Performancing Metrics

سقوط بورس تحت تاثیر 3 عامل /بازار سهام فعلا بازنده است | اتاق خبر
کد خبر: 452568
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1401 - 07:57
بازار سرمایه مدت زمان طولانی منتظر اخبار مختلف است و محرک مثبتی هم به آن تزریق نمی‌شود؛ در نتیجه حجم معاملات کاهش پیدا می‌کند

به گزارش اتاق خبر به نقل از  اقتصادنیوز، یک تحلیلگر بازار سرمایه مبهم بودن وضعیت عرضه بلوکهای سایپا و ایران خودرو، وضعیت برجام و همچنین پایین بودن نرخ دلار نیمایی را از دلایل سقوط بورس دانست و گفت: بازار سهام فعلا بازار بازنده بوده است و این سیاست در میان مدت می‌تواند خطرناک باشد.

ولید هلالات در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در رکود قرار دارد، اظهار کرد: بازار سرمایه مدت زمان طولانی منتظر اخبار مختلف است و محرک مثبتی هم به آن تزریق نمی‌شود؛ در نتیجه حجم معاملات کاهش پیدا می‌کند و زمانی که بازار از هیجان می افتد روندی نزولی به خود می‌گیرد. مخصوصا اگر بازار پیش از این اتفاقات صعود کرده باشد، نزول عمیق تر می‌شود، دقیقا مانند اتفاقی که این روزها افتاده است.

وی ادامه داد: برای مثال بازار  مدتهاست که در انتظار عرضه بلوک سایپا و ایران به سر می‌برد و ابهامات و اخبار مربوط به این موضوع بیشتر به بازار لطمه زده است. یعنی اگر اخبار مرتبط با این موضوع  نبود شرایط صنعت و بازار بهتر بود؛ چراکه یکی از مهم ترین موضوعات برای بازار این است که ببیند بلوک های سایپا و ایران خودرو عرضه می شود یا خیر و خریدار چه کسی است؟ آیا می‌تواند به بازار هیجان دهد یا خیر؟

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به نرخ ارز نیمایی گفت: همه کالاها نسبت به سال قبل رشد قیمت داشته‌اند و دلار بازده ۲۵ درصدی داشته است اما سهام همسو با این رشد، صعودی نمی‌شود. یکی از مهم ترین دلایل این موضوع نگاه دولت به دلار نیمایی و ثابت نگه داشتن آن است. بازار زمانی که دلار ۴۲۰۰ تومان حذف شد توانست رونق خوبی بگیرد اما وقتی دلار نیمایی ثابت نگه داشته شده اما قیمت دلار آزاد بالا می‌رود، این پیام داده می‌شود که با وجود تورم و رشد نرخ ارز، قرار نیست درآمد شرکتها رشد کند. همچنین از برجام هم خبری نیست و در سهم های بانکی هیجانی وجود ندارد.

هلالات با بیان اینکه همه محرک هایی که می‌توانند در بازار نقش بازی کنند فعلا در حالت تعلیق قرار دارند، اظهار کرد: بازار سهام فعلا بازار بازنده بوده است. این سیاست در میان مدت می‌تواند خطرناک باشد چون پول های بزرگی در بازار و صندوق های فیکس وجود دارد که اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است به سمت بازارهای دیگر مانند سکه و ارز کوچ کنند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید