به گزارش  اتاق خبر به نقل از اکوایران در روز ابتدایی ماه اوت بهای هر تن زغال‌سنگ کک‌شو تحویل بنادر چین به زیر 300 دلار به ازای هر تن سقوط کرد. نشریه پلتس در گزارش خود پایین ماندن تقاضا برای زغال‌سنگ را عامل افت نرخ زغال‌سنگ عنوان و ابراز کرد که بهای هر تن زغال‌سنگ کک‌شو تحویل بنادر چین در روز دوشنبه اول اوت کاهشی 0.33 درصدی داشت و با نرخ 299 دلار به ازای هر تن معامله شد.

فرصت آربیتراژی در بازار زغال‌سنگ داخلی چین

در حالی که زغال‌سنگ کک‌شو وارداتی به چین همچنان در مسیر افت نرخ قدم برمی‌دارد، بازار داخلی این محصول وارد مرحله ثبات شده است. به این ترتیب شرکت زغال‌سازی Shanxi’s coking coal در روز دوشنبه اول اوت این فرصت را یافت تا محصول خود را با نرخی بالاتر از قیمت پایه اعلامی در ابتدای روز نیز به فروش برساند. فولادسازی در چین ظرف ماه‌های گذشته کاهشی بود، اما اغلب برآوردها از بازگشت فولادسازی در چین به مسیر رشد در ماه اوت خبر می‌دهد. تحقق این پیش‌بینی باعث شده تا بازار زغال‌سنگ داخلی چین از مسیر سقوط نرخ فاصله گرفته و افزایشی شود.

ثبات در بازار زغال‌سنگ داخلی چین و احتمال رشد قیمت‌ها با توجه به بهبود فولادسازی در ماه اوت باعث شد تا پنجره آربیتاژی مثبتی در بازار آتی بازگشایی شود. در این شرایط برخی تجار با برآورد رشد نرخ در میان مدت به خرید روی آورده‌اند.

توقف مسیر رشد نرخ سنگ‌آهن

سنگ‌آهن وارداتی به چین نیز در اولین روز ماه اوت همچنان در مسیر افت نرخ قدم برداشت به نحوی که هر تن سنگ‌آهن عیار 62 درصد معیار پلتس با افت یک درصدی قیمت با نرخ نسبت به روز پایانی هفته قبل با نرخ 112 دلار و 90 سنت معامله شد. کاهش حجم معاملات در بازار سنگ‌آهن وارداتی به چین و عدم استقبال معامله‌گران از معاملات ثانویه سنگ‌آهن باعث شد تا مجدد سنگ‌آهن وارد سراشیبی افت نرخ شود. در این شرایط با توجه به بالا بودن حجم موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین و کاهش حاشیه سود فولادسازی در این کشور، بازگشت مجدد سنگ‌آهن به مسیر رشد نرخ در هاله‌ی از ابهام قرار دارد.

قراضه وارداتی ترکیه تحت فشار صعود نرخ انرژی

بهای قراضه آهن وارداتی به ترکیه نیز در روز ابتدایی ماه اوت ثابت ماند. در حالی که فولادسازان ترکیه‌ای با توجه به افزایش هزینه انرژی در صدد بودند تا قیمت کمتری برای خرید قراضه پیشنهاد دهند، خریداران بر قیمت اعلامی خود یعنی 350 دلار به ازای هر تن پافشاری کردند. به این ترتیب در حالی که قیمت‌های ابتدایی پیشنهادی برای خرید قراضه 330 دلار به ازای هر تن بود، این محصول با نرخ 347 دلار و 50 سنت معامله شد.

تعطیلات تابستانی در ترکیه، افزایش گرما و رشد مصرف انرژی در ترکیه و اثرات منفی افول بازار فولاد در چین باعث شد تا نرخ قراضه وارداتی به ترکیه تحت فشار کاهش قیمت قرار گیرد. همزمان با افول بخش فولاد در چین، سایر بازارهای جهانی از جمله بازارهای اروپا و آمریکا نیز وارد فاز رکودی می‌شوند و این موضوع فولادسازان ترکیه‌ای را در فروش محصول خود با چالش روبرو می‌کند.

در عین حال رشد نرخ انرژی در ترکیه بر چالش فولادسازان این کشور افزوده است. اگر نوردکاران این کشور نتوانند هر تن میلگرد خود را با نرخی بیش از 650 دلار به فروش برسانند، خرید هر تن قراضه با نرخ 350 دلار به ازای هر تن نیز فاقد توجیه اقتصادی می‌شود.