Performancing Metrics

برنامه‌ای برای افزایش تعرفه آب نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 451284
تاریخ انتشار: 12 دی 1400 - 17:49
وزیر نیرو
وزیر نیرو گفت: اکنون هیچ برنامه ای برای افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب نداریم و به دنبال آن نیستیم.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علی اکبر محرابیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه ساتبا با بخش خصوصی در خصوص نصب پنلهای خورشیدی با بیان اینکه امیدواریم این جلسه نقطه عطفی برای ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر و توسعه این صنعت باشد، گفت: از مهمترین برنامه‌ها و اولویتهای وزارت نیرو که در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز آمده ایجاد توسعه اقتصادی و استمرار رشد اقتصادی در کشور است.

وی افزود: رشد اقتصادی در شرایط فعلی محقق نمی‌شود مگر اینکه توسعه صنعت انرژی کشور صورت گیرد؛ ما در طول سالهای اخیر علیرغم رشد قابل توجه صنعت در کشور  و بخش خدماتی شاهد نارسایی‌هایی برای تامین انرژی بودیم و همچنان شرایط به گونه ای است که باید برای این مسئله تدابیر لازم صورت گیرد تا امکان توسعه اقتصادی فراهم شود.

او تاکید کرد: مسئله انرژی در ایران به ویژه برق موضوعی است که جزو اولویتهای دولت قرار گرفته و برنامه‌هایی را برای این مهم در دستور کار داریم، در مورد صنعت برق با توجه به کمبودهای موجود برنامه‌هایی را ارائه کردیم که حاصل تفکر فعالان و متخصصان این صنعت است.

وی با بیان اینکه امروز شاید مهمترین کاری که در وزارت نیرو دنبال می کنیم اجرای کردن این برنامه‌هاست گفت: در قالب نیروگاه‌های حرارتی، تجدیدپذیر، تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی و رفع مشکلات موجود نیروگاه ها به دنبال توسعه این بخش هستیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، طی چهار سال بیش از ۳۰ هزار مگاوات به تولید برق کشور اضافه خواهد شد که ۱۰ هزار مگاوات آن نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند، گفت: برای تابستان نیز مقرر شده تا ۶۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود و امیدواریم موفق شویم حمایت‌های لازم را در این عرصه انجام دهیم و برنامه‌ها به خوبی پیش برود.

محرابیان با اشاره به اهمیت توسعه تجدیدپذیرها در کشور گفت: این مسئله از ابعاد مختلف قابل توجه است. مهمترین دلیل توسعه تجدیدپذیرها جبران کسری موجود است. تجدیدپذیرها برای همه دنیا توجیه‌پذیر هستند اما به دلیل موقعیت‌هایی که در ایران برای توسعه این نوع انرژی وجود دارد، توجیه بیشتری برای توجه به این انرژی داریم.

وی تاکید کرد: بهبود شرایط زیست محیطی مناسب و کاهش آلایندگی‌ها از دیگر دلایلی است که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را مهم می‌کند. همچنین باید به این مسئله توجه کرد که ما با سه مسئله کمبود سوخت مشکلات موجود برای تامین آب و لزوم کاهش آلایندگی‌ها و توجه به مسائل محیط زیستی مواجه هستیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه پاسخ حل این سه مسئله، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است، گفت: با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مصرف سوخت کاهش می‌یابد و ما نیاز به آب نخواهیم داشت و در حوزه محیط زیستی نیز شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد. همچنین از نظر اقتصادی نیز اگر به موضوع توسعه تجدیدپذیرها توجه کنیم، بالاترین اولویت‌ها را مشاهده خواهیم کرد.

وی با اشاره به مقایسه قیمت سوخت و توسعه تجدیدپذیرها گفت: هزینه‌های مصرف سوخت با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر برابری می‌کند. همچنین هزینه تعمیرات، نگهداری و انتقال در نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار کمتر است و اینها از توجیه‌های قوی برای توسعه این صنعت به حساب می‌آید.

محرابیان با تاکید بر اینکه توسعه صنعت تجدیدپذیر یک ضرورت است و قطعا باید به عنوان یک الزام قطعی به این مسئله توجه شود، گفت: سیاست وزارت نیرو حمایت از صنعت تجدیدپذیر است و حرکتی که اکنون شکل گرفته، یک حرکت رو به جلو و جدی بوده که اثرات آن نیز از هم اکنون قابل مشاهده است.

وزیر نیرو با اشاره به ماده ۱۲ رفع موانع تولید تصریح کرد: بر اساس این ماده قانونی اگر بخش خصوصی در صنعت سرمایه‌گذاری کند که موجب صرفه‌جویی سوخت فسیلی شود، دولت باید تسهیلاتی را برای آن فرد لحاظ کند که متاسفانه تا سال گذشته این ماده عمدتا معطوف به صرفه‌جویی‌های وزارت نفت در بهینه سازی مصرف می‌شد.

وی افزود: در نیروگاه‌ها نیز ایجاد نیروگاه‌های بخار از این حمایت برخوردار شد اما اتفاقی که امسال افتاد، یک ردیف مستقل در لایحه بودجه برای این مهم در نظر گرفته شد.

 
 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید