Performancing Metrics

رشد ۴۲ درصدی ارزش تجارت ایران و همسایگان در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ | اتاق خبر
کد خبر: 451906
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1400 - 11:05
سخنگوی گمرک اعلام‌ کرد
لطفی گفت: تجارت ایران با ۱۵کشور همسایه در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۰به ۴۶,۲میلیارد دلار رسیده؛ در مقایسه با سال قبل تجارت با همسایه‌ها ۱۴میلیارد دلار افزایش داشته است.

به گزارش اتاق خبر به نقل از اتاق ایران،روح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک درباره حجم تجارت ایران با همسایگان گفت: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه، ۹۲ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۱۹ تن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۲۴۵میلیون و ۷۱۶هزار و ۶۳دلار بین ایران و ۱۵کشور همسایه تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۶میلیون و ۷۱۲هزار تن کالا و ۱۳میلیارد و ۷۸۳میلیون دلار بیشتر تبادل شده که با رشد ۲۲درصدی در وزن و ۴۲درصدی در ارزش کالاهای تبادل شده همراه بوده است.

لطیفی گفت: ۷۰میلیون و ۲۵۹هزار و ۶۳۶تن کالا به ارزش ۲۳میلیارد و ۵۲۸میلیون و ۴۲۸هزار و ۲۵۷دلار، سهم صادرات ایران به کشورهای همسایه بوده که  ۱۳درصد در وزن و ۲۸درصد در ارزش نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

لطیفی درباره میزان صادرات به کشورهای همسایه گفت: عراق با هشت میلیارد و ۲۲۲میلیون دلار و رشد ۲۰درصدی،ترکیه با پنج میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار و رشد ۱۵۱درصدی، امارات با یک میلیارد و ۹۱۲میلیون دلار و رشد یک درصدی، افغانستان با یک میلیارد و ۶۵۵میلیون دلار و کاهش ۲۱درصدی و پاکستان با یک میلیارد و ۱۲۹میلیون دلار و رشد ۲۵درصدی، به ترتیب پنج مقصد صادرات کالاهای ایرانی به همسایگان بود.

او افزود: عمان با ۶۳۸میلیون دلار و رشد ۶۳درصدی،روسیه با ۵۳۹میلیون دلار و رشد ۲۰درصدی،آذربایجان با ۴۹۲میلیون دلار و رشد پنج درصدی، ترکمنستان با ۳۰۰میلیون دلار و رشد ۱۶۰درصدی،ارمنستان با ۲۷۹میلیون دلار و کاهش دو درصدی، قزاقستان با ۱۶۵میلیون دلار و رشد۴۳درصدی، کویت با ۱۳۹میلیون دلار (بدون تغییر)، قطر با ۱۲۵میلیون دلار و کاهش ۲۱درصدی،بحرین با ۸,۱میلیون دلار و رشد ۱۱ درصدی و عربستان با ۴۲۹هزار دلار در رتبه های بعدی خرید کالای ایرانی در بین همسایگان قرار دارند.

سخنگوی گمرک درباره واردات از کشورهای همسایه گفت: از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه، ۲۱میلیون و ۹۹۶هزار و ۵۸۳تن کالا به ارزش ۲۲میلیارد و ۷۱۷میلیون و ۲۸۷هزار و ۸۰۶دلار، کالای مورد نیاز کشور  از طریق کشورهای همسایه تامین شد که نسبت به مدت مشابه، ۶۵درصد در وزن و ۶۲درصد در ارزش افزایش داشته است.

او درباره میزان واردات از همسایگان گفت: امارات با فروش ۱۴میلیارد و ۵۶۶میلیون دلار و رشد ۷۲درصدی،ترکیه با ۴میلیارد و ۷۰۳میلیون دلار و رشد ۲۲درصدی،روسیه با یک میلیارد و ۴۵۱میلیون دلار و رشد ۵۲درصدی،عراق با یک میلیارد و ۴۹میلیون دلار و رشد ۷۸۰درصدی و عمان با ۵۱۵میلیون دلار و رشد ۲۷درصدی،پنج کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشور در بین همسایگان بودند.

او افزود: تجارت ایران با پاکستان با ۲۵۱,۶میلیون دلار بود که حدود ۵۸ درصد رشد داشت. قزاقستان با ۵۶.۳میلیون دلار و رشد ۵۷درصدی، آذربایجان با ۳۵.۸میلیون دلار و رشد ۶۶درصدی، ترکمنستان با ۳۰میلیون دلار و رشد ۶۴درصدی،ارمنستان با ۱۸.۲میلیون دلار و رشد ۲۱درصدی، افغانستان با ۱۷.۹میلیون دلار و رشد ۴۷۶درصدی،کویت با ۱۳.۳میلیون دلار و رشد۹۴درصدی، قطر با ۷.۸میلیون دلار و کاهش یک درصدی و بحرین با ۱.۴میلیون دلار و رشد ۳۷۹درصدی به ترتیب دیگر  تامین کنندگان  کالاهای مورد نیاز کشور در بین همسایگان در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۰بودند.

 
 
 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید