Performancing Metrics

تحلیل بنیادی سهام افق / افزایش سرمایه 323 درصدی | اتاق خبر
کد خبر: 454995
تاریخ انتشار: 14 آذر 1401 - 10:32
فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در صورت های مالی سه ماهه سال جاری عملکرد مالی خوبی را از خود به نمایش گذاشته بود. با انتشار صورت های مالی شش ماهه این مجموعه مشخص شد که افق در سال جاری سودآوری خود را افزایش داده است که نشأت گرفته از تورم بیشتر درآمد های ای

به گزارش اتاق خبر به نقل از  اقتصادنیوز، شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش که در بین 4 نماد صنعت خرده فروشی بورس تهران با نماد افق شناخته می شود، مشابه سایر شرکت های این گروه سال خوبی را پشت سر می گذارد. صورت های مالی سالانه منتهی به اسفند 1400 و صورت های سود و زیانی فصل بهار این مجموعه را در گزارش های تحلیلی قبل اکوایران مورد بررسی قرار دادیم. این نماد در ماه اخیر افزایش سرمایه 323 درصدی خود را به ثبت رساند و سرمایه خود را از 300 میلیارد تومان به هزار و 250 میلیارد تومان افزایش داد. سهام افق در بازار دوم بورس تهران معامله می شود و در حال حاضر ارزش بازاری نزدیک به 18.4 هزار میلیارد تومانی دارد.

 

فروش ماهانه فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش

افق در سال جاری رشد خوبی را در فروش ماهانه خود تجربه می کند. این افزایش فروش برگرفته از تورم محصولات خوراکی و بهداشتی است که در سال های اخیر شدت زیادی به خود گرفته و باعث افزایش درآمد های این مجموعه می شود. از طرف دیگر هزینه های هر شرکتی نیز به وسیله تورم تحت تأثیر قرار می گرد اما برای این مجموعه که بخش اصلی هزینه آن مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل فروش می شود، می توان گفت که تأثیر تورم بر درآمد ها بیشتر است.

فروش ماهانه افق09.12

فروش افق در دوازده ماه سال 1400 به طور متوسط هزار و 923 میلیارد تومان در ماه بود که در هشت ماه طی شده از سال جاری این میزان به 2 هزار و 687 میلیارد تومان رسیده است. فروشگاه های افق کوروش تا انتهای آبان ماه سال جاری 21 هزار و 500 میلیارد تومان فروش داشته اند که 50 درصد بیشتر از 14 هزار و 353 میلیارد تومان فروش این مجموعه در مدت مشابه سال قبل است. رکورد فروش افق در سال جاری متعلق به شهریور ماه است. این شرکت در ششمین ماه سال 2 هزار و 957 میلیارد تومان فروش داشت و رکورد فروش ماهانه خود را جابجا کرد.

 

عملکرد مالی افق در شش ماهه سال جاری

شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در شش ماهه سال جاری 15 هزار و 914 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته اند که به نسبت مدت مشابه در سال قبل 45 درصد افزایش یافته است. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی در این مدت با 44 درصد افزایش 12 هزار و 813 میلیارد تومان بوده که باعث شده این مجموعه اندکی حاشیه سود ناخالص خود را افزایش دهد.

عملکرد مالی شش ماهه افق09.12

سود ناخالص شش ماهه سال جاری با 50 درصد افزایش نسبت به 2 هزار و 71 میلیارد تومان شش ماهه ابتدایی سال 1400 به 3 هزار و 101 میلیارد تومان رسیده است. این مجموعه در شش ماهه سال جاری حاشیه سود ناخالص 19.5 درصدی داشته که 6 دهم درصد افزایش یافته است. هزینه های عملیاتی افق در شش ماهه امسال با افزایش 43 درصدی به 2 هزار و 625 میلیارد تومان رسیده که بخش اصلی آن مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل فروش این شرکت است. در نهایت سود خالص شش ماهه امسال با 43 درصد افزایش به 702 میلیارد تومان رسیده و حاشیه سود خالص این مجموعه با اندکی تغییر نزدیک به 4.5 درصد است. همانطور که گفته شد شرایط تورمی کشور برای شرکت های خرده فروشی اثرات مثبتی به جای می گذارد اما به هر حال این روند تا زمانی ادامه دارد که تورم باعث کاهش شدید تر قدرت خرید مردم نشود و فروش این شرکت ها را دچار مشکل نکند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید