Performancing Metrics

جمعیت‌پذیر کردن ۶۰۰ هزار نفری در سواحل مکران در دستور کار قرار دارد | اتاق خبر
کد خبر: 450762
تاریخ انتشار: 3 آذر 1400 - 20:03
وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که اراضی چهار میلیون واحد مسکونی ملی تا دو ماه آینده شناسایی و تعیین‌ می‌شود از برنامه وزارت راه برای جمعیت‌پذیر کردن ۶۰۰ هزار نفر در سواحل مکران خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی گفت: اراضی احداث دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن آماده شده است و حداکثر تا دو ماه آتی اراضی مابقی واحد ها مشخص می شود.

قاسمی، افزود: برای تمام استان‌ها و شهرستان‌ها، سهمیه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن کاملا مشخص و برنامه اجرایی نیز تدوین شده است. همچنین اطلاعات بانک زمین در حال تکمیل است و شیوه‌نامه‌ای نیز برای شروع عملیات اجرای طرح نهضت ملی مسکن ‌آماده کردیم که بر اساس آن برنامه، واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن احداث می‌شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم بر احداث ۴ میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن بر اساس زمانبندی تاکید کرد و توضیح داد: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن غیر از ۶ کلانشهر که تامین مسکن آنها در شهرهای جدید انجام خواهد شد، برنامه تغییر کاربری اراضی در درون شهرها به دلیل داشتن زیرساخت، الحاق اراضی متعلق به دولت در جوار شهرها در برنامه است.

قاسمی افزود: ایجاد چندین شهر جدید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که برای سرریز جمعیت برخی از کلانشهرها و شهرها ایجاد این شهرهای جدی در دستور کار قرار گرفته است.

۵۰ هزار واحد مسکونی در تیس در دست اجرا قرار دارد
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مکران در شهر تیس هم اکنون عملیات اجرایی طرح نهضت ملی مسکن برای ۵۰ هزار واحد آغاز شده است. در جاسک نیز طراحی شهر جدید در حال انجام است. در مجموع در سواحل مکران برای جمعیت‌پذیر کردن ۶۰۰ هزار نفر در حال برنامه‌ریزی هستیم و کار را شروع کردیم.

احداث ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرهای جدید
قاسمی تصریح کرد: در سایر شهرهای جدید نیز در صدد هستیم تا عملیات اجرایی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بر اجرای نهضت ملی مسکن که احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم است تاکید کرد و گفت: از آنجایی که ساخت مسکن تقریبا ۲ سال به طول می‌انجامد درصدد هستیم تا اجرای طرح را در دو گام آغاز کنیم. گام نخست ۲ میلیون واحد مسکونی است که تقسیم بندی کار آغاز شده است. در گام دوم نیز در حال برنامه ریزی برای تکمیل اراضی موردنیاز اجرای طرح هستیم تا در زمانبندی مقرر، واحدهای مسکونی آغاز، تمام و تحویل متقاضیان شود.

قاسمی یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها مکلف هستند تا سالانه ۳۶۰ هزار میلیاردتومان تسهیلات به بخش مسکن تخصیص بدهند و سهم هر بانک هم مشخص است. همچنین صندوق ملی زمین و مسکن که ابزار خوبی برای تامین بخشی از منابع مالی اجرای تولید مسکن است نیز در حال راه‌اندازی است. قانون جهش تولید مسکن اجازه می‌دهد تا مابه‌التفاوت سود تسهیلات را برای گروه‌های کم‌درآمدی از محل این صندوق تامین کنیم.

وی اعلام کرد: تمامی مالیات‌های بخش مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن در صندوق ملی زمین و مسکن جمع‌آوری خواهد شد. همچنین کلیه خطوط اعتباری مسکن مهر به این صندوق برمی‌گردد و از محل برگشت خط اعتباری مسکن مهر می‌توانیم مابه‌التفاوت سود تسهیلات را تنظیم کنیم. سایر مجوزها برای آنکه سایر دارایی ها و املاک وزارت راه و شهرسازی به محل این صندوق برود در حال اخذ است.

تشکیل کارگروه بررسی سازوکار سرویس دهی بین استانی مترو
علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه دیدار و جلسه خود با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: در این جلسه حمل و نقل ریلی در استان تهران به عنوان یک موضوع یکپارچه مد نظر قرار گرفت و قرار شد با همکاری شرکت مترو تهران، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و با پشتیبانی که از سوی وزارت راه و استانداری انجام می شود بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم تا موضوع حمل و نقل بین استانی حل شود.
شهردار تهران افزود: در این جلسه تصمیم گرفته شد طی دو هفته تحقیقات لازم ناظر به تکمیل مترو پرند، مترو تهران - ورامین، رفع موانع اولیه برای ادامه مترو تا پردیس و ایجاد تمهیدات لازم برای ارایه خدمت ریلی در هشتگرد انجام شود.
زاکانی ادامه داد: به دنبال این هستیم به لطف الهی برای چگونگی اقتضای ادامه خدمت دهی تا شهریار از مسیر غرب تهران نیز تحقیقات لازم انجام و به اتمام برسد و در نهایت در حوزه حمل و نقل ریلی در تهران بتوانیم کاری جدی و اساسی انجام دهیم.
وی با تاکید بر پیوستگی حمل و نقل در تهران بیان کرد: کار ریلی و حمل و نقل در تهران باهم پیوستگی هایی دارد و در این زمینه باید شرایطی را فراهم کرد که مدیریت شهری در حوزه مترو تهران و حومه در راستای کاردکرد هایی که در گذشته به فراموشی سپرده شده بود وظایف جدیدی به عهده داشته باشد و امروز نیز تفاهمی در این زمینه شد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امروز ۳ آذرماه در نشستی که با استاندار و شهردار تهران در محل ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص بررسی روند تکمیل خطوط ریلی و قطار حومه‌ای استان تهران و استان‌های همجوار تشکیل شد در خصوص تکمیل واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن آماری را ارایه کرد.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید