Performancing Metrics

خطر امتیازدهی به مناطق‌آزاد برای سامانه جامع تجارت | اتاق خبر
کد خبر: 450764
تاریخ انتشار: 3 آذر 1400 - 20:16
مدیر سامانه جامع تجارت ایران مطرح کرد
شیرازیان، مدیر سامانه جامع تجارت ایران، از اعطای امتیازهایی به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از سوی برخی مسئولان انتقاد کرد که باعث می‌شود هدف اصلی سامانه تجارت زیر سوال برود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از بازار، محمد شیرازیان در پاسخ به این سوال که مدل صدور کارت بازرگانی که در بخش هایی به صورت انسانی انجام می گیرد، چه تاثیری در تجارت جهانی کشورمان خواهد داشت، گفت: بر اساس قوانین و مقررات دستگاه ها موظف هستند فرایندهای داخلی خود را بازمهندسی کرده که خروجیِ آن -یعنی فرایندهای معیوب و امضاهای طلایی- بر طرف شود.

وی با بیان این مطلب افزود: گام بعدی تبادل اطلاعات در میان این دستگاه هاست که سامانه جامع تجارت بدین منظور در نظر گرفته شد و متولی آن وزارت صمت می باشد و از سال ۹۵ نیز کار خود را آغاز کرده است.

بر این اساس یک بازرگان کلیه درخواست های خود را در این سامانه ثبت کرده و از طریق تبادل اطلاعات با سامانه های دیگر، نیازها و درخواست های بازرگان و فعال اقتصادی پاسخ داده می شود.

شیرازیان ادامه داد: با این ساز و کار، بازرگان نقش خود را به عنوان انتقال دهنده فیزیکی اسناد از دست می دهند و درگاه سامانه جامع تجارت به عنوان ابزاری یکپارچه برای تعاملِ بازرگان با دستگاه های حاکمیتی ایفای نقش کرده و درخواست ها را به اشتراک می گذارد.

به گفته مدیر سامانه جامع تجارت ایران این سامانه فرایندهای ثبت سفارش و ارزی را از سال ۹۵ مدیریت کرده است و از اواخر نیمه سال گذشته، طی توافقی که با اتاق بازرگانی به امضا رسید، صدور تمدید کارت بازرگانی نیز به سامانه انتقال یافته است.

از این رو بازرگان برای ثبت پرونده و استعلامات و نیز دریافت مجوزها و درخواست تخصیص ارز از طریق درگاه سامانه عمل و اطلاعاتش را مشاهده می کند.

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: سامانه جامع تجارت موظف به یکپارچگی اطلاعات و فرایندها با همکاری دستگاه هاست.

این فرایند باید باز مهندسی شود و صرفا قرار نیست سامانه ای راه اندازی گردد و فرایند معیوب خود را به صورت اتوماسیون ادامه دهد؛ چراکه تخلفاتِ قبلی اینجا نیز اتفاق خواهد افتاد. اگر چنین عیوبی از سوی دستگاه ها ادامه یابد، مشکلی از بازرگان یا فعال اقتصادی حل نخواهد شد.

شیرازیان ادامه داد: در سامانه جامع تجارت، هدف شفافیت بوده و این ابزار قرار است تجارت غیر رسمی را شناسایی کرده و از وقوع آن پیشگیری کند؛ ولی بعضا می بینیم مصوبات و تصمیماتی اتخاذ می شود که این هدفِ مهم را با چالش رو به رو می سازد.

وی همچنین با ابراز تاسف نسبت به اعمال فشار برخی مسئولین افزود: گاه عدم شفافیت به عنوان امتیاز به بخشی از فعالان اقتصادی داده می شود؛ مثلا اعلام می کنند مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ثبت برخی فرایندها معاف هستند که کارکرد و هدف اصلی سامانه را زیر سوال می برد.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید