Performancing Metrics

پایان دور باطل فرار سرمایه‌گذار از مازندران با اراده دولت | اتاق خبر
کد خبر: 454494
تاریخ انتشار: 10 مهر 1401 - 09:16
کاغذبازی‌ اداری، زمان‌بر شدن اعطای مجوز و نبود ادبیات و اخلاق حرفه‌ای در برخی از دستگاه‌های اجرایی در سال‌های گذشته از دلایل بی‌رغبتی فعالان اقتصادی برای اجرای طرح‌های سرمایه گذاری در مازندران بوده که با اراده دولت و راه اندازی پنجره واحد حمایت از بخش خصو

 

به گزارش اتاق خبر به نقل از  خبرنگار ایرنا، "اخلاق و ادبیات کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان برای جذب سرمایه‌گذار حرفه‌ای نیست و باید هرچه سریع‌تر با راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری، موانع ورود بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های مهم اقتصادی در استان برچیده شود. "

مطلب بالا بخشی از سخنان سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در نشست مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان است که وی علاوه بر اصلاح برخی رویکردهای اداری برای جذب سرمایه گذار خواستار راه اندازی پنجره واحد حمایت از بخش خصوصی برای رفع موانع و کاغذبازی‌های اداری در دستگاه‌های اجرایی این دیار شد.

با این وجود صاحب‌نظران معتقدند که در یک نقطه باید دور باطل فرار سرمایه و سرمایه‌گذار در این استان به پایان می‌رسید که به نظر می‌رسد با اراده دولت سیزدهم و دغدغه‌مندی مسوولان ارشد استان در این ارتباط، زمان تحقق این مهم فرارسیده است.

پهن کردن فرش قرمز و جلب نظر فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه آب و برق مازندران به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان و همچنین پیگیری‌های مستمر برای راه اندازی صنایع مادر کاتد مس به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار در ماه‌های اخیر خود گویای این عزم ملی و استانی برای توسعه اقتصادی مازندران از درگاه جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی است.

از سوی دیگر مازندران که حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب مستعد نقش آفرینی ویژه در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است و دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت آیت‌الله رییسی هم انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی باید از این ظرفیت های به وجود آمده برای جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی نهایت بهره را ببرد.

همچنین کارشناسان اهمیت سرمایه‌گذاری و صادرات محور کردن کالاهای تولیدی در مازندران را از این حیث مورد توجه قرار می‌دهند که با توجه به نیازمندی‌های کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی به ایران، مازندران به لحاظ نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه و وجود اشتراکات فراوان فرهنگی، قومی و دینی بین مردمان می تواند بیشترین بهره را از این بازارهای هدف ببرد.

پایان دور باطل فرار سرمایه‌گذار از مازندران با اراده دولت

لزوم جهش سرمایه‌گذاری‌های ارزی

به باور صاحبنظران سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی در هتل بادله ساری خودنمایی می کند که فصل جدیدی از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد که اجرای این برنامه نقش غیرقابل انکاری در افزایش سرمایه گذاری ارزی در این استان داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم بسیار اثرگذار است، گفت: ماحصل یکی از اقدامات سیاست خارجی دولت برای جذب سرمایه گذار، اعلام آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ۱۷۵ میلیون ریلی در صنعت کاتد مس بندر امیر آباد در استان مازندران است.

حسن خیریانپور ادامه داد: برای اجرای این طرح علاوه بر سرمایه گذاری ارزی، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل آورده فعال اقتصادی هزینه خواهد شد. وی ظرفیت اشتغالزایی این طرح را ۲۲۳ نفر اعلام و اضافه کرد: این طرح اقتصادی با تخصیص ۱۰۰ هکتار زمین به زودی در گام های اجرایی قرار خواهد گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران ادامه داد: طبق برنامه سرمایه گذار در صورت تخصیص زمین در زمان مقرر یکماهه این طرح در کمتر از ۲۴ ماه به بهره برداری خواهد رسید و این واحد ظرفیت سالانه ۵۰ هزار تن کاتد مس را دارد.

خیریانپور با بیان این که این طرح هزینه معدنکاوی برای کشور نخواهد داشت و پسماند آن قابلیت بازیافت و فرآوری است، گفت: تفاهم نامه سه جانبه استاندار، سرمایه گذار و بندر امیرآباد برای تسریع در اجرای طرح به زودی منعقد خواهد شد.

وی یادآور شد: مواد اولیه برای تولید کاتد مس از کشورهای شمالی استان مازندران از جمله روسیه وارد خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران از سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت سیزدهم برای اجرا و تکمیل طرح های اقتصادی در یکسال گذشته در این استان خبرداد و گفت: دولت سیزدهم و استاندار مازندران برای تکمیل طرح‌های زیرساختی نگاه ویژه‌ای دارند.

وی با بیان اینکه استاندار مازندران با روحیه انقلابی و جهادی به تسهیل‌گری در امور مردم، حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و واگذاری کارها به امور مردم اعتماد و اعتقاد راسخ دارد، اظهار داشت: حمایت از بخش خصوصی و دانش بنیان‌ها راهبرد اساسی برای برقراری عدالت اجتماعی، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مازندران است که باید تمام دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق شعار اهتمام بیشتری داشته باشند.

خیریانپور با بیان این‌که با تلاش دولت و اتاق بازرگانی می‌توان در جهت تعمیق حمایت از سرمایه گذاران در سطح جامعه گام برداشت، اظهار داشت: مازندران زیرپای بخش خصوصی فرش قرمز پهن می کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت : همایش تبیین ظرفیت‌های اقتصادی با هدف جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی حداکثر تا یک ماه آینده در مازندران برگزار خواهد شد.

وی افزود: در آینده نزدیک اولین همایش سرمایه‌گذاری در شرق استان با محوریت شهرستان های گلوگاه، بهشهر و نکا برگزار خواهد شد که به‌ طور حتم باتوجه به ظرفیت های گردشگری و اقتصادی این منطقه با برنامه ریزی اصولی می توان برای جذب بخش خصوصی اقدام کرد.

وی با بیان این که، تمامی دستگاه‌های اجرایی استان موظف به حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستند، گفت: از فرمانداران در شهرستان های مازندران توقع داریم که موانع اداری را از پیش پای بخش خصوصی بردارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران ادامه داد: برای جهش و رسیدن به رشد اقتصادی راهی جز جذب سرمایه گذار بخش خصوصی نداریم و نباید با برخی کاغذبازی‌های اداری سرمایه گذاران داخلی و خارجی از ارزآوری برای استان دلسرد شوند.

خیریانپور از برگزاری همایش سرمایه گذاری در آینده نزدیک در مازندران خبر داد و اضافه کرد: اهمیت حضور سرمایه گذاران خارجی در استان از این حیث است که دشمنان با فشار های خارجی و تحریم درصدد افول توسعه اقتصادی کشور شدند.

وی ورود فناوری های نوین برای توسعه اقتصادی در استان را اجتناب ناپذیر توصیف کرد و ادامه داد: پیشرفت فیزیکی بسیاری از طرح های اقتصادی در مازندران بدون جلب نظر بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران گفت: ساده‌سازی مقررات برای جلب سرمایه‌گذار باید با جدیت دنبال شود و یادگرفتن زبان ادبیات بخش خصوصی برای اجرای طرح های اقتصادی باید از سوی تمامی دستگاه های اجرایی استان در اولویت باشد.

پایان دور باطل فرار سرمایه‌گذار از مازندران با اراده دولت

دور تُند سرمایه‌گذاری‌های جدید

از سوی دیگر به باور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مازندران، سرمایه گذاری ها در این خطه تک بُعدی و تنها معطوف به حضور فعالان اقتصادی داخلی نیست چراکه ۵.۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب ۲ طرح از ابتدای سال جاری تاکنون در استان مازندران جلب شد.

سید اسماعیل هاشمی افزود: جذب این میزان سرمایه‌گذاری خارجی در قالب چهار طرح در حوزه های گردشگری، کشاورزی و زیرساختی مازندران است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین نیروگاه مولد مقیاس کوچک شهرستان آمل و همچنین طرح حوزه درمان شهرستان چالوس با ارزش ۲۹.۴ میلیون دلار در قالب ۲ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در سال گذشته در استان جلب شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران با اشاره به تامین مالی ۹۵ درصد منابع قانون بودجه استان در سال ۱۴۰۰ توسط دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی، گفت: در این راستا شناسایی، احصا و تشکیل پرونده اموال غیرمنقول مازاد برای مولدسازی یا فروش و ارسال به اموال دولتی درسطح استان انجام شد.

هاشمی همچنین با اعلام این که از ابتدای فروردین امسال تاکنون ۴۰ طرح سرمایه گذاری داخلی با اشتغالزایی برای یک‌هزار و ۱۲۵ نفر و با پیش‌بینی هزینه ۶۰  میلیارد تومانی از سوی این اداره کل مجوز فعالیت دریافت کردند، تصریح کرد: روند اعطای مجوز سرمایه گذاری داخلی با بررسی اهلیت فعال اقتصادی در استان حداکثر ۲ تا سه هفته است.

وی اضافه کرد: در راستای اجرای تکالیف موضوع دبیرخانه استانی بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال  ۱۴۰۱ تاکنون در مجموع ۷۲ نشست برای بررسی طرح‌های متقاضی تسهیلات برگزار شده که تعداد سه هزار و ۶۲ طرح در حوزه‌های مختلف اقتصادی با اشتغال پیش‌بینی‌شده هفت هزار و ۱۴۰ نفر به ارزش تسهیلات ۵۹ هزار و ۲۲۳ میلیارد ریال موردبررسی و تأیید قرارگرفته که تاکنون یک هزار و ۱۳۰  طرح موفق به دریافت هشت هزار و ۴۰۳ میلیارد ریال تسهیلات از این محل شدند.

وی افزود: صدور مبلغ یک‌هزار و ۴۹ میلیارد ریال اوراق تسویه خزانه از محل اعتبارات قانون بودجه سال ۱۴۰۰، تحقق  ۱۲۷درصدی درآمدهای عمومی نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰با رشد ۶/۷۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل با پیگیری‌های صورت گرفته توسط کارگروه درآمد و تجهیز منابع استان باجدیت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران با تاکید بر این که دستگاه‌های اجرایی باید کارکنان مجرب خود را برای رایزنی با فعالان اقتصادی کشورهای مختلف به کار بگیرند، ادامه داد: با تمام توان موانع اداری را برای جلب رضایت فعالان اداری را برخواهیم داشت و به نوعی استان مازندران زیر پای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کند.

هاشمی گفت: جذب هشت سرمایه‌گذار خارجی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری و صنعتی تا پایان امسال برای مازندران هدفگذاری شد.

وی  افزود: در یکسال گذشته ۹ مجوز سرمایه گذاری به ارزش ۹۹ میلیون دلار برای مازندران صادر شد که تاکنون بخش قابل زیادی از این طرح ها در گام اجرایی قرار گرفته است.

وی با بیان این که، راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری برای کاهش موانع اداری و جذب سرمایه گذار اجتناب ناپذیر است، گفت: با برنامه‌ریزی اصولی درصدد رونمایی و اجرای این پنجره واحد خدمات رسانی به بخش خصوصی در استان هستیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران با بیان این که، برای توسعه اقتصادی استان زیرپای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کنیم، ادامه داد: در حدود ۲۰ سال گذشته ۳۲ مجوز سرمایه‌گذار خارجی به ارزش ۶۱۲ میلیون دلار در استان صادر شده است.

هاشمی تصریح کرد: اکنون سرمایه‌گذاران خارجی با ارزآوری در حوزه های مختلف صنعت برق، گل و گیاه و همچنین فاضلاب استان طرح‌هایی را در دست اجرا دارند و پیش بینی می شود که با وجود فشارهای خارجی و تحریم ها روند انعقاد تفاهم‌نامه های سرمایه گذاری در استان تداوم یابد.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی اصولی در قالب بُرش های شهرستانی و استانی درصدد معرفی استعدادهای استان و جذب سرمایه گذار هستیم و در این بین برچیده شدن کاغذبازی های اداری ضروری است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران گفت: جایگاه مازندران برای جذب سرمایه‌گذار ممتاز است و در قالب پنجره واحد مشخص درصدد حمایت بی حد و حصر از بخش خصوصی خواهیم بود.

پایان دور باطل فرار سرمایه‌گذار از مازندران با اراده دولت

تایید سرمایه‌گذاری هفت کشور در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران در ادامه از تایید سرمایه‌گذاری هفت کشور به ارزش ۳۰ میلیون دلار در ۳۲ طرح اقتصادی مازندران در یکسال گذشته خبر داد.

خیریانپور افزود: با رایزنی‌های مستمر مسئولان ارشد استان، سرمایه‌گذاری کشورهای قطر، عمان، کویت، امارات و روسیه، تاجیکستان و ترکیه در حوزه گردشگری، انرژی و صنعت استان تایید شد و به زودی این طرح‌ها در گام انعقاد تفاهم نامه قرار خواهند گرفت.

وی با اعلام این که در سال گذشته مجوز ۲ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش ۱۰ میلیون دلار از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران برای استان مازندران صادر شد، گفت : باوجود تحریم‌های کشورهای غربی اما با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم و پیگیری‌های استاندار حضور سرمایه گذاران خارجی در ماه‌های گذشته در مازندران چشمگیر و قابل توجه بوده است.

معاون استاندار مازندران همچنین از پیشنهاد سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه انرژی به ارزش ۳.۵ میلیون دلار در قالب سه طرح در استان خبر داد و یادآور شد: این طرح‌ها اکنون از سوی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران در دست بررسی قرار دارد.

خیریانپور اضافه کرد: ۶ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی هم سال گذشته در قالب ۲ طرح نیروگاه مولد مقیاس کوچک شهرستان آمل و یک طرح در حوزه درمان شهرستان چالوس جذب شد.

وی با تاکید بر این که دستگاه‌های اجرایی باید کارکنان مجرب خود را برای رایزنی با فعالان اقتصادی کشورهای مختلف به کار بگیرند، ادامه داد: با تمام توان موانع اداری را برای جلب رضایت فعالان اداری را برخواهیم داشت و به نوعی استان مازندران زیر پای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می کند.

معاون استاندار مازندران همچنین با اعلام این که از ابتدای فروردین امسال تاکنون ۴۰ طرح سرمایه گذاری داخلی با اشتغالزایی برای یک‌هزار و ۱۲۵ نفر و با پیش‌بینی هزینه ۶۰  میلیارد تومانی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران مجوز فعالیت دریافت کردند، تصریح کرد: روند اعطای مجوز سرمایه گذاری داخلی با بررسی اهلیت فعال اقتصادی در استان حداکثر ۲ تا سه هفته است.

وی همچنین از انعقاد تفاهم نامه بین استان مازندران و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) برای اجرای طرح فاضلاب در هفت شهر مازندران با اعتبار اولیه ۷۳ هزار میلیارد ریال امضا کردند.

خیریانپور ادامه داد: در اواخر مرداد ماه امسال با حضور سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران، سیدحسین هوش السادات، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و بهزاد برارزاده، مدیرعامل آبفای استان تفاهمنامه مشترک برای اجرای طرح فاضلاب در هفت شهر مازندران بین شرکت آب و فاضلاب مازندران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) منعقد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران، هدف از انعقاد این تفاهمنامه، استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در ایجاد و توسعه زیرساختها و پروژه های زیربنایی و عمرانی و با موضوع طراحی، تامین و ساخت پروژه های تعریف شده فاضلاب مازندران در قالب قراردادهای ایجاد تاسیسات فاضلاب در شهرهای ساری، بابل، بابلسر، فریدونکنار، گلوگاه، نکا و بهشهر به امضا رسید. مبلغ برآورد اولیه پروژه های ذکرشده در این تفاهمنامه ۷۳ هزار میلیارد ریال است.

پایان دور باطل فرار سرمایه‌گذار از مازندران با اراده دولت

سرمایه‌گذاری جدید مهم‌ترین اولویت

با این وجود استاندار مازندران معتقد است که حمایت از واحدهای صنعتی با رفع موانع اداری و حذف قوانین مخل تولید و همچنین جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی پیش نیاز توسعه مازندران است.

سید محمود حسینی پور افزود: گره های کوری که در مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی استان وجود دارد باید باز شود و نباید بگذاریم که واحدهای صنعتی در کنار دغدغه تولید، نگرانی های اداری در حوزه های بیمه ای، مالیاتی و بانکی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد : از تمام دستگاه های اجرایی استان می خواهم که با تغییر رویه، در کنار بنگاه های اقتصادی و تولیدی  و سرمایه گذاران باشند و با تسهیل‌گری، قوانین مخل تولید برچیده شود.

استاندار مازندران تاکید کرد : بسیاری از قوانین مخل تولید و سرمایه گذاری را شناسایی کردیم و با نامه نگاری هایی که با رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام خواهیم داد، درصدد حذف این قوانین غیرکاربردی هستیم.

حسینی پور اضافه کرد: رسالت جلسات با محوریت اقتصادی، صنعتی و اشتغال زایی باید تسهیل گری و گره گشایی از مشکلات تولیدکنندگان باشد و به هیچ عنوان بر نمی تابیم که صنعتگر پشت در مدیران دستگاه های اجرایی معطل شود.

وی افزود : ارائه تسهیلات برای رونق تولید و شکوفایی اقتصادی واحدهای صنعتی از سوی بانک های عامل استان با جدیت پیگیری شود و نباید تولیدکنندگان مازندران با مشکل کمبود نقدینگی مواجه باشند.

حسینی پور با تاکید بر این نکته که در صورت حمایت نکردن از واحدهای صنعتی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی، روند توسعه اقتصادی در استان ابتر می ماند، گفت : تغییر رویه دستگاه های اجرایی و خدماتی برای خدمت به بنگاه های اقتصادی استان یک اصل انکار ناپذیر است و مدیران در مسیر تردد صنعتگران به ادارات باید زیر پای آنان فرش قرمز پهن کنند.

پایان دور باطل فرار سرمایه‌گذار از مازندران با اراده دولت

کارشکنی ممنوع

استاندار مازندران در ادامه با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌های اجرایی استان در جذب سرمایه گذار، گفت: اخلاق و ادبیات کارمندان برای جذب سرمایه گذار در مازندران حرفه ای نیست. حسینی پور افزود: مازندران در جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی برای توسعه اقتصادی استان دچار عقب ماندگی تاریخی است.

وی ادامه داد: مازندران در جذب سرمایه گذار به نسبت استان های دیگر در ادوار گذشته ضعیف عمل کرده که باید این نقص هرچه سریع تر برطرف شود. نماینده عالی دولت در استان مازندران گفت: برای توسعه اقتصادی استان نباید تنها به اعتبارات دولتی بسنده کنیم؛ تنها راه توسعه اقتصادی این دیار حمایت از سرمایه گذاران است.

حسینی‌پور افزود: سرمایه گذاری باید با جدیت در استان دنبال شود و برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد راهی جز حمایت از بخش خصوصی نداریم. وی ادامه داد: رفع موانع و کاغذبازی های اداری باید با جدیت از سوی دستگاه های اجرایی استان برای جذب سرمایه گذار دنبال شود و افراد دارای اهلیت در ادارات برای توسعه اقتصادی مازندران با بخش خصوصی گفتگو کنند.

استاندار مازندران گفت: باید بخش خصوصی برای جذب سرمایه گذار در استان وارد میدان شود چراکه سیستم دولتی برای تحقق این امر در سال های گذشته موفق عمل نکرده است. حسینی پور با بیان این که، دستگاه های اجرایی استان تمام قد در کنار فعالان اقتصادی باشند، تصریح کرد: باید از ظرفیت های بخش خصوصی برای توسعه مازندران به معنای واقعی استفاده شود.

استاندار مازندران همچنین با تاکید بر ضرورت افزایش اهتمام مدیران استان برای تسهیل سرمایه‌گذاری در مازندران و کمک به رشد اقتصادی، افزود: هر دستگاه طرح‌های سرمایه‌گذاری و سهمی که می‌تواند از رشد اقتصادی هشت درصدی در نظر گرفته شده برای سال جاری داشته باشد را باید محاسبه کند و به استانداری ارائه دهد. فرمانداران هم باید از این به بعد درباره اقدامات مربوط به رشد اقتصادی در شهرستان تحت مدیریت‌شان گزارش عملیاتی ارائه کنند.

وی با انتقاد از عملکرد برخی مدیران استان در جذب سرمایه‌گذار و پیش بردن امور توسعه‌ای، بیان کرد: فراری دادن سرمایه گذار را به هیچ عنوان بر نمی‌تابیم و باید مدیران کل دستگاه های اجرایی همواره در مسیر جذب بخش خصوصی باشند.

عالی ترین مقام اجرایی مازندران با بیان این‌که با مدیران کم‌توجه به مسائل مربوط به رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری برخورد خواهد شد، خاطرنشان کرد: قرار است در جلسات سرمایه‌گذاری از فعالان اقتصادی حمایت شود و اقدامات مربوط به جذب سرمایه‌گذار و آغاز به کار سرمایه‌گذاران ارائه شود.

حسینی‌پور تصریح کرد: هر وقت سرمایه‌گذار وارد استان شد و کارش راه افتاد، یعنی در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفته‌ایم، ما حقوق می‌گیریم که کارها را پیش ببریم. کاری جز این نداریم که برای افزایش سطح رفاه مردم گام برداریم.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: متاسفانه در مواردی مشاهده می‌شود که برخی مدیران موانعی پیش روی اقدامات مربوط به سرمایه‌گذاری در استان ایجاد می‌کنند. سرمایه‌گذار آمده می‌خواهد بزرگترین پروژه استان را اجرا کند، اما برخی دستگاه‌ها با بهانه‌های واهی مانع کار شدند و با اظهارنظرهای نادرست و یک صورت‌جلسه زحمات را هدر دادند. چندین استان صف ایستاده‌اند که پروژه های مهم را به استان خودشان انتقال دهند. به همین سادگی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در استان را از دست ندهیم.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: هر مدیری که بخواهد با این قبیل کارها جلوی جذب سرمایه‌گذار به استان را بگیرد باید برکنار شود. تا الان در این زمینه چند بار اتمام حجت کردم، اما از این به بعد حتما تصمیم‌گیری خواهم کرد.

وی اظهار کرد: مساله این است که ما خوب برنامه می‌نویسیم، اما در اجرای برنامه‌ها با مشکل مواجهیم. برای بهبود وضعیت در این زمینه، همه دستگاه‌ها مکلف هستند که برنامه‌های مربوط به جذب سرمایه‌گذار و رشد اقتصادی را به صورت رسمی ابلاغ کنند. به طوری که این برنامه‌ها از زمان ابلاغ قابلیت سنجش و ارزیابی داشته باشد و نقش بهره‌وری هر دستگاه در رشد اقتصادی نیز مشخص شود.

استاندار مازندران همچنین به بازرسی استانداری تکلیف کرد تا گزارشی درباره خروج سرمایه‌گذاران از مازندران تهیه کند که در آن سهم تقصیر هر دستگاه برای منصرف شدن سرمایه‌گذار از فعالیت اقتصادی در مازندران مشخص شود.

به گزارش ایرنا، صنعت و تولید همواره در مازندران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند که نوسازی و روغن کاری چرخ دنده های این بنگاه های اقتصادی با تلاش دولت سیزدهم در دست اجرا است.

همچنین مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد، ظرفیت این شرایط در حالی است که تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و باغی در مازندران همچنان از چالش‌های مهم این استان محسوب می‌شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید