Performancing Metrics

سیستان و بلوچستان در قله تورم استانی | اتاق خبر
کد خبر: 453044
تاریخ انتشار: 11 تیر 1401 - 09:13
تورم ماهانه استان سیستان و بلوچستان در خرداد امسال 18 درصد به ثبت رسیده است، به بیان ساده تر افزایش قیمت ها در این استان محروم یک و نیم برابر تورم ماهانه کل کشور در خرداد 1401 بوده است.

به گزارش  اتاق خبر به نقل از اکوایران تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در خرداد ماه امسال بالغ بر 81 درصد به ثبت رسیده است، همین موضوع باعث شده است تا تورم در استان های کم برخوردار بسیار بالاتر از استان های برخوردار به ثبت رسد. به عنوان مثال تورم ماهانه استان سیستان و بلوچستان حدود 10 درصد بالاتر از تورم ماهانه استان تهران بوده است. علت این امر بالا بودن سهم کالا های خوراکی در سبد مصرفی استان های کم بضاعت نسبت به سایر استان ها است، چراکه مردم هرچه فقیر تر باشند سهم بیشتری از درآمدشان صرف خرید مواد غذایی می شود. همچنین آمار ها نشان می دهد از 31 استان ایران 22 استان تورم بالاتری را نسبت به تورم کل کشور در خرداد ماه 1401 تجربه کرده اند.

بسیاری از کارشناسان اصلاح قیمت کالا های اساسی در ماه های گذشته موسوم به جراحی اقتصادی توسط دولت را علت اصلی گرانی های اخیر الخصوص تورم در اقلام خوراکی دانسته اند. در این گزارش به بررسی تورم استان ها در ماه گذشته از سه زوایه تورم سالانه، نقطه ای و ماهانه پرداخته شده است.

جهش تورمی در خرداد 1401

تورم سالانه خرداد ماه 39.4 درصد به ثبت رسیده است، به بیان دیگر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به خرداد 1401 نسبت به میانگین قیمت ها در دوازده ماه منتهی به خرداد 1400 نزدیک به 40 درصد افزایش داشته است. همچنین تورم نقطه به نقطه نیز در آخرین ماه بهار سال جاری بالغ بر 52 درصد به ثبت رسیده است، این در حالیست که همین شاخص در اردیبهشت حدود 39 درصد بوده است. بر اساس آمار های منتشر شده تورم نقطه ای اقلام خوراکی در خرداد ماه امسال 81.6 درصد به ثبت رسیده است که در سالیان گذشته بی سابقه بوده است. از همین رو می توان دلیل جهش تورمی در خرداد امسال را تورم و افزایش قیمت در کالا های خوراکی دانست.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید