Performancing Metrics

توافق با چینی‌ها برای عبور قطار ترانزیتی از ایران | اتاق خبر
کد خبر: 454529
تاریخ انتشار: 12 مهر 1401 - 09:37
وزیر راه و شهرسازی با بیان"هیچکدام از کریدورهای اصلی کشور به خط‌آهن متصل نیست" از توافق با چینی‌ها برای عبور قطار ترانزیتی این کشور از ایران خبر داد.

به گزارش  اتاق خبر به نقل از مشرق، رستم قاسمی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با یادآوری این‌که بعد ازا جنگ تحمیلی بنادر بزرگ در کشور نداشتیم، اظهار کرد: در آن زمان فاز یک بندر شهید رجایی تنها موجودی ما در دریا بود.

وی با بیان این‌که بلافاصله پس از جنگ توسعه بندر شهید رجایی در فازهای مختلف عملیاتی شد،‌افزود: احداث موج‌شکن با درفت ۴۰ متر در عسلویه،‌اسکله پهلوگیری کشتی‌های سوپر پاناماکس در بندر امام خمینی (ره) و... از جمله اقدامات بزرگ در بنادر کشور بوده است.

وی با اشاره به این‌که بخش دریای کشور مظلوم واقع شده و هرگز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های بخش دریایی به‌عنوان پایه اقتصاد ایران استفاده کنیم، اضافه کرد: در زمان حاضر ۱۴ هزار کیلومتر خط‌آهن در کشور داریم که به هیچکدام از کریدورهای اصلی کشور متصل نیست.  الان کانتینر از هند به بندر شهید رجایی می‌آید و از ریل به رشت رفته و از آنجا به دلیل عدم اتصال ریلی با آستارا،‌ کانتینرها با تریلی به آذربایجان تحویل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با وجود عدم پیوستگی ریل در کشور،‌جابجایی کانتینر از هند به اروپا (کشور فنلاند) ۱۵ تا ۱۷ روز زمان می‌برد،‌در حالی که حمل‌ونقل کانتینر از طریق دریای سیاه و دریای سرخ بیش از ۴۵ روز طول می‌کشد.

قاسمی با اشاره به این‌که حدود ۲۰۰ میلیون تن بار ترانزیتی در منطقه وجود دارد،‌ گفت:‌ اگر بتوانیم یک پنجم این بار را جابجا کنیم بعد از نفت به یک درآمد پایدار و تمام نشدنی دست می‌یابیم.

وی در ادامه با اشاره به توافق با روس‌ها،‌تصریح کرد: بر اساس این توافق هر ۱۰ روز یکبار قطار حامل کود شیمیایی از ایران عبور می‌کند. با چینی‌ها نیز توافق کرده‌ایم و قطار چینی‌ها به طور منظم از کشورمان عبور خواهد کرد.

وی از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای توسعه زیرساخت‌های ریلی،‌دریایی و هوایی کشور طی ۳ تا ۴ سال آینده خبر داد.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید