Performancing Metrics

۷ سال گذشته یک لیتر مازوت هم در نیروگاه بخار تهران مصرف نشده است | اتاق خبر
کد خبر: 450719
تاریخ انتشار: 3 آذر 1400 - 15:09
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:
ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: از هفت سال گذشته تاکنون در تنها نیروگاه‌ بخار (سوخت دوم نفت کوره) استان تهران، حتی یک لیتر مازوت هم توزیع و مصرف نشده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از شانا، کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برخی علت آلودگی هوا در شهر تهران را مازوت مصرفی در نیروگاه‌ها می‌دانند، در حالی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون تنها ۱۰ درصد از مصرف سوخت نیروگاهی سوخت مایع بوده که از این میان سهم استان تهران از نفت کوره صفر است.

وی با تأکید بر اینکه امسال حدود ۱.۵ برابر ظرفیت ذخیره‌سازی نیروگاه‌ها سوخت مایع تحویل داده‌ایم، گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۹۰ درصد سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها گاز طبیعی و تنها ۱۰ درصد آن سوخت مایع شامل نفت‌گاز و نفت کوره بوده که البته این معادله در ماه‌های سرد زمستان با تغییر همراه است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در آبان‌ماه با توجه به مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها در فصل تابستان، مقدار ذخیره نفت‌گاز و نفت کوره نیروگاهی بیش از ۷۲ درصد بوده است.

نظارت دقیق بر روند توزیع سوخت زمستانی در سطوح مختلف مدیریتی
ویس‌کرمی با اشاره به تشکیل کارگروه سوخت زمستانی در ابتدای ۶ ماه دوم سال در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: کارگروه اضطرار تأمین سوخت نیروگاه‌ها که از دو سال گذشته اجرایی می‌شد، امسال نیز نشست‌های خود را با حضور مدیران شرکت‌های ملی گاز، شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست، نماینده دادستانی، سازمان هواشناسی و ... برگزار می‌کند.

وی افزود: در این نشست‌ها به‌منظور تأمین به‌موقع سوخت صنایع عمده و نیروگاهی در آن تصمیم‌گیری، همفکری و سرانجام برنامه‌ریزی می‌شود، اما امسال افزون بر نشست‌های کمیته اضطرار، یک کارگروه متشکل از مدیران شرکت ملی گاز، وزارت نیرو، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت و راه‌آهن ایجاد شده است که در آن هماهنگی‌های لازم برای تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها در سطح معاونان وزارت نفت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: یک کارگروه تأمین سوخت زمستانی در سطح وزارت نفت با حضور وزیر نفت برگزار می‌شود و به‌صورت دو هفته یک‌بار بر روند تأمین گاز طبیعی و سوخت زمستانی نیروگاه‌ها نظارت می‌کند.

ویس‌کرمی درباره مقدار سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۰ گفت: در هشت ماه منتهی به آبان‌ماه امسال (ابتدای فروردین تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰) در مقایسه با مدت مشابه پارسال در مجموع ۱۲ درصد سوخت مایع بیشتر تحویل نیروگاه‌های کشور شد و در مجموع مقدار ذخیره سوخت نیروگاهی نیز نسبت به پارسال مثبت بوده است.

وی با اشاره به سرمای زودرس دهه سوم آبان‌ماه امسال گفت: در چنین شرایطی که کاهش دمای هوا تأمین گاز نیروگاهی را متأثر می‌کند، افزون بر برگزاری نشست‌های کمیته اضطرار به‌صورت مستمر و هفتگی، به‌منظور برنامه‌ریزی روزانه برای تأمین سوخت مایع در روزهای خاص، هماهنگی‌های روزانه میان دیسپچینگ شرکت توزیع نیروی برق، شرکت ملی گاز و همکاران تأمین و توزیع شرکت ملی پخش انجام می‌شود.

تأمین سوخت دیگر صنایع به قیمت یارانه‌ای و اعتباری
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هیچ‌گونه جای نگرانی درباره تأمین سوخت دیگر صنایع از جمله صنایع سیمان که محدودیت تأمین گاز برای آنها وجود دارد، نیست و این صنایع می‌توانند در صورت نیاز به سوخت دوم، نفت کوره را به همان قیمت گاز طبیعی تحویل بگیرند.

ویس‌کرمی افزود: تسهیلاتی ایجاد شده است تا این صنایع بتوانند حتی در صورت تأمین نشدن نقدینگی، سوخت را به‌صورت اعتباری خرید کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: صنایع دیگری نیز که امکان استفاده از سوخت دوم را دارند، امکان تأمین آن در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با همان قیمت‌ یارانه‌ای وجود دارد.

تمامی سوخت مصرفی در تهران و حومه یورو است
ویس‌کرمی گفت: وزارت نفت در زمینه ارتقای کیفیت سوخت به تکالیف قانونی خود از جمله قانون هوای پاک و مصوبه هیئت وزیران عمل کرده‌ است. هم‌اکنون بنزین توزیعی در کلانشهر تهران و حتی حومه شهر یورو ۴ است، همچنین در همه شهرستان‌های شرق استان تهران از جمله پردیس، بومهن، رودهن، دماوند و فیروزکوه نیز بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود.

وی اظهار کرد: حتی در شهر تهران بیش از تکالیف قانونی خود عمل کرده‌ایم و در همه جایگاه‌های سطح شهر و حتی جایگاه‌های بخش حمل‌ونقل اطراف تهران، گازوئیل یورو ۴ توزیع می‌شود.

صدور کارت المثنی سوخت تا چند روز آینده از سر گرفته می‌شود
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به توزیع تمامی بنزین و گازوئیل کشور از طریق سامانه هوشمند سوخت گفت: در تلاش هستیم خدماتی نظیر صدور کارت سوخت المثنی را که پیش از این از طریق سامانه هوشمند سوخت انجام می‌شد، با رعایت ملاحظات امنیتی و رعایت پروتکل‌ها و دستورعمل‌ها و هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط، ایمن‌سازی کنیم و پس از ارتقای سطح ایمنی و امنیتی، آنها را در سرویس قرار دهیم. امیدواریم تا چند روز آینده بتوانیم این سرویس را برقرار کنیم و صدور کارت هوشمند سوخت از سر گرفته شود.

ویس‌کرمی تأکید کرد: کارت سوخت المثنی در مرحله اول برای خودروهای عمومی اعم از بنزینی و دیزلی و کسانی که کارت سوختشان مفقود شده است، صادر می‌شود

وی گفت: در جریان قطعی سامانه هوشمند سوخت در ابتدای آبان‌ماه، تلاش کردیم عرضه سوخت در جایگاه‌ها با نرخ دوم را در کمترین زمان ممکن و در همان ساعات نخستین برقرار کنیم و خوشبختانه با صبوری مردم و همراهی اصحاب رسانه از جمله صداوسیما، عصر همان روز نیز عرضه سوخت سهمیه‌ای در نخستین جایگاه ممکن شد.

افزایش ۱۵ میلیون لیتری توزیع بنزین در آبان‌ماه
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره مقدار سوخت مصرفی در کشور گفت: در آبان‌ماه امسال به‌طور میانگین روزانه ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده است که این رقم در مدت مشابه پارسال (۹۹)، ۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بوده است که حاکی از افزایش ۱۵ میلیون لیتری توزیع روزانه بنزین در کشور است.

ویس‌کرمی میانگین روزانه توزیع بنزین در کشور را از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰، ۸۵ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال با ۷۵ میلیون لیتر توزیع روزانه، ۱۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

وی بیشترین مقدار توزیع بنزین کشور در سال جاری را مربوط به تابستان با ۱۰۴ میلیون لیتر اعلام کرد.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید