Performancing Metrics

کاهش 15 درصدی خروج پول از بورس | اتاق خبر
کد خبر: 452153
تاریخ انتشار: 20 فروردین 1401 - 17:35
روندهای موجود در بورس نشان می‌دهد، در صورتی که روند خروج پول از بازار سهام متوقف نشود، نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای شاخص‌های عملکردی بورس در کوتاه مدت متصور بود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از فارس، بازار سرمایه در حال دست و پا زدن میان رشد و نزول است. در روزهای گذشته و مخصوصا در روز چهارشنبه و امروز تقابل شکل گرفته میان سهام شاخص ساز و سهام کوچک در بورس باعث شده است تا برخی سهامداران نیز باز خروج از بورس را بر ماندن در آن ترجیح دهند. خروج پول حقیقی از بازار سرمایه به سومین روز پیاپی رسیده است. به عبارت دیگر، در معاملات روز شنبه، شاخص‌های عملکردی بورس دو مسیر متفاوت را در پیش گرفتند. یعنی شاخص کل نزول کرد و شاخص کل هم وزن رشد کرد.

برخی از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند، ورود و خروج پول حقیقی از بورس در روزهای آینده سمت و سوی روند بازار را تعیین خواهد کرد.

* 4 عامل موثر بر بورس 

رضا گلستانی خواه کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در این زمینه معتقد است: رشد قیمت‌ها در هفته اول سال نیز متأثر از ورود سرمایه به بازار سهام بوده است. روندهای قیمتی هیچ گاه عامل یگانه ندارند و مجموعه‌ای از عوامل با شدت و ضعف متفاوت بر آن تأثیر می‌‌گذارند. رشد قیمت ارز، رشد قیمت‌‌های جهانی فلزات اساسی، انتظارات تورمی و نرخ‌ گذاری دولت از دیگر عوامل مؤثر با روند شاخص در ماه‌ها و هفته‌های گذشته بوده‌‌اند.

بررسی داده‌ها و آمارها نیز از تائیدکننده همین مساله است که در هفته‌ها و رزوهایی که  پول وارد بازار سرمایه شده است، روند صعودی بورس نیز تقویت شده است، اما در این میان انتظارات و رویکردهای فعالان بازار اهمیت فراوانی دارد و اگر عمده معامله ‌گران انتظار رشد قیمت‌ها را داشته باشند، این انتظار به عنوان یک عامل پیش برنده می‌تواند شاخص کل را نیز با خود همراه سازد.

به نظر می‌رسد، اگر روند خروج پول ادامه یابد، با توجه به برخورد شاخص کل به یک مقاومت جدی، ممکن است شاخص به تعدیل و اصلاح ادامه دهد. در مقابل برخی تداوم روند صعودی شاخص کل هموزن را دلیلی بر ساز ناکوک نمادهای بزرگ و شاخص ساز می‌دانند و این سهام‌ها را عامل ریزش بورس معرفی می‌کنند.

* روند ناموزون شاخص‌های بورس

در معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس تهران با ریزش 5 هزار و 95 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 458 هزار و 684 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 0.35 درصد بوده است.

اما شاخص کل هم وزن بورس با رشد 729 واحدی در سطح 378 هزار و 76 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 0.19 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 38 واحد بالا آمد و در سطح 19 هزار و 889 واحد قرار گرفت.

* افت ارزش معاملات بازار سهام

ارزش کل معاملات بازار سهام به رقم 8 هزار و 65 میلیارد تومان رسید و کاهش 2 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل را تجربه کرد. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 398 میلیارد تومان بود که 17 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خُرد در بازار سرمایه با کاهش 21 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 983 میلیارد تومان رسید که 61 درصد از ارزش کل معاملات به سهامداران حقیقی تعلق می‌گیرد.

* کاهش 15 درصدی خروج پول از بورس

امروز برای سومین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 209 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه با کاهش 15 درصدی همراه بوده است.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وبملت  (بانک ملت)، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و خودرو (ایران خودرو) اختصاص داشت و بیشترین ورود پول حقیقی نیز به سهام شبریز (پالایش نفت تبریز)، خگستر (گسترش‌ سرمایه‌گذاری ‌ایران ‌خودرو) و خبهمن (گروه ‌بهمن‌) تعلق گرفت.

* ریزش صف‌‌های خرید در بازار سرمایه

در جریان معاملات ‌روز شنبه، 256 نماد رشد قیمت داشتند و 87 نماد در صف خرید قرار گرفتند. به عبارت دیگر، 52 درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 33 درصد افت کرد و در رقم 285 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای خبهمن (شرکت بهمن)، لوتوس (شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان) و کیمیا (شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران) بیشترین صف خرید را داشتند.

در جریان معاملات ‌روز شنبه، 232 نماد کاهش قیمت داشتند و 10 سهم نیز در صف فروش قرار گرفتند. به عبارت دیگر، 47 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 71 درصد کاهش یافت و 22 میلیارد تومان شد. بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد تقاضای 263 میلیارد تومانی بسته شد.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های سصفها (شرکت سیمان اصفهان) ولساپا (شرکت لیزینگ رایان سایپا) و کنور (شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور) تعلق داشت.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید