Performancing Metrics

رفاه عمومی؛ هدف مالیات بر سوداگری/ ایران در این مدل مالیاتی عقب‌تر از دنیاست | اتاق خبر
کد خبر: 455854
تاریخ انتشار: 12 بهمن 1401 - 18:35
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کشورهای پیشرفته دنیا، سال‌هاست که به سمت مالیات بر سوداگری رفته‌اند. این مدل مالیات به‌عنوان یک قانون کامل و جامع در بسیاری از کشورها وجود دارد و ایران هم باید خیلی زودتر از این‌ها به جهت کنترل بازار و کوتاه کردن دست دلالان به ای

 

به گزارش  اتاق خبر به نقل از تجارت‌نیوز، بعد از ورود دلار به کانال 40 هزار تومانی بود که احسان خاندوزی- وزیر اقتصاد از قالیباف- رئیس مجلس شورای اسلامی خواست که مجلس در اقدامی عاجل به منظور مقابله با سوداگری بازارهای ارز، طلا و خودرو طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کند؛ طرحی که چند سالی است در دستور کار قرار می‌گیرد اما پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود. آخرین اطلاعات منتشر شده هم نشان می‌دهد نمایندگان مجلس سیزدهم در حال بررسی این طرح هستند.

 

در همین زمینه، اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به تجارت‌نیوز گفت: مجلس به دنبال این است که بتواند بحث مالیات بر سوداگری را به نتیجه‌ی مثبت برساند. این طرح هرچند از سوی مجلس مطرح شد، اما دولت نیز موافق این طرح است.

وی افزود: مجلس پیشتاز اجرای این طرح شد و اکنون نمایندگان دولت به مانند گذشته می‌توانند در کمیسیون‌هایی که در حال بررسی این طرح هستند، حضور داشته باشند و نظرات خودشان را اعلام کنند تا پیشنهادات‌شان در صحن مجلس مطرح شود.

 

نماینده سمیرم تصریح کرد: کشورهای پیشرفته دنیا، سال‌هاست که به سمت این نوع مالیات رفته‌اند. این مدل مالیات به‌عنوان یک قانون کامل و جامع در بسیاری از کشورها وجود دارد و ایران هم باید خیلی زودتر از این‌ها به جهت کنترل بازار و کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌گران به این سمت می‌رفت.

مالیات بر سوداگری صرف توسعه مناطق محروم می‌شود

سلیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه فرار مالیاتی زیادی در کشور وجود دارد، افراد کم‌بضاعت مورد ظلم قرار گرفته‌اند و برعکس، کسانی که درآمد زیادی دارند از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند. ما باید برای مناطق محروم و توسعه‌نیافته خودمان هزینه کنیم تا همه بتوانند از امکانات کشور بهره‌مند شوند. یکی از راه‌های کمک به توسعه مناطق محروم، کسب درآمد از این مسیر این مالیات بر سوداگری و خرج کردن برای مردمان آن مناطق است.

وی یادآور شد: همانطور که کارمندان دولت در زمان گرفتن حقوق‌شان مالیات می‌دهند، افراد دیگر که در بدنه دولت نیستند و تاکنون قابل رصد نبودند نیز باید شناسایی شده و مالیات بدهند. گرفتن این مالیات، حق همه مردم است چون باید در نهایت برای رفاه عمومی همه‌ی مردم هزینه شود.

نماینده سمیرم در پایان خاطرنشان کرد: در این طرح، شفافیت و رعایت عدالت بسیار مهم است که امیدوارم با کوشش مجلس و دولت، هم شاهد شفافیت و هم عدالت باشیم و مسیر به گونه‌ای رقم نخورد که فشار تنها معطوف به یک گروه مظلوم شود و دلالان راهی پیدا کنند و باز هم مثل سنوات گذشته، به کارشان ادامه دهند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید