Performancing Metrics

۸۰ درصد جایگاه های CNG ورشکسته هستند| ۳۰۰میلیارد حداقل سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی یک پمپ گاز | اتاق خبر
کد خبر: 454508
تاریخ انتشار: 11 مهر 1401 - 09:02
دادرس رییس انجمن CNG با بیان اینکه راه اندازی یک جایگاه در شهرهای درجه ۲ و ۳ حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه می خواهد، گفت: ۸۰ درصد پمپ های گاز ورشکسته بوده و تنها ۲۰ درصدشان حداکثر ۸ درصد سود می کنند.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از بازار؛ گروه آب و انرژی: بی توجهی به صنعت سی ان جی با وجود کمبود بنزین همچنان ادامه دارد. فعالین صنفی مدعی اند که حدود ۸۰ درصد جایگاه های سی ان جی کم فروش هستند یا سطح فروششان متوسط بوده و زیان ده محسوب می شوند. بخشی از این زیان دهی حاصل رشد قیمت ها و بخشی هم نتیجه تصمیم گیری های اشتباه در زمینه نرخ کارمزد جایگاه داران است.  

اردشیر دادرس رییس انجمن سی ان جی به بازار می گوید که طی ۳ سال گذشته قیمت کمپرسور از ۱.۵ میلیارد تومان به حدود ۱۳ میلیارد تومان افزایش یافته است. این رشد قیمت در شرایطی است که برای راه اندازی یک جایگاه دست کم ۲ کمپرسور نیاز داریم.

به گفته او راه اندازی یک جایگاه در شهرهای درجه ۲ و ۳ دست کم به ۸۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه نیاز دارد. البته در کلان شهرهایی همچون تهران با توجه به قیمت بالای زمین این رقم دست کم به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هم می رسد.

دادرس همچنین درباره سودآوری جایگاه های سی ان جی هم گفت: سود دهی جایگاه های پر فروش ما چیزی حدود ۷ تا ۸ درصد رقم سرمایه گذاری است. این در حالی است که حتی نرخ سود بانکی در کمترین حالت ۱۸ درصد تعیین شده است.

رییس انجمن سی ان جی ادامه داد: حدود ۲۰ درصد جایگاه های سی ان جی پر فروش هستند و می تواند سود ۷ تا ۸ درصدی کسب کنند. سایر جایگاه ها یعنی چیزی حدود ۸۰ درصد آنها شرایط خوبی نداشته و می توان آنها را به نوعی ورشکسته دانست.

او همچنین مقدار مصرف سی ان جی را روزانه حدود ۲۳ میلیون مترمکعب دانست و گفت: این در حالی است که ظرفیت  تولید و توزیع این سوخت در کشور حدود ۴۰ میلیون مترمکعب برآورد می شود. به عبارت دیگر می توان گفت که حدود ۴۵ درصد ظرفیت موجود در این صنعت بلا استفاده مانده است.  

دادرس ادامه داد: بعد از افزایش قیمت ارز در سال ۹۶ و رشد نرخ تورم شرایط نگهداری از جایگاه های سی ان جی به قدری دشوار شده جایگاه داران در تامین اقلام یدکی و مواد مصرفی خود با چالش های جدی مواجه هستند. افزایش ۱۰ برابری  هزینه ها در حالی است در تعیین نرخ کارمزد جایگاه داران تصمیم درستی از سوی دولت گرفته نشده است.  

آنگونه که این فعال صنفی می گوید هم اکنون حدود ۲۵۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰۰۰ به صورت غیر مستقیم در ۲۶۲۳ جایگاه مشغول به کار هستند. با این اوصاف ورشکستگی جایگاه های سی ان جی را تهدیدی بزرگ برای اشتغال کشور می توان دانست.  

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید