به گزارش  اتاق خبر به نقل از ایسنا، عبدالله توکلی لاریجانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، در ابتدای صحبت‌های خود به موضوع مشکلات ازجمله کیفیت پایین خودروهای تولید داخل پرداخت.

وی در این رابطه تصریح کرد: بصورت کلی، صنعت خودروسازی کشور با مشکلاتی همچون کیفیت پایین،  عدم وجود رقابت، قیمت نامناسب، خدمات پس از فروش ضعیف و... مواجه است. چنانچه این موارد را برگ‌هایی از یک درخت تصور کنیم و بخواهیم ریشه کلی این مشکلات را پیدا کنیم، باید گفت "عدم دانش‌بنیان بودن" صنعت خودروی ما آفت اصلی به شمار می‌رود که مشکلات دیگر را نیز به دنبال آورده است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت افزود: البته می‌خواهم در رابطه با بیم و امید صنعت خودروسازی‌ کشور صحبت کنم. مواردی که بیان شد، بیم‌های این صنعت است، در حالی که تعداد فارغ التحصیل‌های جوان بسیار در حوزه‌های مهندسی، نیروی کار ارزان، انرژی ارزان و.... امیدهای این صنعت هستند و می‌توان با تکیه بر آن‌ها به موفقیت‌های بیشتری دست یافت. به اعتقا بنده با حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن می‌توان انتظارهای بهتری از صنعت نیز داشت. در حقیقت، اگر صنعت خودروی ما به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کند، قابلیت جذب توانایی‌ها و امکانات موجود را خواهد یافت و بهره‌برداری از فرصت‌های موجود را بیشتر می‌کند.

نگاه به خارج از کشور باعث شد تا از توسعه پلتفرم‌های بومی باز بمانیم

وی ضمن اشاره به عارضه اصلی که سبب عدم توفیق خودروسازی شده است،‌ گفت: عارضه‌ای که در صنعت خودروسازی وجود دارد این است که فکر می‌کنیم فقط باید پایگاه محلیِ یک خودروساز خارجی باشیم. هرگاه این پایگاه بنابر دلایلی برهم می‌خورد، گرفتاری‌ها آغاز می‌شود. در حقیقت گاهی نگاه به خارج از کشور داریم و همین موضوع باعث می‌شود که در توسعه پلتفرم‌های بومی و حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن متوقف شویم. این فراز و فرودها سبب می‌شود که جریان پایدار تولید محصول در کشور رقم نخورد.

این مقام مسئول در وزارت صمت که در برنامه ایران شهر سخن می‌گفت، با بیان اینکه بطور مثال در کشور چین، شرکتی وجود دارد که تولیدکننده محلی محصولات برندهای بزرگ خودروسازی دنیاست، گفت: نکته جالب اینجاست که این شرکت به این خوشبختی کوتاه مدت بسنده نکرده و مرکز تحقیقات ۲۰۰۰  نفری ایجاد کرده و بر روی پلتفرم‌ها با نشانه‌های بومی خود سرمایه‌گذاری می‌کند. این موضوع در حالی است که خودروسازهای داخلی ما با گروه‌های تحقیقاتی نهایتاً ۴۰۰ نفره کار می‌کنند که کارایی آن‌ها را بسیار ضعیف‌تر می‌کند.

تولید و عرضه شفاف، در وهله اول می‌تواند حل‌کننده مشکلات صنعت باشد 

وی در رابطه با برنامه‌های وزارت صمت برای حل مشکلات صنعت خودرو کشور، ضمن اشاره به تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در این حوزه، اظهار کرد: راه‌حل کوتاه‌مدت این است که میزان تولید و عرضه خودرو شفاف شود. از سال ۱۳۹۷ تاکنون شاهد کاهش تولید خودرو هستیم؛ در حقیقت تحریم‌ها سبب شد نتوانیم CKD کاری را ادامه داده و بدین ترتیب تیراژ تولید نصف شد. هم‌چنین همان خودروهای تولید شده نیز به دلیل کمبود قطعه بصورت ناقص انبار می‌شدند؛ بنابراین تلاش شد تا جریان پایداری در تامین قطعات برنامه‌ریزی شود. در حال حاضر نیز شاهد عبور مستقیم خودرو در هر دو خودروساز بزرگ هستیم و هیچ خودروی ناقصی تولید نمی‌شود.

رشد ۲۸۰ درصدی تولید خودرو در بهار امسال 

توکلی لاریجانی با بیان اینکه طی سه ماهه ابتدایی امسال، ۲۰۸ هزار خودرو کامل تولید شده است، گفت: این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته، تنها ۴۰ هزار خودرو تولید شده بود؛ براین اساس بالغ بر ۲۸۰ درصد رشد تولید رقم خورده است. ضمن اینکه هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی خودرو تا پایان سال وجود دارد. تاکید می‌شود که از خردادماه به بعد تولید خودرو به صورت مستقیم به ۱۰۰ درصد رسیده و از جریان تولید، هیچ خودرویی به صورت ناقص به انبار نمی‌رود؛ بنابراین موضوع احتکار خودرو توسط خودروسازان بی‌اساس بوده و رخ نداده است.

وی افزود: پس از شفاف شدن تولید و عرضه، در مرحله دوم برنامه‌ای تدوین شده است که به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنیم. برهمین اساس، چهار پلتفرم کلیدی در صنعت خودرو کشور سرمایه‌گذاری خواهد شد و سایت‌های تولیدی ما براساس این چهار پلتفرم طی مسر خواهند کرد.

مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در ادامه به موضوع بازدید رئیس‌جمهوری از خودروسازان و شکل‌گیری روند کاهش خودروهای ناقص انباشته شده در انبارها اشاره کرده و گفت: این روند همچنان ادامه دارد و هر پارکینگی که از خودرو خالی می‌شود، پلمپ شده و دیگر خودرویی وارد آن نخواهد شد. بنابر دلایل مختلفی نظیر محبوس شدن نقدینگی خودروساز، کاهش کیفیت خودروی تولیدی و ... احتکار خودرو برای خودروساز به صرفه نخواهد بود.

توکلی لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد خودروهای فعلی در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: دو دسته خودروها در کشور تولید می‌شود؛ دسته اول آن‌هایی‌ هستند که بر پلتفرم‌های داخلی شکل گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به پلتفرم سمند، تیبا، تارا و ... اشاره کرد. در این خودروها با میزان داخلی‌سازی بالای ۷۰ درصد و گاهاً تا ۹۰ درصد مواجه هستیم. در گروه دوم که CKD‌ ها هستند، بنابر دلایل متعدد خودروسازها در ۲۰ تا ۴۰ درصد متوقف شده‌اند.

 آیین‌نامه واردات خودرو را به هیات دولت ارسال شده است

این مقام صنعتی در رابطه با آخرین وضعیت آیین‌نامه واردات خودرو اعلام کرد: میان تقاضای بازار و میزان تولید، خلا وجود دارد؛ یکی از راه‌های جبران این موضوع، واردات است. برهمین اساس، وزارت صمت آیین‌نامه‌ای را تدوین کرد و به هیات دولت فرستاده است. کلیات این طرح تدوین شده و منتظر هستیم تا در هیات دولت مصوب و ابلاغ شود.

توکلی لاریجانی در رابطه با پاسخ به سوالی درباره ورود یک شرکت ماکارونی برای تولید خودرو هم تاکید کرد که صنعت خودروسازی کشور نیاز به جذب سرمایه‌گذاری دارد و از جذب این سرمایه‌ها استقبال می‌کند و هر شرکتی که بخواهد محصول تولید کند، باید مجوز محصول دریافت کند.