Performancing Metrics

حداقل هزینه ساخت هر متر مسکن چقدر است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 452499
تاریخ انتشار: 27 خرداد 1401 - 20:51
عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور گفت: بخشی از رشد قیمت مسکن در شرایط فعلی ناشی از افزایش قابل توجه

به گزارش اتاق خبر به نقل از سلام نو، خیز دوباره قیمت مسکن در ایران در حالی اتفاق افتاده است که دولت سیزدهم وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی را مطرح کرده بود. افزایش سرسام‌آور هزینه مسکن در سبد خانوار ایرانی، طبقه متوسط و طبقات ضعیف جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

ایرج رهبر،عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان کشور معتقد است: هزینه ساخت مسکن در شرایط کنونی رشدی قابل توجه را تجربه کرده است. در شرایط فعلی کف هزینه ساخت و ساز هر متر مربع به حدود ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه این قیمت برای ساخت واحدهای متوسط و معمولی است، توضیح داد: بخش خصوصی اگر بخواهد مسکنی با قیمت متوسط اما با کیفیت استاندارد بسازد نمی‌تواند کمتر از این رقم هزینه کند .

به گفته وی ساخت واحدهای لوکس با مواد اولیه بالاتر از استانداردهای متعارف بدون تردید هزینه‌ای بیشتر از این را خواهد داشت .

این انبوه ساز با تاکید بر اینکه قیمت‎های پایین تر برای ساخت مسکن این گمانه را تقویت می‌کند که مبادا ساخت مسکن پایین‌تر از استاندارد اتفاق بیفتد، اعلام کرد: همه بررسی‎ها درباره هزینه ساخت مسکن نیاز به بازنگری دارد. تورم امسال تورمی بسیار چشمگیر بود و به جرات می‌توانم بگویم هزینه ساخت مسکن معمولی و استاندارد در همین امسال بین ۵ تا ۶ میلیون تومان اضافه شده است.

وی در توضیح این مطلب افزود: به عبارت دیگر اگر تا سال گذشته می‌شد با قیمت ۴ تا ۵ میلیون تومان ، یک متر مربع مسکن را است، امسال این رقم دو برابر شده است .

رهبر در پاسخ به سئوالی درباره وضعیت قیمت مسکن تا پایان سال بیان کرد: افزایش شش میلیون تومانی هزینه ساخت مسکن به طور دقیق و آنی، قیمت مسکن را تا بیست درصد افزایش می‌دهد. به این ترتیب این بیست درصد رشد قیمت طبیعی است اما اگر تقاضای سربار و سرمایه‎گذری وارد بازار شود که تقاضا را از عرضه بالاتر ببرد، می‎تواند قیمت مسکن را بیشتر افزایش دهد.

آمارهای اردیبهشت امسال نشان می‌دهد حجم معاملات در بازار روندی صعودی را تجربه کرده است. برخی کارشناسان بر این عقیده‎اند که رشد تورم در کنار نوسان قیمت ارز می‎تواند قیمت مسکن را افزایش دهد.

ایرج رهبر نیز این نکته را تایید کرده و گفت: نوسانات صعودی یا بی‌ثباتی دلار از یک سو و همچنین افزایش انتظاارت تورمی به سرعت بهای مسکن را تحت تاثیر قرار می‎دهد.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید