فرصت کنم ترجیح می‌دهــم بیننده کــارهای خوب باشم.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید