Performancing Metrics

تولید خودرو در ۱۴۰۰ طبق وعده‌ها پیش نرفت | اتاق خبر
کد خبر: 452084
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1401 - 17:58
اگرچه قرار بود از آبان سال گذشته در بخش خودرو شاهد موج تولید باشیم، آمارها حاکی از کاهش تولید در ۱۱ ماه ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، طبق وعده‌های داده شده، باید از آبان ۱۴۰۰ به این سو شاهد «موج تولید» در بخش خودرو می‌بودیم؛ اما آمارها حکایت از کاهش ۲.۱ درصدی تولید خودرو در ۱۱ ماه ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ دارد.

به گزارش صنعت خودرو در حالی سال ۱۴۰۱ را آغاز می‌کند که باید طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برسد. این در حالیست که صنعت خودروسازی کشور با مشکلات عدیده ای از جمله قیمت گذاری دستوری، ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته، ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی، تشدید تقاضا و عدم پاسخ دهی مناسب به آن، فضای انحصاری، مشکلات مربوط به کیفیت، عدم عرضه کافی خودرو به بازار و فاصله قیمتی کارخانه و بازار مواجه است.

همین مسائل به انضمام سایر مشکلات حاشیه‌ای موجب شده که حتی اهداف پیش بینی شده برای میزان تولید در سال ۱۴۰۰ نیز محقق نشود؛ وزارت صمت در اوایل سال ۱۴۰۰ از تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو خبر داده بود که در ادامه و با ورود فاطمی امین به وزارت صمت، وعده‌های دیگری برای افزایش تولید خودرو اعلام شد؛ از جمله آنکه در نهم آبان ماه سال گذشته فاطمی امین تاکید کرد که «موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید.» وی همچنین در یک اظهارنظر دیگری اعلام کرده بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد.

البته فاطمی امین با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال اعلام کرد که «امسال تولید زیر یک میلیون دستگاه خواهد بود.» که با همین جمله، تلویحاً عدم دستیابی به اهداف پیش بینی شده را مورد اشاره قرار داد.

تولید ۸۱۱ هزار دستگاه خودرو در ۱۱ ماه ۱۴۰۰

حال بررسی جدیدترین آمار تولید خودرو در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در این مدت ۸۱۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع سواری تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۸۲۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه) ۲.۱ درصد کاهش داشته است.

در واقع نه تنها تولید خودرو بر اساس وعده‌های داده شده، پیش نرفته است بلکه میزان تولید حتی کمتر از سال ۹۹ نیز و تقریباً به اندازه سال ۹۷ (۸۰۸ هزار دستگاه) بوده است.

همچنین اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر وعده وزیر صمت در مورد «موج افزایش تولید از آبان ماه» را بررسی می‌کنیم باید اشاره شود که در آبان ماه ۸۲ هزار دستگاه، در آذر ماه ۸۰ هزار دستگاه، در دی ماه ۷۸ هزار دستگاه و در بهمن ماه ۶۴ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده است که نشان می‌دهد تولید خودرو در این بازه زمانی هم طبق وعده‌ها پیش نرفته است.

با توجه به وضعیت تولید در سال ۱۴۰۰ و دستور رئیس جمهور به افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال جاری، باید منتظر ماند و دید که وزارت صمت و خودروسازان برای تحقق این وعده چه برنامه‌هایی برای کاهش زیان و افزایش تولید اجرا خواهند کرد؛ چراکه طبق گفته کارشناسان در حال حاضر از نظر زیرساختی امکان افزایش تولید وجود دارد اما به دلیل اینکه برخی از محصولات زیان ده هستند، خودروساز تمایلی به افزایش تولید ندارد.

 
 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید