Performancing Metrics

موافقت مجلس با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور | اتاق خبر
کد خبر: 451909
تاریخ انتشار: 24 اسفند 1400 - 11:14
در صحن علنی صورت گرفت؛
نمایندگان مجلس با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.

 

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی با ۱۵۵ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.

متن طرح به شرح زیر است:

ماده واحده: قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۳۱ مردادماه ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی نسخ می‌گردد و ساعت رسمی کشور به قبل از این قانون برمی گردد.

مجید انصاری گزارش یک شوری کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور را قرائت کرد و گفت: ایده تغییر ساعت برای اولین بار در سال ۱۸۹۵ مطرح و کشور آلمان برای اولین بار در جنگ جهانی اول به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی در سال ۱۹۱۶ اجرا کرد و سپس کشورهای دیگری وارد این چرخه شدند.

نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس با اشاره به اینکه کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از جرایم از جمله دلایل موافقت با تغییر ساعت رسمی است، ادامه داد: برخی افراد کاهش مصرف انرژی به واسطه تغییر ساعت را برخلاف تحقیقات به عمل آمده می‌دانند که براساس این تغییرات تغییر ساعت در سلامت افراد تأثیر دارد و کاهش ۴۰ دقیقه‌ای مدت زمان خواب از جمله نقاط ضعف این اقدام است و تصادفات عصر گاهی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: اخیراً اتحادیه اروپا با رأی قاطع به کشورهای عضو فرصت داده تا در مدت زمان مشخص در خصوص تداوم و یا پایان تغییر ساعت اعلام نظر کنند و خواستار بررسی جنبه‌های انسانی این اقدام شده است.

انصاری خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ کشور و ۸۰ درصد جمعیت جهان از قانون تغییر ساعت استفاده نمی‌کنند و در کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی و کشورهای اسلامی به دلیل تعویق ساعت صرف افطار و شام این قانون اجرا نمی‌شود.

تغییر ساعت رسمی الگوبرداری از کشورهای خارجی است / عدم تغییر ساعت مطالبه جدی مردم است

ابوالفضل ابوترابی در موافقت با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، گفت: این قانون وارداتی است و از کشورهای اروپایی الگوبرداری شده؛ در سال ۲۰۱۹ کشورهای اروپایی و پارلمان اروپا عدم تغییر ساعت رسمی را تصویب کردند و با وجود اینکه این قانون وارداتی است و کشورها به این نتیجه رسیدند که فایده‌ای ندارد اما ما همچنان بر آن اصرار داریم.

وی ادامه داد: دانشگاه شیکاگو براساس مطالعات ۱۱ ساله برآورد کرده که تغییر ساعت نه تنها هیچ خاصیتی از لحاظ اقتصادی ندارد بلکه آسیب‌هایی مانند افزایش استرس، بستری در بیمارستان، تصادفات و بی نظمی‌های اجتماعی را در پی دارد.

ابوترابی یادآور شد: ۸۰ درصد مردم دنیا و ۷۰ درصد کشورها ساعت را تغییر نمی‌دهند؛ نمی‌توان کائنات را تغییر داد و نباید با تغییر ساعت کشور را دو قطبی کرد دولت می‌تواند بدون تغییر ساعت، یک ساعت زودتر مشاغل دولتی را شروع کند و تغییر ساعت هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد.

سیدسلمان ذاکر نیز در موافقت با کلیات طرح مذکور، با تاکید بر اینکه موضوع عدم تغییر ساعت رسمی کشور مطالبه جدی مردم است، گفت: مردم تاکید دارند که تغییر ساعت باعث افزایش استرس و سردرگمی آنها می‌شود بنابراین باید به این مطالبه و خواسته مردم توجه جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تغییر ساعت رسمی الگو گرفته از کشورهای خارجی است، افزود: این کشورها برای خودشان دلایل خاصی داشتند و حتی برخی از آنها می‌گویند در کاهش مصرف انرژی هیچ تأثیری نداشته است؛ برخی دستگاه‌ها تاکید دارند تنها یک تا یک و نیم درصد موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شود در حالی که نظم خانواده‌ها را بهم می‌ریزد و ساختار شکنی ایجاد می‌کند بنابراین نباید به اشتباه خود اصرار ورزیم و دستگاه‌ها و وزارت نیرو باید برای کاهش مصرف انرژی برنامه داشته باشند.

عباس گودرزی همچنین در موافقت با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، گفت: نمایندگان مخالف طرح ضد و نقیض‌هایی را مطرح کردند و می‌گویند که از کجا می‌دانید خواست مردم عدم تغییر ساعت رسمی است، مگر قرار است هرکاری را به رفراندوم بگذاریم نیاز است در بین مردم حاضر شوید و حرف آنها را بشنوید. این موضوع نظم زندگی مردم را به هم ریخته است.

وی با بیان اینکه تغییر ساعت رسمی الگوبرداری از کشورهای خارجی است، تصریح کرد: این موضوع مناسبات زندگی را بهم ریخته و حتی قانونی که برای تعالی خانواده تدوین کردیم را با مشکل مواجه می‌کند؛ حضور پدر باید در کنار فرزندان و خانواده احساس شود.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس یازدهم یادآور شد: اگر دولت دغدغه مصرف انرژی را دارد نیاز است یک ساعت زودتر کار کارمندان را آغاز کند و با تصویب این طرح به سرگردانی مردم پایان دهیم و باید برای تقویت مناسبات اجتماعی و ایجاد نظم در ساعات شرعی و زندگی مردم تصویب این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

تغییر نکردن ساعت رسمی کشور زندگی عادی مردم را دچار مشکل می‌کند / هنگام اذان صبح به ساعات ابتدایی بامداد می‌رسد

سید محمدرضا میرتاج الدینی در مخالفت با کلیات طرح تغییر ساعت رسمی کشور گفت: این موضوع مربوط به مدیریت زمان بوده و زمان بالاترین و ارزشمندترین سرمایه انسان در زندگی است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یازدهم ادامه داد: در ۶ ماهه ابتدایی سال که یک ساعت، زمان رسمی کشور را به جلو می‌برند، به این معنا و مفهوم است که مردم بتوانند از نور و روشنایی در روز بهره ببرند و به توصیه‌ای که کارها را در علی الطلوع آغاز کنید، عمل شود.

وی تصریح کرد: در واقع تصمیمی که در حال حاضر در کشور پیاده سازی می‌شود، موجب می‌شود تا مردم یک ساعت وقت بیشتری در روز داشته باشند و دست کاری نکردن این مسئله در مدیریت بهینه زمان کمک می‌کند. استفاده از انرژی کمتر نیز در زمان روشنایی یکی دیگر از دلایل مهم برای دست نبردن در این تصمیم است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: امروز حتی تلفن‌های همراه نیز به صورت خودکار تغییر ساعت را اعمال می‌کنند و ما شاهدیم که تا چه میزان این تصمیم در آرامش روانی مردم تأثیرگذار است، لذا نباید این آرامش را از بین برد.

در ادامه روح الله نجابت دیگر مخالف طرح مذکور با یادآوری اینکه چنین تصمیمی یک مرتبه در سال ۸۵ توسط دولت نهم اتخاذ شد، افزود: در همان زمان مجلس وقت با یک کار کارشناسی نقاط مثبت و منفی این تصمیم را بررسی و نهایتاً به این نتیجه رسید که تغییر ساعت رسمی کشور طبق روال همیشگی باشد، لذا اگر امروز بخواهیم تصمیم دیگری بگیریم مغایر با تصمیم کارشناسی آن زمان مجلس است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم تصریح کرد: کشور ما به لحاظ جغرافیایی بالای خط استوا قرار دارد و این تغییر ساعت قطعاً به سود کشورهایی که بالای خط استوا قرار دارند، است، چرا که استفاده از نور خورشید برای این کشورها حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در اتخاذ چنین تصمیماتی تمام کشور را در نظر بگیریم، افزود: برای مثال در صورت عدم تغییر ساعت، زمان اذان صبح در مشهد ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد خواهد شد که این مسئله با سبک زندگی اسلامی ما همخوانی ندارد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص اظهارات برخی موافقان با طرح مذکور مبنی بر مقایسه ایران با سایر کشورها درباره الگوبرداری برای موضوع تغییر ساعت گفت: نباید اطلاعات غلط به مردم داد چرا که در بسیاری از کشورها مانند آلمان و فرانسه تغییر ساعت همین امسال نیز اتفاق افتاده است و این مسئله ربطی به شرق و غرب دنیا ندارد، بلکه به نیم کره شمالی و جنوبی مربوط می‌شود، بنابراین از همکاران می‌خواهم با توجه به بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و مطالعات شرکت توانیر و دانشگاهیان، رأی مخالف به طرح مذکور دهند.

در ادامه مهدی طغیانی نیز در مخالفت با کلیات طرح تغییر ساعت رسمی کشور گفت: متأسفانه در این زمینه نگاه ما، نگاه منطقی و بومی نبوده، بلکه یک نگاه تقلیدی است و در بیانات موافقان و طراحان طرح نیز همین نگاه تقلیدی دیده می‌شود! آیا آنچه ما از دیگران یاد گرفتیم و آنها تصمیم به تغییر آن گرفته‌اند، درست است؟ جایگاه ایران به لحاظ جغرافیایی ویژه خود بوده و تصمیمات مختص خود را نیز می‌طلبد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با بیان اینکه در صورت اجرای این طرح، زمان اذان صبح به ساعات ابتدایی بامداد می‌رسد، افزود: در گزارش کمیسیون و اظهارات طراحان و موافقان طرح، آمارهایی ارائه شده که تعجب برانگیز است. برای مثال به تأثیر تغییر ساعت بر میزان تصادفات جاده‌ای، مصرف انرژی و نظرسنجی‌های مردمی اشاره شد که باید مبنای این نظرسنجی‌ها و آمارها به صورت شفاف ارائه شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تاکید کرد: ما باید تصمیماتی متناسب با سبک زندگی مردم اتخاذ کنیم و براساس آمارها و اطلاعات دقیق کشور خودمان تصمیم گیری کنیم، نه اینکه چون در کشور دیگری تصمیمی اتخاذ شد، ما نیز کورکورانه از آن تقلید کنیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید