Performancing Metrics

تورم سالانه تولیدکننده در تابستان ۱۴۰۰ به ۶۴,۶ رسید | اتاق خبر
کد خبر: 450916
تاریخ انتشار: 14 آذر 1400 - 17:40
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران
در حالی که تورم سالانه تولیدکننده در تابستان امسال با ۴,۶ درصد افزایش به ۶۴.۶ درصد رسیده است، تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده با کاهش ۱۴.۱ درصدی همراه بوده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران،‌ مرکز آمار ایران گزارش مربوط به تورم بخش تولیدکننده را منتشر کرده که این گزارش نشان از افزایش در دو شاخص تورم فصلی، و سالانه و کاهش تورم نقطه‌به‌نقطه دارد. نکته اینجاست که تورم تولیدکننده که بیانگر میزان افزایش هزینه‌های تولید است با فاصله چند ماهه به بخش مصرف‌کننده منتقل خواهد شد.

بنابراین گزارش تورم سالانه تولید در فصل تابستان امسال به ۶۴.۶ درصد رسید که نسبت به تورم سالانه ۶۰ درصدی در فصل بهار، ۴.۶ واحد درصد افزایش داشته است. در تابستان امسال در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشـور، کم‌ترین تورم سالانه مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ۳۷.۷ درصد و بیش‌ترین آن مربوط به بخش معدن با ۱۱۶.۱ درصد است.

اما گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه قیمت تولیدکننده کل کشور در تابستان امسال به ۵۸.۹ درصد رسید که در مقایسه با تورم نقطه‌به‌نقطه ۷۳ درصدی تابستان سال قبل، ۱۴.۱ واحد درصد کاهش داشته است. تورم نقطه‌به‌نقطه‌ای ۵۸,۹ درصدی در واقع نشان می‌دهد میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ۱۴۰۰ نسبت به فصل تابستان سال ۱۳۹۹، ۵۸.۹ درصد افزایش دارد. در میان بخش‌های مختلف تولیدی کم‌ترین نرخ مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق ۱۹ درصد و بیش‌ترین نرخ مربوط به بخش معدن با ۱۰۱.۶ درصد است.

همچنین تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل یا همان تورم فصلی در فصل تابستان امسال به ۱۱.۷ درصد رسید که در مقایسه با تورم فصلی ۱۰.۱ درصدی در بهار امسال ۱.۶ واحد درصـد افزایش داشته است. در این فصل کم‌ترین تورم فصلی تولیدکننده مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ۰.۱ درصد و بیش‌ترین تورم فصلی مربـوط به بخش کشاورزی با ۲۱.۷ درصد افزایش بوده است.  

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید