Performancing Metrics

با دور زدن تحریم‌ها و اقتصاد چمدانی منزلت ایران حفظ نمی‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 450320
تاریخ انتشار: 25 مهر 1400 - 18:47
برخی بانک‌های چینی برای انتقال از ما کارمزد 20 درصد طلب می‌کنند
مهدی پازوکی افزود: بازگرداندن ثبات به اقتصاد ایران، وظیفه حکومت است و اکنون که حکومت و تمام قوا یک‌دست شده‌اند، آقایان باید هرچه سریعتر این کار را انجام دهند.

به گزارش اتاق خبر، یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره پیش‌بینی‌های مطرح شده در گزارش منتسب به سازمان برنامه و بودجه که از سوی این سازمان تکذیب شد، درباره نرخ ارز در سال‌های آینده گفت: چنین مواردی مأخذ علمی ندارد .

مهدی پازوکی تصریح کرد: یکی از راه‌های گذر از شرایط فعلی، بازگرداندن ایران به جامعه جهانی است زیرا عدم تعامل اقتصاد ایران با جامعه جهانی شرایط را برای بی‌ثباتی اقتصاد رقم زده است. وی تاکید کرد: سیاست خارجی باید در خدمت توسعه و پیشرفت کشور باشد زیرا این مساله می‌تواند تاثیرات فراوانی در ثبات بازارهای اقتصادی از جمله بازار ارز داشته باشد.

وی ادامه داد: بزرگترین خطری که باعث بی‌ثباتی ایران می‌شود، حاکمیت تفکر تندورهای داخلی است که نه دانش اداره کشور را دارند و نه جهان را می‌شناسند و نه شناختی از منافع ملی ملت ایران دارند؛ باید توجه داشت دشمنان ایران امروز می‌خواهند اقتصاد و جامعه بی‌ثبات شود و متاسفانه عده‌ای در داخل کشور با سیاست‌های نابخردانه این مساله را ترویج می‌کنند.

وی تاکید کرد: به اعتقاد بنده اقتصاد ایران به ثبات نیاز دارد که برای تثبیت ثبات باید هم در سیاست‌ داخلی ، حکومت و دولت به دنبال ثبات‌سازی باشند و از شعار و برخوردهای غیرعلمی بپرهیزند و سعی کنند با استفاده از دانش بشری کشور را اداره کند؛ همچنین در بخش سیاست خارجی باید تعامل با دنیا و جامعه جهانی در دستور کار قرار گیرد و به نظر بنده سیاست خارجی باید در خدکت توسعه و پیشرفت اقتصادی ایران باشد درحالی‌که متاسفانه اکنون اقتصاد در گرو سیاست است.

ضرورت توجه دولت سیزدهم به مساله تعامل با دنیا

این استاد دانشگاه گفت: دولت سیزدهم امروز باید به مساله تعامل با جهان توجه کند و حتی اگر بتوانیم شرکت‌های آمریکایی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ترغیب کنیم، اقدام خوبی‌خواهد بود. در این زمینه باید به تجربه سایر کشورها مانند امارات، کویت، عربستان سعودی، ترکیه،‌ آذربایجان و ... در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی توجه کنیم زیرا این کار به نفع ما و اقتصاد ایران است.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیلی‌ها به شدت به دنبال منزوی کردن بیشتر ایران در جامعه جهانی هستند. پازوکی گفت: باید توجه داشت رقبایی مانند عربستان و روسیه، بازار نفت را از ایران گرفته‌اند بنابراین باید نسبت به حضور مجدد ایران در جامعه جهانی اقدام فوری انجام شود.

وی بیان کرد: نیازمند عقلانیت هستیم و با توجه به گسترش تکنولوژی اطلاعات، نسل جدید ما را نمی‌بخشد اگر باعث کاهش تولید ملی ایران شویم.

 

رفاه جامعه ایرانی در گرو افزایش تولید ملی

این اقتصاددان عنوان کرد: برای افزایش رفاه جامعه ایرانی باید تولید ملی را افزایش دهیم که در نتیجه به افزایش مستمر رشد اقتصادی دست خواهیم یافت و به دنبال آن تولید ملی افزایش می‌یابد و رفاه جامعه و درآمد سرانه بالا می‌رود و در نهایت می‌توانیم با توجه به منابع طبیعی خدادادی و همچنین نیروی انسانی تحصیل‌کرده در منطقه تبدیل به کشوری سرآمد شویم.

وی هشدار داد: اگر ثبات را به اقتصاد ایران برنگردانیم همچنان شاهد ادامه بی‌انظباطی در اقتصاد خواهیم بود.

پازوکی تاکید کرد: باید مخارج غیرضرور دولت را به شدت کاهش دهیم و به همین منظور در بودجه 1401 باید مراکز و سازمان‌های فراوانی را از ردیف بودجه حذف کنیم.

وی درباره نرخ ارز در بودجه 1401 گفت: بنده به شدت با تعیین نرخ دستوری برای نرخ ارز مخالفم و اگر اقتصاد را درست کنیم و سلامت را به اقتصاد ایران بازگردانیم و تعادل را به بازارها برگردانیم، می‌توان انتظار داشت نرخ ارز نیز به تعادل برسد. دستوری نمی‌توان اقتصاد را اداره کرد.  

پازوکی عنوان کرد: این دولت باید سعی کند مسئولیت‌ها را بر عهده مدیران دارای دانش بیشتر و متخصص بگذارد؛ اکنون رؤسای بانک‌ها در حال تغییر هستند و قطعا اگر فردی با دانش بیشتر وجود دارد این افراد را باید عوض کرد و دولت سیزدهم باید به این موضع توجه کند که مسئولیت‌ها را به آدم‌های به اصطلاح «کوتوله» نسپارد زیرا چنین افرادی کشور را قهقرا می‌برند. باید به یاد بیاوریم در شرایط جنگ چگونه نرخ تورم کشور کنترل شده است؟

راهکار کاهش کسری بودجه

پازوکی درباره اقدامات و عملکرد دولت سیزدهم در ماه‌های گذشته گفت: اکنون زمان زیادی از زمامداری دولت نگذشته و حداقل به گذشت 6 ماه زمان نیاز است تا بتوان عملکرد دولت را ارزیابی کرد اما باید گفت روند فعلی؛ روند ثبات ساز نیست در حالی که دولت می‌تواند مقدمه را از خود شروع و اصلاح کند و در بودجه 1401 باید «مولدسازی دارایی‌های دولت» را در اولویت قرار دهد و در شرایطی که درآمدهای نفتی به دلیل تحریم کاهش یافته می‌توانیم با فروش اموال مازاد، بخشی از مخارج دولت را تامین کنیم و جلوی کسری بودجه را بگیریم زیرا کسری بودجه موجب افزایش نقدینگی و در نتیجه سبب بالا رفتن تورم می‌شود و به ضرر فقرا و به نفع ثروتمندان است.

 

با دور زدن تحریم‌ها و اقتصاد چمدانی منزلت ایران حفظ نمی‌شود

تحریم و FATF   سد راه حضور ایران در جامعه جهانی

پازوکی درباره تاثیرات به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام بر اقتصاد ایران تاکید کرد: به حتم شاهد نتایج مثبت خواهیم بود البته باید توجه داشت که در کنار آن موضوعFATF   نیز باید حل شود.در این مورد تیم اقتصادی دولت سیزدهم و به ویژه وزیر اقتصاد به این سوال پاسخ دهند چگونه کشورهایی مانند روسیه، چین و حتی ترکیه  به عنوان شرکای تجاری ما؛ عضو اصلی FATF  هستند و مشکلی برای آنها ایجاد نشده اما چگونه است که برای ما که قرار است عضو همکار این سازمان باشیم، مشکل ایجاد خواهد شد؟‌

این استاد دانشگاه بیان کرد: اکنون و در سایه نپیوستن بهFATF   برخی بانک‌های چینی در قابل انتقال وجوه از ما کارمزد 20 درصد طلب می‌کنند که در سطح دنیا دهشتناک محسوب می‌شود.

وی گفت: سیستم بانکی ما 40 سال با دنیا فاصله دارد در حالی‌که باید سعی کنیم بهترین دانشجویان ایرانی را به بهترین دانشگاه‌های دنیا بفرستیم تا در رشته امور مالی تحصیل کنند تا پس از بازگشت سیستم بانکی کشور را اصلاح کنند.

وی گفت: دولت سیزدهم باید توجه کند با روش دورزدن تحریم‌ها و اقتصاد چمدانی نمی‌توانیم منزلت ایران در جامعه جهانی را حفظ کنیم.

پازوکی گفت: در صورت تداوم فشارها، به حتم دولت ایران عضویت درFATF  را می‌پذیرد اما در مقابل زمان را از دست می‌دهد و هزینه‌های فراوانی می‌دهیم.

این تحلیگر مسائل اقتصادی تاکید کرد: بنده به شدت اعتقاد دارم باید مدیریت کلان اقتصاد، قضائی و اداری مملکت اصلاح شود و مدیریت علمی باشد در غیر این صورت شاهد تداوم تبعات منفی خواهیم بود بنابراین امیدوارم دولت و قوای مقننه و قضائیه از این فرصت استفاده کرده و ایران را به سمت توسعه ببرند و بدانند اگر باعث بی‌ثباتی اقتصادی و به قهقرا رفتن اقتصاد شوند، ملت ایران آنها را نخواهند بخشید.

 

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید