Performancing Metrics

واکنش منفی اصناف به دور انصاف مالیاتی| شیوع دور زدن مالیات به سبک پزشکان در اصناف | اتاق خبر
کد خبر: 454029
تاریخ انتشار: 24 مرداد 1401 - 11:13
با توجه به اجرای قانون جدید محاسبه مالیات، برخی صنوف بر این عقیده هستند که سازمان مالیات در تعیین میزان مالیات تورم را نادیده گرفته است و به همین دلیل شیوه های مختلف دور زدن مالیات رواج پیدا کرده است.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از نساء کروندی؛ بازاردر ابتدا اعلام شد که اصناف، دستگاه های کارتخوان خود را باید به سامانه سازمان مالیات کشور متصل کنند و بسیاری از صنوف به تبعیت از آن به صورت گسترده این کار را انجام دادند.

اما پس از آن عنوان شد که نحوه تعیین مالیات ارتباط مستقیم با عملکرد کارت خوان ها دارد که این موضوع موجب اعتراض در بین صنوف مختلف شد، صدای اعتراضشان با اینکه بلند بود و به گوش همگان رسید اما سازمان مالیات در تصمیم گیری خود جهت تغییر در نحوه محاسبات تجدید نظر نکرد.

با اجرای طرح جراحی اقتصادی دولت و همچنین سایه شیوع بیماری کرونا، وضعیت کسب و کار صنوف با مشکلاتی روبرو شد و افراد در صنف های مختلف انتظار کمک دولت برای بهبود و رونق در بخش کسب و کار را داشتند، اما موضوع مالیات گره کور مشکلات بسیاری از کسب و کارها را کورتر کرد.

فعال صنف سفره خانه داران گفت: قانون جدید مالیات سبب شده گره ای بر گره های مشکلات صنوف افزوده شود

چگونه مالیات را قانونی دور بزنیم؟

یکی از فعالین صنف سفره خانه داران در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص قانون جدید تعیین مالیات، اظهار داشت: پس از اینکه قانون مالیات جدید وضع شد و اعتراض گسترده صنوف راه به جایی نبرد بسیاری از صنوف به دنبال راهی برای فرارقانونی از مالیات بودند.

وی با اشاره به اینکه درست است که پرداخت مالیات یک وظیفه قانونی است اما باید محاسبه آن نیز از انصاف بدور نباشد، افزود: اکنون قانون جدید مالیات سبب شده گره ای بر گره های مشکلات صنوف افزوده شود.

محمد علوی با عنوان اینکه صنوف بازوان توانمند اقتصاد کشور هستند، خاطرنشان کرد: اگر دولت بدنبال برون رفت از این شرایط اقتصادی است باید به صنوف توجه و برای رفع مشکلات آنها راه کارهای اصولی و کارشناسی شده طراحی کند، در غیر اینصورت این شرایط هم معیشت صنوف و هم اقتصاد کشور را دچار چالش بیشتری می کند.

یکی از شهروندان تهرانی گفت: پس از اعلام سازمان مالیاتی مبنی بر نحوه محاسبه مالیات بر اساس عملکرد دستگاه های کارت خوان، همه صنوف اعلام کردند که دستگاه های کارتخوانشان خراب شده است

وقتی کارتخوان های صنوف مختلف به یکباره خراب می شود

یکی از شهروندان تهرانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه پس از اعلام سازمان مالیاتی مبنی بر نحوه محاسبه مالیات بر اساس عملکرد دستگاه های کارت خوان، همه صنوف اعلام کردند که دستگاه های کارتخوانشان خراب شده است، اظهارداشت: البته این اقدام در گذشته توسط پزشکان بسیار دیده می شد اما در حال حاضر بسیار فراگیر شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع در گذشته موجب آزار مردم نمی شد، افزود: اما در حال حاضر که مردم کمتر پول نقد در جیب دارند و بیشتر از کارت استفاده می کنند، بسیار برای افراد دشوار است.

فاطمه فائقیان گفت: در نهایت وقتی میبینند فرد از آوردن پول نقد عاجز است، افراد را مجبور به کارت به کارت کردن می کنند.

فعال اقتصادی گفت: باید منتظر ابتکارات جدید صنوف مختلف برای دور زدن این قانون جدید مالیات باشیم

احتمال شکل گیری اقتصاد زیر زمینی

یکی از فعالین حوزه اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه باید تصمیم گیری ها به نحوی انجام شود که شفافیت مالی را در پی داشته باشد، اظهار داشت: قانون جدید مالیات بیشتر از ایجاد شفافیت احتمال شکل گیری اقتصاد زیر زمینی را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه باید گفتگو میان مردم و بخش خصوصی با دولت پیش از اجرای این قانون انجام می شد، افزود: پیش از تصویب هر قانون باید بستر های لازم اجرای آن فراهم شود تا اقتصادی که همچنان در التهاب است، مواج تر نشود.

نادر اردبیلی گفت: در حال حاضر باید منتظر ابتکارات جدید صنوف مختلف برای دور زدن این قانون جدید مالیات باشیم.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد گفت: در حال حاضر مالیات ستانی، دستوری است و بر مبنی ارقامی که در بودجه تعیین شده باید محقق شود به همین دلیل نمی تواند به عدالت منتهی شود

 

واکنش منفی اصناف به دور انصاف مالیاتی| شیوع دور زدن مالیات به سبک پزشکان در اصناف

سازمان مالیات در تعیین میزان مالیات تورم را نادیده گرفته است

رئیس اتحادیه آهن و فولاد در این خصوص به خبرنگارا بازار، اظهارداشت: بیش از دو سال است که صنوف مختلف به دلیل شیوع بیماری کرونا دچار مشکل شده اند و در حال حاضر خرسندیم که با واکسیناسیون این بیماری تا حدودی کنترل شده است و کسب و کارها میتوانند مانند گذشته فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه همه صنوف در زمان کرونا آسیب دیدند، افزود: باید طرح هایی برای کمک به کسب و کارها اجرا می شد تا این آسیب ها جبران شود.

حمیدرضا رستگار عنوان کرد: تصمیمات جدید مالیاتی بدون در نظر گرفتن تورم بوده است، تورم سبب شده تراکنش ها از حد عادی خارج شوند ولی احساس می کنند که این افزایش سود صنوف است در صورتی که باید چندین برابر هزینه شود تا کالای جدید را خریداری کنند.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر مالیات ستانی، دستوری است و بر مبنی ارقامی که در بودجه تعیین شده باید محقق شود به همین دلیل نمی تواند به عدالت منتهی شود.

وی عنوان کرد: طبیعی است که وقتی فضای کسب و کار به صورت عادی فرآهم نباشد افراد به دنبال مسیرهای دیگری هستند که به محیط اقتصاد ضرر وارد می کند.

به طور کلی باید تلاش شود که مالیات به صورت هوشمند و با در نظر گرفتن تمامی موارد محاسبه شود، گاها شاهد فرار مالیاتی کلان در کشور هستیم اما در بین صنوف و یا مشاغل خرد بدون در نظر گرفتن شرایط و به صورت نا عادلانه محاسبه می شود که مشکل کسب و کارها را دو چندان می کند.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید