Performancing Metrics

پتروشیمی سلمان فارسی سال ۱۴۰۲ به‌بهره‌برداری می‌رسد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 452587
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1401 - 10:56
عدم پاسخگویی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص آخرین وضعیت پتروشیمی سلمان فارسی، این شائبه را ایجاد می‌کند که این پروژه ۱۲ ساله، باز هم در روند اجرا با مشکل برخورده است.

به گزارش  اتاق خبر به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سال 1389 بود که عبدالحسین بیات، مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و رئیس فعلی هیئت مدیره صندوق‌های بازنشستگی نفت اعلام کرد که "شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای توسعه ظرفیت تولید پلی پروپیلن و تولید دیگر محصولات با ارزش پروپیلنی اقدام به احداث پتروشیمی سلمان فارسی (مشارکت بخش خصوصی) کرده است."

از آن سال تا امروز حدود 12 سال می‌گذرد و دولت های دهم، یازدهم و دوازدهم موفق به تکمیل این پروژه که از آن به عنوان "نخستین طرح PDH ایران" و دروازه ورود ایران به تولید پروپیلن از پروپان یاد می شود، نشدند.

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بهمن‌ماه سال گذشته در جمع خبرنگاران از تحقق بهره برداری از طرح پتروشیمی سلمان فارسی در سال 1402 خبر داد. طرحی که با بهره‌برداری از آن، 560 هزار تن پروپان به 450 هزار تن پروپیلن تبدیل خواهد شد.

پیگیری‌های متعدد خبرگزاری تسنیم از شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص کسب اطلاع از آخرین وضعیت این پروژه به نتیجه نرسید و مسئولان این شرکت به‌هیچ وجه حاضر به پاسخگویی نیستند. این عدم پاسخگویی، این شبهه را ایجاد می کند که شاید طرح 12 ساله پتروشیمی سلمان فارسی، در فرآیند تکمیل باز هم به مشکل برخورده و سال 1402 نیز پرونده احداث اولین واحد PDH کشور بسته نخواهد شد.

طرح PDH سلمان فارسی در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و خام‌سوزی پروپان و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده چند برابری، یک طرح استراتژیک محسوب می‌شود و تأخیر در بهره‌برداری از این واحد، عدم‌النفع قابل توجهی برای کشور به‌دنبال خواهد داشت.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید