Performancing Metrics

بازار لوازم خانگی اصفهان در کُمای مطلق| قیمت ها نجومی شد | اتاق خبر
کد خبر: 452544
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1401 - 01:14
اصفهان- چند سالی هست که با حمایت از تولید داخلی، واردات کالاهای خارجی ممنوع و بازار کالای داخلی داغ شده اما همچنان برندهای خارجی قاچاق به دلیل عدم کیفیت مناسب تولیدات داخلی در کشور جولان می‌دهند.

 به گزارش اتاق خبر بازار؛ دریا قدرتی پور: اینجا خیابان حافظ است، زمین داغ و هوا گرم اما بازار لوازم خانگی خلوت، سرد و در کمای مطلق است؛ مغازه داران کرکره هایشان را از اول صبح بالا کشیده اند اما نه از مشتری خبری هست و نه از خریدار چرا که قیمت‌ها نجومی است.

مغازه ها پر شده از برندهای ایرانی؛ اگر هم خارجی ها باشند زیاد توی چشم نیستند. از وقتی که ورود کالاهای خارجی ممنوع شده است، مغازه داران هم دیگر قدرت چانه زنی با مشتریان را از دست داده اند و بازار رقابت کساد است.

مغازه دارها از این مسئله ناراحتند؛ افرادی مثل حاجی طاهری که یکی از پیشکسوتان بازار لوازم خانگی است و حالا پسرش فروشگاهش را می چرخاند؛ تمایل و عطش مردم هنوز هم برای خرید کالای خارجی زیاد است این را از صحبت های مغازه داران به خوبی می توان فهمید.

حمید پسر حاجی طاهری از این موضوع ناراحت است. به نظر او کالای ایرانی درجه یک و با کیفیت ایرانی هم داریم اما به این خاطر که مردم اعتماد ندارند، ترجیح می دهند کالای درجه سه چینی بخرند اما ایرانی نخرند. حمید فاکتورهایش را روی میز مرتب می کند و رو به خبرنگار بازار ادامه می دهد: ببینید هر چه فروخته ایم کالاهای خرد چینی است؛ ایرانی‌ها مانده روی دستمان. اگر یک برندی سرزبان ها بیفتد مردم دنبال آن می افتند.

مردم اعتماد نمی کنند
او تبلیغات کم و جا افتادن اشتباه در ذهن مردم را دلیل اصلی می داند. رسول از فروشنده های دیگری است که صاحب یک مغازه بزرگ از انواع لوازم خانگی است؛ اشاره می کند به محصولاتی که در مغازه اش مرتب و با چیدمان مرتبی کنار هم قرار گرفته اند و با لحن شوخی می‌گوید: یک زمانی جنس ایرانی بد بود. الان دیگر اینطور نیست، مردم اگر بدانند جنسی با کیفیت است، ایرانی هم باشد می خرند.

گفته هایش با نفر قبلی زمین تا آسمان فرق دارد و وقتی از او می پرسیم چرا اینطور است، می گوید: بستگی دارد که جو بازار به چه شکل باشد. اگر در تلویزیون تبلیغ شده باشد مردم به هوای این تبلیغ می آیند و سراغ می گیرند.

او با تشریح وضعیت بازار می گوید: تا قبل از کرونا وضعیت بهتر بود. حالا دیگر هر مغازه داری به قول معروف برای خودش مگس می پراند. مشتری نیست. قدرت خرید مردم کم شده و برندها هم به این خاطر که قبلا خارجی بود، خب به هر حال بیشتر خواهان داشت.

رسول می افزاید: بالاخره سامسونگ و ال جی برای خودشان اسم درکرده اند و اگر حالا پیدا بشوند به صورت قاچاق هستند و با قیمت های نجومی فروخته می شوند. گرچه از زمان بالا رفتن قیمت دلار و تحریم ها که برندهایی مثل سامسونگ و ال‌ جی کم شد و قیمت‌هایشان بالا رفت تمایل مردم به برندهای ایرانی بیشتر شد،هرچه هم بیشتر استفاده کردند بیشتر بین مردم جا افتاد.

بازار لوازم خانگی تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار گرفته و مردم منتظرند تغییری ایجاد شود اما رکود ایجاد شده به هیچ وجه به نفع فروشندگان نیست و به همین سبب دولت باید تسهیلاتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا اجناس با قیمت مناسب‌تر عرضه شود

او به یکی از تلویزیون‌های روشن فروشگاه که ایرانی است اشاره می‌کند: قیمت این تلویزیون ۳۰ میلیون تومان است؛ اما اگر تلویزیون با همین مشخصات از برند «سامسونگ» یا «ال‌ جی» قیمت کنید نزدیک ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان است. آن هم اگر پیدا شود.

البته او این نکته را هم می گوید که اکنون رکود در بازار لوازم خانگی این قدر پررنگ است که نه خریدی انجام می شود و نه فروشی؛ در حال حاضر هیچ خرید و فروشی در این بازار دیده نمی‌شود و علتش این است که بازار تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار گرفته و مردم منتظرند تغییری ایجاد شود اما رکود ایجاد شده به هیچ وجه به نفع فروشندگان نیست و به همین سبب دولت باید تسهیلاتی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا اجناس با قیمت مناسب‌تر عرضه شود و بازار از خواب زمستانی بیرون بیاید.

معدنی از لوازم خانگی با قیمت های متفاوت!
جست‌وجوی ما در خیابان حافظ و بازار هندوها که معدن لوازم خانگی اصفهان است نشان می‌دهد بین تلویزیون ال‌ جی با اسنوا، جی‌پلاس، گلدیران، دوو و سامسونگ اختلاف قیمت در خور ‌توجهی وجود دارد.

برای مثال تلویزیون ۷۵ اینچ «دوو» ۳۳ میلیون تومان، قیمت خورده؛ درحالی‌ که فروشنده ادعا می‌کند تلویزیون سامسونگ اصل را می‌تواند با ۵۸ میلیون تومان تا ۷۵ میلیون تومان برای خریدار تهیه کند.

بهشت لوازم خانگی قاچاق، جهنم خدمات پس از فروش
با اینکه به نظر می رسد عدم واردات برندهای معروف کره ای و غیره باعث شده که برندهای ایرانی بیشتر جای پای خود را در بازار ایران باز کنند اما به این علت که هنوز برای مردم کشور سازنده مهم است خیلی ها ترجیح می دهند جنس های قاچاق را با قیمت های بیشتری بخرند. این در حالی است که به گفته فروشنده ها، تلویزیون‌های تی‌سی‌ال و ایکس‌ویژن از لحاظ کیفی با سامسونگ تفاوتی ندارند و تنها فرق آنها این است که هوشمندتر هستند.

مردم نباید به دنبال جنس قاچاق باشند؛ به این دلیل که این کالاها هیچ ضمانتی ندارند ممکن است مردم بعد از خرابی یا به وجود آمدن مشکل برای این اجناس نتوانند اقدام به تعمیر آنها کنند به این دلیل که لوازم یدکی آن یا پیدا نمی شود یا اگر هم به صورت قاچاق وارد شود با قیمت های نجومی فروخته می شود

فروشنده دیگری در خیابان حافظ از سوت و کور بودن بازار گلایه دارد و می گوید: دیگر فرقی ندارد، ال جی باشد یا سامسونگ یا ایکس ویژه و یا اسنوا هیچ کدام خریدار ندارند و مصرف کننده ای نیست که آنها را بخرد؛ اگر هم باشد گرانی و وضعیت بد اقتصادی باعث شده که خیلی ها تقاضایی برای خرید نداشته باشند.

در کنار فروشندگان فعالان بازار لوازم خانگی اعتقاد دارند که اجناس ایرانی بسیار با کیفیت هستند ولی مردم هنوز فرهنگ خرید کالای ایرانی را ندارند و به همین خاطر همچنان کالای خارجی را ترجیح می دهند.

اما رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه آیا طی سال های اخیر ذائقه مردم تغییر کرده است یا خیر می گوید: اجناس ایرانی بسیار با کیفیت هستند و حتی خدمات پس از فروش و گارانتی هم دارند در حالیکه کالاهای قاچاق هیچ گارانتی ندارند و این موضوع باعث مشکلاتی برای مردم می شود.

اکبر محمدی می افزاید: در سال های اخیر تولید کنندگان داخلی کیفیت را بالا برده اند و همین باعث شده که مردم به این کالاها روی بیاورند از طرفی قیمت ها هم کمتر است و تنوع برندی هم وجود دارد و همین موضوعات توانسته سهم بیشتری از خرید جنس ایرانی را به خود اختصاص دهد.

اجناس قاچاق بدون ضمانت
وی که خودش یکی از تولید کنندگان بزرگ لوازم خانگی در اصفهان است با تاکید بر اینکه مردم نباید به دنبال جنس قاچاق باشند به این خاطر که این اجناس با بسته بندی زیبا وارد می شود اما معلوم نیست با کیفیت باشد یا خیر به خبرنگار ما می گوید: به این دلیل که این کالاها هیچ ضمانتی ندارند ممکن است مردم بعد از خرابی یا به وجود آمدن مشکل برای این اجناس نتوانند اقدام به تعمیر آنها کنند به این دلیل که لوازم یدکی آن یا پیدا نمی شود یا اگر هم به صورت قاچاق وارد شود با قیمت های نجومی فروخته می شود.

برخلاف صحبت‌های محمدی، نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان، این موضوع را قبول دارد که لوازم خانگی تولید ایران در بسیاری مواقع با کیفیت نیست و اگر هم کیفیتی همانند جنس خارجی داشته باشد کارخانه دار به بهانه های مختلف از جمله داشتن خدمات پس از فروش و غیره کالا را با قیمتی بیش از مشابه خارجی به فروش می رسانند.

علیرضا قندی در گفت و گو با خبرنگار بازار می افزاید: گاهی هم فروشندگان لوازم خانگی نقش زیادی در فروش تولیدات داخل دارند، اگر فروشندگان بپذیرند که از منافع زیاد خود در فروش محصولات خارجی چشم ‌پوشی کرده و با فروش محصولات ایرانی سود کمتری را کسب کنند اما موجب اشتغال پایدار شوند تا حد زیادی می توانیم در این زمینه موفق شویم.

برندهایی که حرفی برای گفتن دارند
نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان ادامه می دهد: با اینکه اکنون در زمینه لوازم خانگی خرد با مشکل مواجه هستیم و کارخانه های ما قدرت ندارند که نیاز داخل را مرتفع کنند اما از لحاظ لوازم خانگی بزرگ به خصوص یخچال، لباسشویی و ظرفشویی برندهای بسیار خوبی داریم که حرفی برای گفتن دارند.

ما هنوز در تولید بردهای ماشین لباسشویی و یخچال به خودکفایی نرسیده ایم و این کالاهای اولیه را باید از خارج وارد کنیم و دلار هم با گرانی مواجه شده است و در کنار آن با افزایش دستمزدها هم روبرو بوده ایم شاهد بالا رفتن قیمت لوازم خانگی حتی در تولیدات داخلی هم بوده ایم

وی با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی و مشکلات مربوط به گرانی دلار و غیره نیز به خبرنگار ما می گوید: متاسفانه قدرت خرید مصرف کننده بسیار پایین آمده و همین موضوع باعث شده که با رکود قابل توجهی در بازار لوازم خانگی روبرو باشیم و اگر وضعیت به همین منوال باشد و دولت از کارخانه ها و تولید کنندگان حمایت نکند ممکن است بسیاری از آنها رو به تعطیلی بروند و دیگر نتوانند تولید داشته باشند.

تولید ورق انحصاری در دست فولاد مبارکه؛ هر روز با یک قیمت!
قندی با اشاره به اینکه اکنون تولید ورق به شکل انحصاری در دست فولاد مبارکه است و هر روز با قیمت متفاوتی عرضه می شود همین موضوع قیمت لوازم خانگی و تولیدات داخل را بالا برده و در حال حاضر مردم حتی نمی توانند محصولات با کیفیت پایین را هم خریداری کنند و این باعث شده که بازار لوازم خانگی خلوت و سوت و کور باشد.

وی ادامه می دهد: ما هنوز در تولید بردهای ماشین لباسشویی و یخچال به خودکفایی نرسیده ایم و این کالاهای اولیه را باید از خارج وارد کنیم و دلار هم با گرانی مواجه شده است و در کنار آن با افزایش دستمزدها هم روبرو بوده ایم شاهد بالا رفتن قیمت لوازم خانگی حتی در تولیدات داخلی هم بوده ایم و همین قدرت مصرف کننده را برای خرید کالاها کاهش داده است.

بازار لوازم خانگی در روزهای سرد و متروک از مبادلات پولی به سر می‌برد. برخلاف وعده‌های داده شده، تاکنون هیچ‌گونه سرمایه در گردشی از صندوق توسعه ملی به واحدهای تولید لوازم خانگی پرداخت نشده و این وضعیت ورشکستگی برخی از فروشندگان را در برخواهد داشت؛ شاید هم این همه احتکار و قیمت هایی که هر روز در حال بالا رفتن است مثل بادکنکی تو خالی باشد که نیازمند نظارت و حمایت بیشتر برای نترکیدن است.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید