Performancing Metrics

شتابدهنده حوزه صادرات اسباب بازی تاسیس می شود | اتاق خبر
کد خبر: 451891
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1400 - 21:22
مهدیزاده خبر داد؛
دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی گفت: با رضایت خانواده جوانشیر بنیاب، مرکز شتاب دهنده در حوزه صادرات اسباب بازی را به نام او راه اندازی خواهیم کرد که فعالیتش را از سال آینده آغاز می‌کند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، آئین اختتامیه هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی عصر امروز دوشنبه ۲۳ اسفند در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم آیدین مهدیزاده دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی گفت: همه جشنواره چیزی جز حس قدرشناسی نبود. ما قدرشناس ۵۷۶ محصول هستیم که به دبیرخانه ارسال شد و ۷۱ تولید که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را قابل دانستند و به رقابت با یکدیگر پرداختند.

دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی گفت: در این مدت ۴ نشست در اقصی نقاط کشورمان ایران برگزار شد و بالغ بر ۳۵۰ نفر در این نشست‌ها به صورت مجازی حضور یافتند.

وی افزود: بیش از ۶ کشور دنیا در جلسات مجازی و نشست‌های تخصصی مان به ایراد سخنرانی پرداختند. بیش از ۵ ساعت داورانمان آثار را مورد ارزیابی قرار دادند و تلاشمان این بود که داوری‌ها دقیق و روشن ارزیابی شود.

وی در ادامه پیشنهادی به خانواده جوانشیر بنیاب مبنی بر نامگذاری عنوان شتاب دهنده در حوزه صادرات گفت: اگر خانواده مرحوم جوانشیر بنیاب راضی باشند ما که مدتی است در حال تأسیس شتاب دهنده‌ای در حوزه صادرات هستیم را به نام این بزرگوار نامگذاری کنیم. همچنین این شتاب دهنده از سال ۱۴۰۱ فعالیتش را آغاز خواهد کرد.

دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی افزود: صنعت اسباب بازی محتاج دیده شدن است که البته این به معنای آن جمله نیست که این صنعت قدرت ندارد و یا از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیست بلکه صنعت اسباب بازی در خود قدرتی دارد که راههای برون رفت از انتقال ارزآوری، نقش آفرینی در حوزه ارائه و صادرات فرهنگ است.

در ادامه مجید نیلی احمدآبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی گفت: در تمدن‌های امروز و آینده که ما به شدت امیدوار اینکه درباره تمدن ایرانی را در عرصه جهانی امن تر از گذشته کنیم تکیه بر دانش و دانش بنیان بودن تمدن‌ها اهمیت جدی دارد.

وی افزود: زمانی که ملت بخواهد دانش بنیان حرکت کند بزرگترین سرمایه اش، سرمایه شناختی آحاد جامعه است و ارتقا سرمایه شناختی جامعه و استفاده بهتر از توانمندی آحاد جامعه از دوران کودکی آغاز می‌شود. بنابراین اسباب بازی در این بخش نقش بسیار جدی و مهمی دارد.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: با این نگاه ستاد توسعه علوم فناوری‌های شناختی بر اساس مأموریتی که در سطح ملی دارد یکی از برنامه‌های جدی اش ارتقای سرمایه شناختی جامعه ایرانی قرار دارد. در این مسیر راه طولانی در پیش دارد اما قدم‌های اولیه و مهم این حوزه آن است که با ابزارهایی آن را در اختیار جامعه قرار دهیم که از طریق استفاده آن ابزارها زیر ساخت توانمندی‌های شناختی که همان کارکردهای اجرایی هستند توسط جامعه بهتر شناخته شود.

وی افزود: در عین حال بچه‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف بتوانند کارکردهای اجرایی خود را فعالیت کنند و ارتقا بخشند. بنابراین نقش بی بدیل اسباب بازی در این میان انکار ناشدنی است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی گفت: اسباب بازی به واسطه قیمت پایین و ورودش در همه خانه‌ها می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و فاصله طبقاتی و اثربخشی اش را در تولید کارکردهای اجتماعی بچه‌ها کاهش دهد و این مسئله جدی و مهم نیست که باید ما به آن در سطح کشور توجه جدی کنیم.

وی افزود: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی روالی دارد مبنی بر اینکه شماره یک فعالیت‌هایش سیاست گذاری در سطح کشور بر اساس ماموریتش است و این سیاست گذاری را سعی دارد از طریق نهاد ملی انجام دهد که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان این نهاد ملی و متولی امر اسباب بازی است.

نیلی احمدآبادی گفت: ما از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درخواست کردیم تا به مسئله اسباب بازی شناختی ورود کند و کمیته ارزیابی ملی را ایجاد نماید تا بتواند در دو مرحله اسباب بازی‌ها را کمک کند و تولید کنندگان ارتقا یابند و اسباب بازی‌های جدید را به تولید برسانند و معیارهای ملی را برای ارزیابی بازی‌ها با نگاه شناختی طراحی شده و اثربخشی شناختی که دارند ایجاد نمایند.

وی ادامه داد: بازی شناختی که در دنیای امروز شناخته شده و به سرعت رشد یافته است برای ما مهم بوده که با توجه به ویژگی‌های فرهنگی خودمان اسباب بازی‌هایی را تولید کنیم و وارد جامعه نمائیم. در آینده نزدیک شاهد رشد اسباب بازی‌های شناختی خواهیم بود.

نیلی احمدآبادی بیان کرد: بازی سازان کشور را باید با اصول شناختی و اصول دانش یادگیری در پروسه عرصه بازی سازی کمک و آشنا کنیم و البته ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی حمایت ویژه ای از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهد کرد برای اینکه سمینارهای علمی، کارگاه‌های آموزشی برای بازی سازان بگذارد و بتوانند با روش‌های نوین شناختی در طراحی اسباب بازی‌ها آشنا شوند و بتوانند استفاده کنند.

وی گفت: مأموریت دیگری را در حال حاضر داریم مبنی بر حمایت مالی است. بررسی اثربخشی بازی‌هایی است که بر اساس رویکردهای شناختی طراحی شده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی افزود: به دلیل این پژوهش‌ها گرانقدر هستند و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی این آمادگی را دارد بازی‌های برتری که استقبال عمومی دارد اثربخشی اش را به آزمون بگذارد.

وی گفت: امیدواریم با توجه به اینکه توسعه این اسباب بازی‌های جدید در کشور علاوه بر اینکه متکی بر ساخت فرهنگ ما است چون بر اساس رویکردهای ملی شروع خواهد شد راه خود را آغاز کرده و تولید کنندگان با این نشان جدید بیش از گذشته وارد منطقه و بازارهای جهانی شوند.

در ادامه برنامه، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی دو سال است که همکاری خود را با جشنواره ملی اسباب بازی آغاز کرده است. به همین منظور تفاهم نامه همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع اسباب بازی‌های شناختی دارد که به همین جهت از نشان ویژه علوم شناختی رونمایی شد.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید