Performancing Metrics

تشکیل گروه مشترک اقتصادی و تهاتر به تقویت تجارت ایران و ویتنام کمک می‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 451850
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1400 - 21:23
رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام
رئیس اتاق مشترک ایران و ویتنام گفت: با تشکیل گروه مشترک اقتصادی با ویتنام و ایجاد شرایط تهاتر بعد از رفع تحریم‌ها می‌توان بلافاصله حجم مبادلات را از ۲۵ میلیون دلار به یک میلیارد و ظرف پنج سال به دو میلیارد دلار رساند.

 

به گزارش اتاق خبر  به نقل از اتاق ایران،رئیس اتاق مشترک ایران ویتنام گفت: اگرچه تجارت ایران با ویتنام هنوز از ۲۵۰ میلیون دلار فراتر نرفته است؛ اما این کشور ظرفیت خوبی دارد و با رفع تحریم‌ها و احیای برجام یکی از کشورهایی است که راحت‌تر می‌تواند با ما وارد تعامل شود.

سیدمصطفی موسوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران ادامه داد: ویتنام با داشتن تکنولوژی‌هایی نظیر تولید موبایل، کیف و کفش و مواردی این چنین و کیفیت مقبول تولیداتش یکی از شرکای تجاری بسیار مناسب برای ایران است. این کشور در حوزه صنعت مخصوصاً در زمینه تولید مادربردها و تکنولوژی‌های روز موبایل حرفه‌ای زیادی برای گفتن دارد. لذا اگر تحریم‌ها رفع و برجام احیا شود دو راه برای گسترش همکاری‌ها با ویتنام خواهیم داشت: اول تشکیل گروه مشترک اقتصادی و دوم ایجاد شرایط تهاتر.

او ادامه داد: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اغلب قریب به اتفاق کالاهای وارداتی (چه به صورت قاچاق و چه از مبادی رسمی) از کشور ثالث یعنی امارات و یا از طریق شرکت‌های واسط وارد کشور می‌شوند. این امر هزینه‌ها را چند برابر بالا می‌برد. در حالی که اگر بتوانیم تعرفه ترجیحی را با ویتنام به اجرا بگذاریم هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. اتفاقاً خود ویتنامی‌ها هم موافق هستند. آن‌ها معمولاً حتی در شورای امنیت به عنوان عضو غیر دائم، در موارد مرتبط با ایران رأی ممتنع می‌دهند. یعنی سعی می‌کنند هم ما را راضی نگه دارند و هم با کشورهایی مثل آمریکا روابطشان را حفظ کنند. لذا با رفع تحریم‌ها و ایجاد شرایطی برای تهاتر کالا هر دو کشور می‌توانند بازی برد-برد داشته باشند.

موسوی گفت: ویتنام وارد کننده مواد اولیه‌ای از جمله مواد پتروشیمی، پلی اتیلن سبک، کائوچو مصنوعی، روغن پایه موتور است. همچنین در حوزه خوراکی‌ها واردکننده عمده انجیر است و حتی می‌تواند به دلیل شرایط آب و هوایی این کشور وارد کننده سبزیجات از ایران باشد.

او تأکید کرد: برقراری تعرفه ترجیحی با ویتنام کمک می‌کند تهاتر را مدیریت کنیم به شکلی که بتوانیم تکنولوژی‌های روز دنیا مخصوصاً در خدمات موبایل و مادربردها را وارد کنیم. انتظار می‌رود بعد از رفع تحریم‌ها حرکت‌های مناسبی با ویتنام انجام شود.

موسوی گفت: اگر تحریم‌ها رفع شود در فاز اول سطح مبادلات ما با ویتنام به یک میلیارد دلار خواهد رسید اما تا پنج سال آینده می‌توان تا دو میلیارد دلار هم حجم مبادلاتمان را بالا ببریم. چراکه امکان مبادله تجاری با ویتنام هم سهل است و هم اینکه ویتنام کشوری صادراتی است و می‌توان تهاتر کالای خیلی مناسبی انجام داد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید