Performancing Metrics

تولید انواع محصولات کشاورزی از ۴۶ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است | اتاق خبر
کد خبر: 455846
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1401 - 18:14
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی چهار دهه با برنامه ریزی های انجام شده آمار تولید از ۴۶ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.

به گزارش  اتاق خبر به نقل از خبرگزاری برنا، شاهپور علائی مقدم معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اظهار داشت: تولیدات غلات از 17.9 میلیون تن به 21 میلیون تن رسید.همچنین، کشاورزی قراردادی نیز سال گذشته 500 هزار هکتار بود که امسال به یک و نیم میلیون هکتار در گندم اجرا می‌شود. 

وی ادامه داد: خرید تضمینی گندم نیز با 55 درصد رشد از 4.2 میلیون تن به 7.3 میلیون تن افزایش یافته است و تولید برنج نیز از 1.8 میلیون تن به 2.3 میلیون تن رسیده است که رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد.

علائی مقدم با اشاره به رشد 30 درصدی تولیدات جو افزود: از 1.6 میلیون تن تولید جو به 2.350 میلیون تن رسیدیم. همچنین، رشد 160 درصدی در کشت محصولات دیم وجود داشته که از یک میلیون هکتار به 5.2 میلیون هکتار رسیده است، رشد 110 درصدی در تولید زیتون، 114 در تولید روغن زیتون، 7 درصدی در تولیدات باغبانی و 15 درصدی در کشت گلخانه‌ها و نیز 126 درصد در تولید بذور داخلی وجود داشته است.

وی تصریح کرد: سه مؤلفه مهم که امتیاز کشور محسوب می‌شود، تنوع اقلیم، دانش بومی ۴ هزار و ۲۰۰ هزار بهره ور و انتقال یافته‌های علمی به بخش کشاورزی بوده که ما را در امر کشت و کار جلو برده است.

علایی مقدم با اشاره به ۱۲۵ میلیون تن تولید انواع محصول کشاورزی در کشور اظهار کرد: طی چهار دهه با برنامه ریزی های انجام شده آمار تولید از ۴۶ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده که در سایه بهره وری ممکن شده است زیرا ضعف‌های کشور در بخش خشکسالی و کم آبی رفع نشده و همچنان پابرجاست.

 معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: هدف این است که با حداقل آب مصرفی بیشتر تولید محصول کشاورزی محقق شود تا فراتر از امنیت غذایی به پایداری و اقتدار در این حوزه دست پیدا کنیم. بنابراین در برنامه هفتم توسعه باید اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی جدی تر پیگیری شود و پس از نیم قرن از آرزوی اجرای الگوی کشت بالاخره در مقطعی جامه عمل بپوشد.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید