Performancing Metrics

کد شناسه برای بیش از ۱۰۲ هزار قلم کالا صادر شد | اتاق خبر
کد خبر: 453260
تاریخ انتشار: 16 تیر 1401 - 10:45
معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: تاکنون با همراهی اتحادیه‌ها و مجموعه‌های صنفی و تولیدی بیش از ۱۰۲ هزار کالا دارای شناسه و کد رهگیری شده‌اند.

به گزارش  اتاق خبر به نقل از خبرگزاری مهر محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه مهلت یک هفته‌ای برای درج کد شناسایی روی کالاها به تولیدکنندگان، گفت: از زمان تولید کالا تا عرضه مقداری زمان می‌برد که برای همین ما تاریخ ۱۴ تیرماه را پایان مهلت درج شناسه کالا روی محصولات اعلام کردیم و یک ماه فرصت داده شد (تا ۱۵ مرداد) که با عرضه محصولات در سطح فروشندگان بتوانیم قانون اعلام شده را اجرایی کنیم. البته این قانون از ۴ ماه قبل روی ۵۵ قلم کالا آغاز شده است.

وی گفت: رویکرد ما در جلسات با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، رویکرد تعاملی، هم افزایی، آموزشی، فرهنگ سازی و حل مشکل است و در مجموع حرکتی جمعی و بین دستگاهی شکل گرفته است. با تولیدکننده‌ها نیز رویکردی علمی و ایجابی داریم و به این دلیل که تعدادی از آن‌ها در صف مرحله شناسه گیری هستند در مکاتبه انجام شده با درخواست آن‌ها برای تمدید یک هفته‌ای موافقت شد.

برادران افزود: تاکنون با همراهی اتحادیه‌ها و مجموعه‌های صنفی و تولیدی بیش از ۱۰۲ هزار کالا دارای شناسه و کد رهگیری شده‌اند. این کار هم به نفع تولید داخلی و هم به نفع مصرف کننده است.

معاون وزیر صمت گفت: در جلساتی که با تولید کننده‌ها و برخی اصناف داشتیم بسیاری از آن‌ها از اینکه افرادی هستند که با جعل هولوگرام، کارتن و حتی بیمه، محصولات تقلبی را روانه بازار مصرف می‌کنند متعجب شدند. نظارت‌ها باید به قدری قوی شود که هیچ سوداگری نتواند اهداف خود را دنبال کند.

برادران با اشاره به اینکه جامعه ما یک جامعه جوان با فناوری بالا است و جزو کشورهایی هستیم که نیروهای دانش محوری زیادی داریم، گفت: اوایل هر کاری ممکن است کمی مقاومت باشد، اما در صنف هر کسی دو جوان هستند که بتوانند این کارها را انجام دهند، در بحث اینکه درج شناسه، کدرهگیری را حتی در پاکت سیگار هم انجام می‌دهیم که اینقدر ریز شدیم در بحث دخانیات، در بحث قطعات یدکی خودرو به دنبال این هستیم که حتی روی شمع هم انجام شود برای این است که مطمئن شویم تا امکان هیچ سوء استفاده‌ای بر روی هیچ کالایی نیست.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: در سطح عرضه کننده خرد شاید محل اختلافمان نباشد، اما نگرانی ما این است که آیا شبکه‌های بزرگی که بعضی از آن‌ها به خودروسازی‌های بزرگ متصل هستند شبکه‌های خود را پاسداری کرده‌اند؟

وی افزود: شبکه‌هایی هستند که باید نظارتشان را بر روی فروشندگان خرد بیشتر کنند اگر کالایی قرار است توزیع شود مطمئن شوند در کنار کالاهایشان کالای قاچاق ارائه نمی‌شود.

برادران گفت: در حال حاضر سطحمان این است که بازدیدها را در این سطح شروع کردیم که اگر کسی آمده عملیات فروش نمایندگی یک مجموعه را گرفته حتماً باید محصولات آن را ارائه کند و با آن درصد اندکی هم که همراهی نکردند برخورد خواهد شد.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید