به گزارش  اتاق خبر به نقل از اکو ایران  شورای بین المللی غلات به عنوان یک نهاد معتبر جهانی در زمینه جمع‌آوری داده‌های تجارت محصولات کشاورزی و غلات در گزارشی اعلام کرده که قیمت گندم صادراتی درجه ۲ آرژانتین در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲ (اول خرداد ۱۴۰۱) با قیمت ۴۸۰ دلار در هر تن معامله شد که این عدد نشان دهنده افزایش ۷۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. همچنین گندم صادراتی درجه یک فرانسه در تاریخ اعلام شده در هر تن با نرخ ۴۰۴ دلار قیمت گذاری شد که در مقایسه با  سال گذشته ۶۲ درصد افزایش داشت.

در ادامه این گزارش آمده است، قیمت هر تن گندم صادراتی آمریکا از نوع تجاری موسوم به گندم سخت قرمز زمستانه ۴۴۲ دلار بوده که با افزایش ۶۰ درصدی همراه شد. گفتنی است، گندم صادراتی آمریکا از نوع تجاری موسوم به نرم قرمز زمستانه با نرخ ۳۷۹ دلار در هر تن قیمت‌گذاری شد که این عدد نشان دهنده افزایش ۴۲ درصدی نسبت به سال گذشته است. متوسط قیمت جهانی گندم در ۲۳ فوریه ۲۰۲۲ و قبل از شروع جنگ اوکراین، ۲۸۷ دلار در هر تن بود که پس از جنگ با افزایش همراه شد و به نرخ بیش از ۴۰۰ دلار رسید.

جنگ اوکراین و روسیه و بحران غلات

روسیه و اوکراین بالغ بر یک چهارم تجارت جهانی غلات را به خود اختصاص داده اند و از همین رو از این کشور ها به عنوان سبد نان یاد می شود. یقینا اصلی ترین علت ایجاد وضع موجود و بحران گندم و غلات جنگ روسیه و اوکراین است. با توجه به اینکه روسیه و اوکراین به تنهایی بالغ بر 30 درصد گندم و بالغ بر 36 درصد جو جهان را تامین می کنند، بدیهی جنگ میان این دو کشور بازار کالا های اساسی را دچار ایراد و اختلال کند.

وزارت کشاورزی آمریکا میزان برداشت گندم اوکراین در سال 2022 تا 2023 که در پاییز گذشته کشت شده است را 21.5 میلیون تن تعین کرد که پایین ترین میزان در 10 سال اخیر است که نسبت به سال گذشته اش 35 درصد کاهش خواهد داشت. البته علاوه بر جنگ اوکراین و روسیه کاهش گندم بهاره ایالات متحده آمریکا نیز بر نگرانی ها افزوده که می تواند تولید گندم این کشور را محدود کند.

11111