Performancing Metrics

تولید واحدهای روغن کشی گلستان ۲ هزار تن در روز است | اتاق خبر
کد خبر: 454514
تاریخ انتشار: 11 مهر 1401 - 09:36
گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: در استان شش کارخانه روغن کشی با ظرفیت دو هزار تن در روز داریم که تقریبا ۲۵ درصد واحدهای روغن کشی کشور را شامل می شود.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در کشور ۲۸ کارخانه روغن کشی داریم، اظهار کرد: در استان گلستان شش کارخانه روغن کشی با ظرفیت دو هزار تن در روز داریم که تقریبا ۲۵ درصد روغن کشی کل کشور را شامل می شود.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: کارخانه های طلای سفید، آلتین دانه، خاور دشت و یگان خزر با ظرفیت ۵۰۰ تن در روز و کارخانه های نگین دانه و سویا بین با ظرفیت روزانه ۲۰۰ تن در روز در گلستان مشغول به فعالیت هستند.

وی ضمن یادآوری این نکته که ظرفیت این کارخانه ها به صورت اسمی است، اضافه کرد: این واحدهای تولیدی روغن کشی با ۸۰ درصد توان خود کار می کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تولید کلزا در استان ۷۰ هزار تن است که عملا این مقدار برای چهار ماه یک کارخانه است، افزود: اگر تولید سویای استان را ۲۰ هزار تن در نظر بگیریم باز هم این حجم از سویا جوابگوی نیاز دو ماه کارخانه است.

چوپانی تولید آفتابگردان استان را دو تا سه هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان محصول هم برای هشت روز یک کارخانه روغنکشی کافی است بنابراین ما ناگزیر به واردات دانه های روغنی هستیم.

وی به توسعه کشت کلزا برای رونق بیشتر کارخانه های روغنکشی و ارزش افزوده استان تاکید کرد و گفت: برای کشت کلزا از آب سبز و باران های زمستانه استفاده می شود به همین خاطر توسعه کشت این محصول برای استان یک ضرورت به شمار می رود.

به گفته او، بهترین حالت کشت کلزا به این گونه است که به صورت تناوبی با گندم کاشته شود. قیمت کلزا در حال حاضر حدود ۲۲ هزار تومان و قابل رقابت با گندم است.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: ما برای تامین غذای حدود ۳۰۰ هزار تن مرغ گوشتی تولید شده در استان نیاز به کنجاله سویا و کلزا داریم و باید حدود ۸۰۰ هزار تن کنجاله ذرت و سویا را از سمت روسیه وارد کنیم تا بتوانیم پاسخگو این تولیدات دامی باشیم در حالیکه افزایش کشت این محصول مارا تا حدودی از واردات بی نیاز می کند.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید