Performancing Metrics

دانش‌بنیان شدن معادن ضروری است | اتاق خبر
کد خبر: 451963
تاریخ انتشار: 11 فروردین 1401 - 13:07
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور:
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور دانش‌بنیان شدن معادن را ضروری دانست.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سید امیرحسین مدنی در بازدید از معدن سنگ‌آهن روستای تنورچه کوهسرخ گفت: به تمامی استانداران ابلاغ شده که یک درصد سود حاصل از فعالیت معادن را به همان روستاهای همجوار اختصاص دهند.

وی افزود: سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان باید به روستاها می‌آمد که در همین رابطه از استانداران خواسته شد به همان مناطقی که معدن فعالیت دارد تخصیص دهند.

وی با بیان اینکه چون هزینه تولید بالاست معادن باید به سمت دانش‌بنیان شدن بروند، تصریح کرد: باوجود اینکه برخی معدن‌کاران پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند اما برداشت صرفه اقتصادی ندارد که باید تدابیر لازم اتخاذ شود.

در این بازدید مدیرعامل معدن سنگ‌آهن تنورچه با بیان اینکه معدن سنگ‌آهن روستای تنورچه ۱۰ سال است که فعالیت دارد، افزود: ذخیره معدن در پروانه ۴۰۰ هزار تن است که سالی ۲۵ هزار تن برداشت می‌شود.

احمد صارم گفت: تاکنون ۴ میلیون تن ذخیره معدنی داریم و توانستیم با کارخانه‌ای که راه‌اندازی نمودیم و به نوعی دانش‌بنیان است عیار را به ۵۸ برسانیم و از سال گذشته به واحدهای کنسانتره و فولادی هم محصول می‌دهیم.

وی با بیان اینکه تمامی ماشین‌آلاتی که در این معدن مورد استفاده قرار می‌گیرند اجاره‌ای هستند و ماهیانه یک میلیارد تومان هزینه اجاره ماشین‌آلات است، تصریح کرد: پرداخت این میزان اجاره کار را برای ما غیر اقتصادی می‌کند.

مدیرعامل معدن سنگ‌آهن تنورچه مطرح کرد: هر چند فرصتی داده شد تا ماشین‌آلات دست دوم را وارد کنیم اما آن‌قدر بروکراسی اداری پیچیده و طولانی شده که مشکلات را دو چندان نموده است.

وی گفت: هر چند در فاز توسعه نیازمند آب هستیم اما برای تأمین با کمبود و مشکل مواجه هستیم، در فاز توسعه سالیانه ظرفیت ۲۰۰ هزار تنی را راه‌اندازی خواهیم نمود که برای هر تن به ۲۵۰ لیتر آب نیاز داریم.

در ادامه امام جمعه کوهسرخ گفت: هر چند ۷۶ درصد معادن کاشمر و کوهسرخ در این منطقه است اما عملاً ۵ معدن بیشتر فعال نیستند و این خسارتی برای اشتغال منطقه است.

حجت‌الاسلام محمود رضایی افزود: باوجود اینکه یک درصد سود حاصل از فعالیت معادن، متعلق به روستاهای همجوار است و پرداخت می‌شود، اما به منطقه برنمی‌گردد که می‌طلبد در این خصوص پیگیری‌هایی صورت گیرد.

رئیس اداره صنعت معدن و تجارت کوهسرخ هم در این بازدید مطرح کرد: در حال حاضر ۲۳ واحد معدنی در شهرستان داریم که ۱۷ معدن نیز فعال هستند و باقی بهره‌وری بسیار پایینی دارند.

محمدرضا ملکی افزایش هزینه‌های تولید و فرسوده بودن ماشین‌آلات را از جمله مشکلات پیش رو دانست و افزود: این مشکلات موجب شده بهره‌برداری صرفه اقتصادی نداشته باشد.

در ادامه بازدید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از مزار ۵ شهید گمنام که از ۱۶ سال قبل در این شهرستان دفن شدند، فرماندار کوهسرخ گفت: با توجه به اینکه در شهرستان زیارتگاه و امامزاده‌ای نداریم تلاش می‌شود مزار شهدای گمنام به یک مکان زیارتی تبدیل شود.

مرتضی شرف‌الدین شیرازی با بیان اینکه توسط شهرداری طرحی برای این مکان تهیه شده است، گفت: مزار شهدای گمنام تنها مجموعه فرهنگی منطقه است و می‌تواند به قطب فرهنگی شهرستان تبدیل شود.

وی بیان کرد: هرچند وزیر نیرو برای ۷۵۰ متر برق‌رسانی به این مکان، دستور اقدام داده است اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و درگیر بروکراسی اداری شده است.

در این بازدید مقرر شد از ماده ۵۸ وزارت کشور برای دریافت اعتبارات پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید