Performancing Metrics

ساختمان‌های متروپل‌گونه در قم کم نیست | اتاق خبر
کد خبر: 452272
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1401 - 16:08
قم مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به وضعیت نگران‌کننده برخی از ساختمان‌های شهر، گفت: در شهر قم ساختمان‌های متروپل گونه کم نیست و بناهای زیادی از قبیل تجاری، درمانی و سایر کاربری‌ها وجود دارد که فاقد ایمنی‌های لازم به خصوص در را

 

عباس جعفری روز پنجشنبه در نشست«بررسی ساختمان های متروپل گونه در قم»، افزود: در شهر قم مانند شهر تهران بسیاری از ساختمانها و سازه ها غیرایمن هستند، برخی از ساختمانهای تازه ساخت قم نیز فاقد مقررات ایمنی لازم هستند؛ بسیاری از پاساژهای تجاری مرکز شهر با قدمت بالای ۴۰ سال دارای کمترین میزان رعایت مباحث ایمنی از نظر سازه، مقاومت و ایمنی حریق هستند.

وی بیان کرد: در بحث ایمنی ساختمانها چندین رشته علمی و فنی رسالت و وظیفه ذاتی دارند، بعد از سال ۸۲ و زلزله ویرانگر بم تدوین آیین نامه مقررات ملی ساختمان مانند آیین نامه ۲۸۰۰، وضعیت ساخت و ساز در کشور وضعیت بهتری گرفته است؛ با این وجود در شهر قم ساختمانهای قدیمی زیادی وجود دارد که یا آیین نامه های ایمنی در آنها رعایت نشده یا صرفا دارای برخی استانداردهای لازم است.

مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: بر فرض اینکه در ساختمانهای تازه تاسیس قم مقررات ایمنی ساختمان رعایت شود ولی موارد مربوط به ایمنی حریق در آنها دیده نشود همان اتفاق پلاسکو تکرار می شود؛ در صورت دیده نشدن موارد ایمنی حریق هر ساختمان به هر اندازه هم که مقاوم باشد در عرض یکی دو ساعت ذوب شده و ریزش می کند مانند فاجعه ای که در پلاسکو اتفاق افتاد.

به باور وی ، ذهنیت کنونی معماران، مالکان و هیات امناء بر زیبایی و مبلمان شهری است و کمترین توجه ممکن به مبحث ایمنی می شود.

وی ادامه داد: قم از معدود کلانشهرهای کشور است که از نظر تعداد ایستگاه های آتشنشانی و همچنین تجیهزات به استانداردهای جهانی نزدیک شده است. قم جزء ۵ شهر بلندمرتبه ساز کشور است و برای ایمن سازی و خدمات ایمنی در این ساختمان های بلند مرتبه باید تجیهزات مورد نیاز همیشه بروزرسانی شود.

مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم بیان داشت: پاساژهایی مانند ملت، کویتی ها، موسی بن جعفر، حجت، ایران یدک، صفا و سایر پاساژهای هسته مرکزی شهر از نظر مباحث ایمنی حریق و سازه هیچ گونه ایمنی ندارند و در صورت بروز هر گونه حادثه ای در یکی از آنها تعداد تلفات دست کم ۱۰۰ نفر خواهد بود.

به باور وی، نگرانی از بیکاری و ایجاد مشکلات معیشتی برای کسبه و احتمال بروز برخی مسائل اجتماعی از مباحثی است که سبب می شود مسوولان نسبت به پلمب پاساژهای ناایمن مماشات بخرج دهند.

جعفری اظهار داشت: علاوه بر پاساژها، بسیاری از بیمارستانها و بانکهای قم نیز فاقد ایمنی های لازم است و در صورت بروز یک حادثه مانند زلزله، آتش سوزی و غیره وضعیت فوق بحرانی و بغرنجی ایجاد خواهد شد.

جعفری خاطرنشان کرد: وجود خلاء های قانونی در تخلفات ساختمانی و حل مشکلات آن در قالب کمیسیون ماده صد از رنج ها و دردهای آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم است.

وی بیان داشت: سازمان آتشنشانی قم نسبت به موارد ناایمنی به خصوص در زمینه حریق در حرم مطهر و مسجد جمکران بصورت قاطع وارد شده است؛ ساختمان حرم مطهر و مسجد جمکران دو ساختمان با قدمت بسیار بالاست و اجرای برخی مجوزهای ایمنی مانند اطفاء بدلیل نوع سازه و معماری غیرقابل انجام است.

وی با بیان اینکه برخی ضوابط مهم ایمنی حریق مانند اعلام در پارکینگ طبقاتی حرم مطهر بکار رفته است، گفت: مشکل اصلی و بزرگ این پارکینگ عدم امکان ورود ماشین آلات و تجهیزات سنگین آتشنشانی در صورت بروز آتش سوزی است؛ از همان ابتدا اجازه نظارت به سازمان آتشنشانی در احداث این پارکینگ به سازمان خدمات ایمنی شهرداری قم داده نشد.

ساختمان متروپل دوم خرداد ۱۴۰۱ فروریخت و بر اساس آخرین خبرها پیکرهای ۳۷ نفر از جانباختگان این حادثه از زیر آوار خارج شده است.

این حادثه همچنین ۳۷ مصدوم بر جا گذاشت که ۳۵ نفر از آنها بعد از درمان از بیمارستان مرخص شده‌اند./

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید