Performancing Metrics

چرا خریداری در کار نیست؟ | اتاق خبر
کد خبر: 452888
تاریخ انتشار: 5 تیر 1401 - 23:34
بازار خودرو ماه‌هاست که مانند بیماری رو به احتضار در شرایط بسیاری اسفناکی به‌سر می‌برد و با وجود کاهش چشمگیر معاملات، هر چند روز یک‌بار و تحت تاثیر شرایط بازار ارز، وضعیت اقتصاد کلان و همچنین سیاست خارجی، نرخ‌ها در بازار بالا و پایین می‌شود.

 به گزارش اتاق خبر به نفل از توسعه ایرانی به نظر می‌رسد تغییر روش وزارت صمت در نحوه فروش خودرو و همچنین اخبار ناشی از واردات خودروهای خارجی نیز نتوانسته تنور این بازار را در نخستین ماه تابستان گرم کند و همچنان بازار خرید و فروش خودرو در رکودی بی‌سابقه به‌سر می‌برد.

صنعت و بازار خودرو جزو مهمترین مواردی است که نه تنها مردم جامعه، بلکه نمایندگان مجلس نیز انتظار داشتند وزیر صمت دولت سیزدهم با وجود ادعاهای مکرر بتواند آن را ساماندهی کند، موضوعی که در یک سال اخیر نه تنها محقق نشده بلکه موجب گرفتن کارت زرد توسط وزیر صمت از سوی بهارستان‌نشینان شده و اینک نیز زمزمه‌های استیضاح او به دلیل ناتوانی در ساماندهی این حوزه بیش از پیش به گوش می‌رسد.

این روزها انتقادات عمومی به دلیل قیمت بسیار بالای خودروها بی کیفیت داخلی که «ارابه‌ مرگ» نامیده می‌شوند بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد و در عین حال مردم ناامید از کاهش قیمت‌ها، دست از خرید کشیده‌اند و این بازار هر روز بیشتر در باتلاق رکود فرو می‌رود.

چرایی رکود ادامه‌دار بازار خرید و فروش خودرو

کاظم محمدی نیکخواه، فعال بازار خودرو درباره چرایی رکود ادامه‌دار و سنگین  بازار خرید و فروش خودرو به «توسعه ایرانی» گفت: هنگامی که نرخ ارز جهش شدیدی یافته و قیمت آن با حباب همراه شده طبیعی است که بسیاری از بازارها و کالاها تحت‌تاثیر قرار بگیرد و بازار خودرو نیز مستثنی از این شرایط نبوده است.

وی افزود: متاسفانه افزایش قیمت در سال‌های اخیر سبب شده تا خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شود و باید در نظر داشت که فروشندگان نیز با توجه به قیمت‌های به روز خودروهای خود را عرضه می‌کنند و در مقابل خریداران در انتظار ثبات اقتصادی دست به خرید نمی‌زنند و مجموعه این شرایط سبب شده تا بازار خرید و فروش خودرو در رکود سنگینی به‌سر برد و با وجود عرضه خودرو، تقاضایی وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: نوسان نرخ ارز تاثیر بسیار زیادی در شرایط بازار خرید و فروش خودرو دارد و تا زمانی که نرخ ارز تثبیت نشود نمی‌توان انتظار سامان‌یافتن این بازار را داشت.

هیجان کاذب بر بازار  حاکم است

محمدی نیکخواه در پاسخ به این پرسش که از ابتدای سال تاکنون چند درصد بر قیمت خودروهای داخلی افزوده شده، ‌گفت: اصلا نرخ‌ها در بازار ثبات نداشته و به همین دلیل نمی‌توان آمار دقیقی از میزان افزایش نرخ‌ خودرو در بازار ارائه داد. برخی روزها 10 درصد بر قیمت‌ها افزوده شده و در مقابل گاهی اوقات نیز 10 درصد از نرخ‌ها کاسته شده است. تا زمانی که ثبات در بازار وجود نداشته باشد نمی‌توان آمار دقیقی از وضعیت نرخ‌ها بدست آورد.  وی عنوان کرد: باید توجه داشت که اکنون هیجان کاذب بر بازار خودرو حاکم است.

تاثیر اخبار برجامی  بر وضعیت بازار خودرو

وی درباره تاثیر اخبار ناشی از برقراری مجدد مذاکرات برجامی بر بازار خودرو توضیح داد: مذاکرات و اخبار مثبت و منفی آن تاثیر مستقیم بر نرخ ارز دارد و در مقابل بازار خودرو متاثیر از قیمت دلار است و اگر مذاکرات به نتیجه برسد و به اصطلاح مراسم «آشتی‌کنان» برگزار شود، شاهد کاهش نرخ ارز و در نتیجه کاهش قیمت خودرو و بسیاری از کالاها در بازارهای مختلف خواهیم بود. شرایط فعلی و اخبار مثبت و منفی همانند مسکن و آسپرین بر نرخ‌ها اثرگذار شده‌اند و قیمت‌ها دائم در نوسان هستند.

این فعال بازار خودرو گفت: شرایط اقتصادی و روند مذاکرات برجام اکنون این‌گونه است و نمی‌توان انتظار داشت که نرخ‌ها کاهشی شود و اگر در آینده شاهد «آشتی‌کنان» باشیم، می‌توانیم نسبت به ثبات اقتصادی و بهبود شرایط بازار خودرو نیز امیدوار بود.

شرایط خاص بازار خودرو  در بهار 1401

وی ادامه داد: بازار خودرو در 3 ماهه نخست سال 1401 با شرایط خاصی پیش رفته و مصرف‌کننده‌ و خریداری وجود نداشته است و درصد زیادی از خودروهای معامله شده به عنوان کالای سرمایه‌ای خرید و فروش شده‌اند و در عمل معاملات متعدد از سوی مصرف‌کنندگان واقعی انجام نشده است؛ همچنین در برخی معاملات افراد خودروی خود را تبدیل به احسن کرده‌اند و شاهد حضور مصرف‌کنندگان واقعی در بازار نبوده‌ایم.

فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: خریداران واقعی برای گرفتن قیمت‌های واقعی به نمایشگاه‌های خودرو مراجعه کنند و تنها به دنیای مجازی بسنده نکنند در ضمن اگر کسی خودرو دارد هر روز 30 بار قیمت‌ آن را نپرسد زیرا این کار موجب تلاطم در بازار می‌شود

سهم چشمگیر خودروهای ایرانی در معاملات ناچیز بازار  

محمدی نیکخواه در پاسخ به این سوال که بیشترین معاملات انجام شده متعلق با خودروهای ایرانی بوده یا خارجی؛ اظهار کرد: خودروهای ایرانی بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند زیرا قدرت خرید خریداران در محدوده قیمتی این خودروهاست و در شرایط فعلی بازار خرید و فروش خودروها خارجی کمتر انجام می‌شود.

قیمت تمام شده 17-18 هزار دلاری خودروهای وارداتی

وی درباره روند طولانی واردات خودرو تصمیمات و اظهارنظرهای متعدد درمورد این موضوع و تاثیر واردات واقعی بر نرخ خودرو در بازار بیان کرد: بر اساس آخرین اظهارنظرها، گویا مقرر شده که دو خودروساز بزرگ کشور ( سایپا و ایران‌خودرو) این کار را انجام دهند و اگر قرار باشد واردات خودرو و تا سقف 10هزار دلار  انجام شود، می‌تواند بر شرایط بازار اثرگذار باشد اما باید توجه داشت با دلار 30 هزار تومان و تعرفه 45 درصدی و هزینه حمل و نقل، هزینه شماره‌گذاری، ارزش افزوده و ... به حتم قیمت هر خودرو تا 17 -18 هزار دلار افزایش خواهد یافت و خرید این خودرو از توان اقشار ضعیف و متوسط جامعه خارج است. اگرهای متعدد برای موضوع مهم واردات خودرو مطرح می‌شود و چندماه است که این مساله مطرح شده و اکنون به هیات دولت ارجاع داده شده و باید این موضوع مصوب شود.

با دیدگاه سرمایه‌ای  وارد بازار فعلی نشوید

این فعال بازار خودرو به خریداران واقعی خودرو توصیه کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز و شرایط بی‌ثبات اقتصادی حتی نمی‌توان برای 5 دقیقه بعد هم تصمیم گرفت و باید توجه داشت قیمت خودرو متاثر از نوسانات نرخ ارز است؛ بنابراین می‌توانم به خریداران واقعی توصیه کنم که برای گرفتن قیمت‌های واقعی به نمایشگاه‌های خودرو مراجعه کنند و تنها به دنیای مجازی بسنده نکنند، اگر کسی خودرو دارد هر روز 30 بار قیمت‌ آن را نپرسد زیرا این کار موجب تلاطم در بازار می‌شود؛ خریدار و مصرف‌کننده واقعی بر اساس قیمت روز خرید خود را انجام می‌دهد و نیاز خود را برطرف می‌کند. اگر کسی قرار است به خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه‌ کند توصیه می‌کنم خرید انجام ندهد.

 قیمت‌ 5 درصد خودروها در فضای مجازی واقعی است

محمدی نیکخواه در پاسخ به این سوال که قیمت‌های بسیار متفاوتی برای خودروهای یکسان در پلتفرم‌ها و سایت‌های خرید و فروش مجازی مشاهده می‌شود، چند درصد این نرخ‌ها واقعی است؛ بیان کرد: از نظر بنده فقط 5 درصد از نرخ خودروهای آگهی شده در دنیای مجازی واقعی است و 95 درصد اصلا نرخ‌ها واقعی و دقیقی نیست و بسیاری از افراد به دلیل نگاه سرمایه‌ای به خودرو به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید