افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی غالبا به عنوان متهم اصلی التهابات بازار ارز و سکه مطرح می شود. و تورم و التهاب ارزی غالبا بازار سرمایه را نیز دچار شوک می کند. اکو ایران با پیدا شدن سرنخ های از این متهم قدیمی، به بررسی چگونگی افزایش پایه پولی و التهابات ارزی پرداخته است.

  دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

پول های بلوکه شده ترمز بازار را کشید

در بازار برخی می گویند پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی برای چندمین بار در مقاومت دلار، ترمز بازار ارز را کشید و سرعت رشد دلار را کاهش داد.

IMG_20221003_043051_012

دلار تهران روز قبل با صد تومان افزایش در محدوده ۳۳ هزار و صد تومان نوسان کرد دلار هرات نیز همپای دلار تهران یک پله افزایش پیدا کرد ولی درهم امارات با رشد ۶۰ تومانی باعث افزایش بیشتر حباب درهم نسبت به روز قبل شد. درهم امارات که نشان گر تقاضای بنیادی برای واردات می باشد در روز قبل در محدوده ۹ هزار و ۱۶۰ تومان قرار گرفت ولی نرخ دلاری درهم که از حاصلضرب نسبت برابری درهم به دلار به دست می آید بالا رفت و حباب درهم که از فاصله نرخ دلاری درهم و دلار آزاد به دست می آید بالا رفت.

برخی اعتقاد دارند بازار در مواجهه با خبر آزادسازی زندانیان، محتاط شود و برای مدتی تا مشخص شدن ابعاد موضوع آزادسازی ارزهای بلوکه شده دست به عصا جلو برود و نسبت به قرارگیری در محدوده های مقاومتی بعدی احتیاط کند. البته گروهی هستند که تاکید دارند بازار عصر دیروز احتیاط درباره این خبر را کنار گذاشت و کاهش صبحگاهی را جبران کرد. از نظر این گروه بازار ارز در حال حاضر تحت تاثیر تجمعات و عوامل بنیادی است.

حجم بالای معاملات سکه رفاه

در روز تعطیلی بازار جهانی سکه امامی اندکی رشد کرد و خود را به محدوده ۱۵ میلیون و سیصد هزار تومان رساند. ربع سکه ولی بدون تغییر در محدوده پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

در معاملات دیروز سکه رفاه ولی رشد بیشتری را تجربه کرد و فاصله خود را با دلار تهران کمتر کرد. همزمان با افزایش قیمت سکه رفاه حجم معاملات سکه رفاه نیز افزایش پیدا کرد، احتمالا برخی معامله گران سکه رفاه با توجه به اخبار، روز قبل را فرصت فروش شناسایی کرده و اقدام به فروش کرده اند البته در صورتی که امید معامله گران افزایشی نسبت به رشد سکه تضعیف نشود و سکه دچار اصلاح قیمتی نشود، افزایش حجم معاملات روز قبل به عنوان یک سیگنال افزایشی برای بازار سکه تلقی خواهد شد.

نرخ دلاری ربع سکه بدون تغییر ماند

قیمت دلار در بازار های مختلف روز قبل تغییر زیادی را تجربه نکرد. دلار تهران با افزایش محدود در پله اول کانال ۳۰ هزار تومانی ایستاد.

IMG_20221003_043043_170

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

قیمت پایانی روز یکشنبه بیشتر از قیمت دلار در روز ابتدایی هفته است که نشان دهنده روند صعودی دلار است ولی قیمت دلاری ربع سکه با توجه به تعطیلی بازار جهانی در روز یکشنبه و عدم تغییر نرخ ربع سکه در روز یکشنبه بدون تغییر ماند‌.

انتظار بهبود شرایط بازار سرمایه

بازار سهام دیروز را منفی آغاز کرد و با هیمن وضعیت به پایان رساند ولی به نظر می رسد بازار سرمایه امروز وضعیت بهتری را تجربه کند، روز قبل شاخص گروه خودرو با افزایش تقاضا رو به رو شد و از سطح منفی به محدوده مثبت وارد شد این اتفاق امیدها را نسبت به سبز شدن بازار سرمایه در روز جاری تقویت می کند، به نظر می رسد منفی های اخیر شاخص کل مدیران بازار سرمایه را نگران کرده و به دنبال راهکار برای بهبود وضعیت بازار می باشند با توجه به نقطه حمایتی که شاخص کل در آن قرار گرفته اخبار این چنینی غالبا همزمان با پایان سقوط بازار سرمایه همپوشانی پیدا می کنند مگر آنکه بازار با ریسک و نگرانی جدی و جدیدی رو به رو شود در حال حاضرمشخص نبودن وضعیت برجام و ریسک بروز ناآرامی های اجتماعی بزرگترین ریسک پیش روی بازار می باشد. و اتفاقات خلاف انتظار می تواند سرمایه را که ذاتا ریسک گریز است از بازار سرمایه فراری دهد.

میزان اعتبارات بین بانکی کاهش یافت

بررسی میزان بده بستان های بانک مرکزی با نهادهای مالی در بازار بین بانکی نشان می دهد که میزان اعتبار دهی بانک ها در بازار شبانه (سه روزه و کوتاه مدت) کاهش قابل توجهی را ثبت کرده ولی مقدار نرخ بهره کاهش پیدا نکرده و همچنان در سطح بالایی قرار دارد، بالا بودن نرخ بهره بین بانکی هم زمان با کاهش حجم اعتبارات نشان دهنده آن است که تقاضای اعتبار و نیاز بانک هاکاهش پیدا نکرده بلکه احتمالا اوراق در اختیار بانک ها کافی نیست.

بانک ها با واگذاری اوراق در اختیار خودشان اقدام به دریافت اعتبار می کنند و در صورتی که حجم اوراق مورد نیازشان کاهش پیدا کنند با کسری مواجه شده و اقدام به اضافه برداشت برای تامین اعتبار لازم می کنند که منجر به افزایش پایه پولی خواهد شد.

در صورتی که این سناریو درست باشد و اقدامات بانک ها منجر به افزایش پایه پولی در آینده شود، نقدینگی در جامعه بالا می رود و رشد نقدینگی آتش تورم را شعله ور خواهد کرد. تورم با فاصله در قیمت ارز منعکس می شود و غالبا منجر به آشفتگی در این بازار می شود، غالبا رشد پایه پولی و نقدینگی متهم ردیف اول التهابات بازار ارز از دیدگاه اقتصاددانان بوده ولی بازار سرمایه عموما از تورم بالا لذت می برد زیرا با تورم درآمد شرکت ها رشد می کند و با افزایش نسبت سود آوری به قیمت سهام وضعیت بازار سرمایه بهتر می‌شود.