Performancing Metrics

برای شروع سرمایه گذاری در فارکس از کجا باید شروع کنیم؟ | اتاق خبر
کد خبر: 451659
تاریخ انتشار: 24 بهمن 1400 - 09:54
برای شروع فعالیت در فارکس باید با مفاهیم اصلی این بازار آشنا شوید. در ادامه چند تا از مهم ترین این اصطلاحات را معرفی می کنیم.

بازار بین المللی تبادل ارزها که با نام فارکس شناخته می شود، یکی از بزرگترین بازارهای مالی در جهان است که افراد زیادی در آن مشغول به کارِ معامله کردن جفت ارزها هستند.

پتانسیل سوددهی بالای این بازار باعث محبوبیت روز افزون آن شده است اما برای شروع سرمایه گذاری در فارکس از کجا باید شروع کنیم؟ این سوالی است که افراد زیادی با آن مواجه می شوند. ما در این مقاله سعی می کنیم تا شما را قدم به قدم با فارکس و نحوه شروع سرمایه گذاری یا معامله گری در آن آشنا کنیم.

 

بازار فارکس چگونه کار می کند؟

در بازار فارکس جفت ارزها در مقابل یکدیگر معامله می شوند. مثلا در جفت ارز EUR/USD (یورو به دلار) که یکی از جفت ارزهای مهم در این بازار به شمار می رود، دو  ارز یورو و دلار نسبت به یکدیگر معامله می شوند.

به زبان ساده وقتی که این جفت ارز را می خریم در واقع ارز یورو را خریداری کرده و در مقابل ارز دلار را می فروشیم. اگر پس از مدتی ارزش یورو نسبت به دلار افزایش پیدا کند، روند حرکت قیمت در این جفت ارز افزایشی یا صعودی می شود و ما به عنوان معامله گر سود می کنیم.

برای ورود به بازار فارکس ابتدا باید به کسب دانش در این مورد بپردازید و پس از کسب تجربه وارد دنیای جذاب معامله گری شوید. برای شروع معامله گری باید در یک بروکر معتبر حساب معاملاتی باز کنید. اما چطور می توان به یک بروکر اطمینان کرد؟

چطور از امنیت و اعتبار بروکر مطمئن شویم؟

فارکس بازاری بین المللی است که کشورهای مختلفی در آن حضور دارند و شما به عنوان یک معامله گر می توانید از طریق بروکرها که در نقش واسط میان شما و بازار بزرگ فارکس قرار دارند، استفاده کنید.

سازمان های معتبری به نام رگولاتورها در بازار فارکس وجود دارند که بر نحوه انجام معاملات در بازار فارکس نظارت می کنند تا امکان هر گونه تخلف توسط بروکرها از بین برود.

علاوه بر این، رگولاتورها، بروکرها را موظف می کنند که در صورت ورشکستی پول و دارایی همه مشتریان را به آن ها برگردانند. پس برای یافتن یک بروکر امن باید به این نکته دقت کنید که یک رگولاتور معتبر فعالیت های بروکر را تایید کرده باشد.

آشنایی با مفاهیم اولیه در فارکس

برای شروع فعالیت در فارکس باید با مفاهیم اصلی این بازار آشنا شوید. در ادامه چند تا از مهم ترین این اصطلاحات را معرفی می کنیم.

اسپرد (Spread): به تفاوت میان قیمت خرید و فروش، اسپرد گفته می شود. این تفاوت قیمت در واقع به عنوان کارمزد به بروکر تعلق می گیرد. بهتر است برای شروع معامله گری از جفت ارزهایی استفاده کنید که اسپرد پایین تری دارند.

ضریب اهرمی یا لوریج (Leverage): با استفاده از لوریج می توانید بیشتر از سرمایه موجود در حساب تان و با حجم بزرگتری معامله کنید. برای استفاده از لوریج باید به حد کافی حرفه ای باشید چون همچنان که میزان سود در این معاملات بالاست در صورت ضرر کردن میزان زیان هم بیشتر است.

بهره شبانه یا سواپ :(Swap) بهره شبانه مبلغی است که براساس تفاوت نرخ بهره میان دو ارز در صورت باز نگه داشتن معاملات تان در طول شب توسط بروکر دریافت می شود.

تفاوت بازار فارکس و بورس در چیست؟

بین بازار بورس ایران و فارکس تفاوت های بسیاری وجود دارد که پیش از ورود به بازار فارکس باید با آن ها آشنا شوید. عمده ترین تفاوت میان این دو بازار در  یک طرفه بودن بازار ایران و دو طرفه بودن بازار فارکس است.

بگذارید با زدن یک مثال این قضیه را برایتان روشن کنیم. فرض کنید در بورس ایران سهام شبندر را خریده اید. اگر این سهم رشد کرده و قیمت آن افزایش پیدا کند، معاملهِ شما وارد سود می شود و می توانید این سهم را با قیمتی بیشتر از قیمت خریدتان به فروش برسانید اما اگر بعد از خرید سهام شبندر این سهم با افت قیمت مواجه شود شما وارد ضرر می شوید و تنها کاری که می توانید بکنید این است که یا معامله خود را با ضرر ببندید و یا این که منتظر شوید قیمت به نقطه سر به سر شما نزدیک شود تا بتوانید از معامله خارج شوید.

اما در بازار فارکس قضیه متفاوت است. شما علاوه بر خرید یک جفت ارز  و سود کردن از افزایش قیمت آن می توانید در روندهای نزولی که با کاهش قیمت همراه هستند هم به سوددهی برسید. به عبارت دیگر با کاهش قیمت هم می توانید در فارکس به سود دست پیدا کنید اما چگونه؟

فرض کنید شما به این نتیجه رسیده اید که روند قیمت آینده در جفت ارز یورو به دلار کاهشی یا نزولی خواهد بود بنابراین شما در جفت ارز یورو / دلار وارد معامله فروش می شوید و پس از مدتی که قیمت کاهش پیدا کرد، با قیمت پایین تری جفت ارز مورد نظر را می خرید و از این تفاوت قیمت سود می کنید. البته این کار به صورت خودکار زمانی که معامله فروش خود را در بروکر می بندید، انجام می شود.

یکی دیگر از محدودیت هایی که بورس ایران وجود دارد، ساعات فعالیت در آن است که به صورت رسمی از ساعت ۹ تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر به طول می انجامد. بازار فارکس اما ۲۴ ساعتِ شبانه روز از دوشنبه تا جمعه باز است و شما می توانید مطابق با زمان آزادی که در اختیار دارید به آسودگی در فارکس جفت ارزها را معامله کنید.

در نهایت باید گفت که برای شروع سرمایه گذاری در فارکس در ابتدای امر باید به شکلی کاربردی درباره معامله گری در فارکس، آموزش ببینید و پس از آن با ثبت نام در یک بروکر معتبر و براساس استراتژی های معاملاتی کارآمد به معامله گری و کسب سود از بازار فارکس مشغول شوید. اگر برای یادگیری فارکس به دنبال مقالات مرجع این حوزه می گردید می توانید به آدرس اینترنتی https://amoozesh-boors.com/fa/articles/cat/1 مراجعه کنید.

 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید