Performancing Metrics

نشست بغداد می‌تواند یک نشست تاریخی و تاثیرگذار درمنطقه باشد | اتاق خبر
کد خبر: 449555
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1400 - 11:18
یک کارشناس مسائل منطقه:
یک کارشناس مسائل منطقه ابراز امیدواری کرد که با برگزاری نشست بغداد تنش های گوناگون در منطقه برطرف شده و کشورها به سمت همگرایی منطقه ای و حل اختلافات بروند.

به گزارش اتاق خبر، حسن هانی زاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری نشست بغداد اظهار کرد: دولت عراق پیش‌بینی تشکیل نشستی با شرکت سران ایران، سوریه، عراق، اردن، مصر، ترکیه و عربستان داده که اگر به خوبی برگزار شود یک نشست تاریخی و تاثیرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه طی دو دهه گذشته منطقه شاهد تنش های گوناگونی بوده این نشست می تواند به همگرایی میان کشورها و حل اختلافات به ویژه حل مسائل میان تهران و ریاض منتج شود.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: ایران، سوریه، ترکیه و اردن آمادگی خود را برای حضور در این نشست اعلام کردند و امیدوار هستیم که این نشست برگزار شود و منجر به رویکرد کشورها به همگرایی و پرهیز از تنش ها شود که به نفع ملت های منطقه خواهد بود. در واقع به جای هزینه‌های امنیتی، نظامی و سیاسی کشورها به سمت سازندگی و توسعه پایدار حرکت خواهند کرد.

هانی زاده همچنین یادآور شد: در مورد روابط ایران و عربستان نیز تیم امنیتی دو کشور گفت‌وگوهایی را داشته‌اند اما هنوز خروجی نداشته و یکی از مسائل مورد بحث، یمن است که هنوز به تفاهمی در این زمینه دست پیدا نکرده‌اند و مذاکرات ادامه دارد. البته رویکرد دولت سیزدهم نیز به سمت همگرایی بین کشورهای منطقه و حل مشکلات منطقه ای است.

وی درباره اینکه گفته شده فرانسه طی تماسی با سران برخی کشورها خواستار مشارکت در نشست بغداد بوده و چنانکه گفته شده رئیس جمهور فرانسه نیز در آن شرکت خواهد کرد، گفت: هنوز مشارکت فرانسه قطعی نشده اما اگر فرانسه شرکت داشته باشد به معنای این است که قصد دارد جای آمریکا را در منطقه بگیرد و از طریق دروازه صلح کشورهای منطقه حضور فعالی داشته باشد. در واقع حضور ماکرون یا هر مقام دیگر فرانسه می تواند تکمیل کننده خروجی این نشست و امنیت آن باشد. با توجه به اینکه فرانسه یکی از اعضای مهم اتحادیه اروپا است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید