Performancing Metrics

مشکل عراقی‌ها برای ساخت راه‌آهن شلمچه - بصره حل شد | اتاق خبر
کد خبر: 452146
تاریخ انتشار: 20 فروردین 1401 - 17:20
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق از حل مشکل عراقی‌ها برای ساخت راه‌آهن شلمچه - بصره خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، با توجه به رویکرد اصلی ایران برای تقویت خطوط ریلی کشور با همسایگان، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق از حل شدن مشکل طرف عراقی برای تکمیل راه‌آهن شلمچه-بصره خبر داد.

بر اساس جزو «۱» بند الف تبصره ۳ قانون بودجه ۱۴۰۱ به منظور توسعه و تکمیل مسیرهای صادراتی کشور و در راستای ارتباط با همسایگان مبلغ ۲ میلیارد یورو از محل تسهیلات خارجی (فاینانس) در اختیار شرکت راه آهن قرار می‌گیرد تا جهت اتصال راه آهن ایران با همسایگان هزینه شود.

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی که به اتصال شبکه ریلی ایران به همسایگان می‌انجامد، راه آه شلمچه - بصره میان راه آهن ایران و عراق است.

خط ‌آهن شلمچه-بصره به طول ۳۲ کیلومتر شامل مسیر ریلی یک خط بین شلمچه تا بصره و یک پل بازشونده روی اروندرود (پل ریلی بازشو به طول ۸۰۰ متر) است.

در همین رابطه میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن در اسفند ماه از وجود موانعی بر سر راه ساخت خط آهن شلمچه-بصره خبر داده بود.

بر اساس اظهارات او این پروژه به طور طبیعی مانند هر پروژه دیگری موانعی دارد که باید گام به گام بررسی و برطرف شوند که در این زمینه بررسی‌های لازم انجام شده و گروه‌های عملیاتی برای هر کدام از حوزه‌های مربوطه تشکیل شده است.

اجرای پروژه از نظر عراقی‌ها قطعی شده است

در این رابطه یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق درباره نظر عراقی‌ها نسبت به اجرای پروژه ریلی شلمچه-بصره گفت: این یک موضوع ۲۰ ساله است که خوشبختانه در مذاکرات اخیری که وزیر راه با طرف عراقی، آن دسته از مسئولان عراقی که در این زمینه مؤثر هستند، موافقت کردند تا پروژه انجام شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تقریباً کار این پروژه از نظر تصمیم گیری قطعی شده تا انجام شود ادامه داد: طرف ایرانی برای ساخت راه آهن شلمچه-بصره مصمم است؛ از قبل هم مصمم بوده است؛ ضمن اینکه پیمانکار پروژه تعیین و بودجه مورد نیاز نیز تأمین شده است.

او تأکید کرد: در اجرای پروژه، در حال انجام مقدمات هستیم ولی امیدواریم این بار این پروژه اجرایی شود؛ البته در حال حاضر طرف عراقی ظاهراً دیگر مشکلی برای اجرای این پروژه ندارد.

وی درباره خروج بنیاد مستضعفان از پروژه خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان یک زمانی مسئولیت اجرایی را در دولت قبل قبول کرده بود.

 
 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید