Performancing Metrics

حال و هوای بازار لوازم خانگی، سرد مثل یخچال| تولیدکنندگان بدون مشتری، مشتریهای بدون خرید | اتاق خبر
کد خبر: 454507
تاریخ انتشار: 11 مهر 1401 - 09:00
ضعف نقدینگی مردم در خرید انواع لوازم خانگی به صورت کامل مشهود است و باید برای این مشکل مهم راهکار اساسی در نظر گرفت.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از احمدرضا صباغی؛ بازار:در شرایطی که بسیاری از زوج‌های جوان و خانواده‌های ایرانی برای تامین لوازم خانگی موردنیاز خود با مشکلات اقتصادی متعدد روبرو هستند، به نظر می‌رسد قیمت انواع لوازم خانگی در کشور همچنان روند صعودی خود را ادامه داده به طوری‌ که شاهد وقوع رکود تورمی در بازار لوازم خانگی کشور هستیم.

به راستی ریشه گرانی انواع لوازم خانگی از کجاست؟ چرا بسته‌های تشویقی و حمایتی برای خرید انواع لوازم خانگی توسط زوج‌های جوان و خانواده‌های ایرانی در نظر گرفته نشده است؟ برای بررسی شرایط بازار لوازم خانگی با دو تن از فعالان و کارشناسان این حوزه گفت‌وگو کرده‌ایم، تا نظر آنها را درباره شرایط امروز و چشم‌اندار بازار لوازم خانگی کشور جویا شویم.

بازار لوازم خانگی در ایران باید بیشتر از گذشته رقابتی شود تا مشتریان حق انتخاب بیشتری داشته باشند

 

رشد قابل توجه حجم قاچاق لوازم خانگی

احسان فدایی که سابقه طولانی در بازار لوازم خانگی دارد و از کارشناسان برجسته این حوزه به‌شمار می‌رود، با اشاره به اینکه چالش اصلی در بازار لوازم خانگی ایران عدم تعادل بین عرضه و تقاضای کالا است، گفت: بازار لوازم خانگی در ایران باید بیشتر از گذشته رقابتی شود تا مشتریان حق انتخاب بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از مردم کشور در بازار لوازم خانگی قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، گفت: ارائه بسته‌های تشویقی و حمایتی از سوی دولت برای خریداران انواع لوازم خانگی در کشور می‌تواند یک راهکار مهم برای خروج بازار لوازم خانگی ایران از رکود تورمی باشد.

این کارشناس حوزه لوازم خانگی به موضوع قاچاق اشاره و تصریح کرد: در شرایطی که کشور زیر سایه تحریم‌های سنگین به سر می‌برد، به نظر می‌رسد حجم قاچاق لوازم خانگی رشد قابل توجه‌ای داشته است که وقوع این اتفاق ناشی از عدم برنامه‌ریزی مسئولان برای حمایت از تولید ملی در بازار لوازم خانگی است.

فدایی با بیان اینکه مردم زمانی لوازم خانگی ایرانی نسبت به اقلام مشابه خارجی ترجیح می‌دهند که در قیاس با هم، بتوانند کیفیت بهتر و بالاتری را از لوازم خانگی ایرانی مشاهده کنند، گفت: نباید از ذکر این موضوع مهم غافل شویم که رقابت بازار لوازم خانگی باید به عنوان یک اصل مهم برای ارتقای کیفیت محصولات این بازار در نظر گرفته شود در غیر اینصورت، شاهد وقوع رکود سنگین در خرید و فروش بازار لوازم خانگی ایرانی خواهیم بود.

وی با انتقاد از هزینه‌های بالای خرید مواد اولیه و افزایش میزان نوسانات ارزی در کشور، تصریح‌ کرد: طی سال‌های اخیر، بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور به دلیل هزینه‌های گران مواد اولیه و افزایش افسارگسیخته نرخ ارز که تاثیر مستقیمی بر بازار لوازم خانگی دارد، مجبور شده‌اند تا عطای تولید را به لقای آن ببخشند.

 

تولیدکنندگان لوازم خانگی در معرض ورشکستگی

حبیب‌الله انصاری دبیرکل اسبق انجمن لوازم خانگی ایران با بیان اینکه تولیدکننده لوازم خانگی در ایران به سختی به حیات خود ادامه می‌دهد، گفت: به جرات می‌توانم به این موضوع مهم اشاره کنم که در شرایط کنونی تولید لوازم خانگی برای تولیدکنندگان در ایران هیچ سودی ندارد.

انصاری تاکید کرد: ضعف نقدینگی مردم در خرید انواع لوازم خانگی به صورت کامل مشهود است و باید برای این مشکل مهم راهکار اساسی در نظر گرفت.تولیدکنندگان ایرانی لوازم خانگی نه تنها از تولید محصولات خود سود آن‌چنانی کسب نمی‌کنند بلکه، تمام تلاش آنها این است که تنها از راه فروش، مبالغ نقدینگی خود را که صرف تولید انواع لوازم خانگی کرده‌اند، را بدست آورند.

انصاری رکود در خرید و فروش انواع لوازم خانگی در ایران را مهمترین مشکل تولیدکنندگان این حوزه عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت انواع لوازم خانگی در اختیار تولیدکننده نیست زیرا، با افزایش قیمت انواع فولاد و مواد اولیه به طور قطع، تولیدکننده هم به اجبار برای اینکه هزینه‌های خود را جبران کند، قیمت انواع محصولات تولیدی خود را گران خواهد کرد.

برای دهک‌های پایین جامعه به لحاظ درآمدی، دولت باید بسته‌های تشویقی در نظر بگیرد تا آنها بتوانند با استفاده از تسهیلات بانکی به نوعی قدرت خرید انواع لوازم خانگی را پیدا کنند

وی تصریح‌ کرد: قاچاق مواد اولیه موردنیاز در صنعت لوازم خانگی کشور، موجب شده تا به نوعی شاهد ورشکستگی تولیدکنندگان در صنعت لوازم خانگی ایران باشیم. برای دهک‌های پایین جامعه به لحاظ درآمدی، دولت باید بسته‌های تشویقی در نظر بگیرد تا آنها بتوانند با استفاده از تسهیلات بانکی به نوعی قدرت خرید انواع لوازم خانگی را پیدا کنند.

انصاری با بیان اینکه مسئولان وزارت صمت در موضوع لوازم خانگی همچنان در تصمیم‌گیری، بلاتکلیف هستند که وقوع این اتفاق موجب سردرگمی تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور شده است، گفت: قیمت‌گذاری در تمام اصناف از جمله بخش لوازم خانگی بر عهده اتحادیه است ولی، باز هم با این حال سازمان تعزیرات حکومتی نسبت به قیمت‌های درج شده در صنعت لوازم خانگی نظارت کافی را دارد که اگر گران‌فروشی رخ داد با آن مقابله کند.

وی بیان کرد: وقتی تولیدکننده‌ای انبار خود را پر می‌کند، به معنی احتکار نیست بلکه تولیدکننده لوازم خانگی به دنبال بازار و مشتری جدید است. برای یک تولیدکننده کاهش قیمت مواد اولیه به قدری اهمیت دارد که وقوع این اتفاق، موجب نزول نرخ انواع لوازم خانگی در بازار شود تا مشتری هم به راحتی بتواند انواع لوازم خانگی را با پایین‌ترین میزان نقدینگی خریداری کند.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید