Performancing Metrics

گروگانگیری در بورس تهران | اتاق خبر
کد خبر: 455872
تاریخ انتشار: 13 بهمن 1401 - 11:16
شاخص بورس روز پایانی هفته را با افزایش جزئی واحدی تمام کرد، در حالی که روند خروج پول حقیقی ادامه دارد. موضوعی که به نظر می‌رسد ناشی از ابهام و بلاتکلیفی سهامداران باشد.

 

به گزارش  اتاق خبر به نقل از جهان صنعت نیوزبهمن ۱۴۰۱ تا به امروز چندان برای بازار سرمایه خوشایند نبوده است. عرضه خودرو در بورس به واسطه سنگ‌اندازی‌ها از سمت شورای رقابت همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. گو اینکه کل بازار سهام گروگان گروه خودرویی شده است.

در عین حال واقعا سهامداران نمی‌دانند آیا دولت قصد دارد از بازار سرمایه حمایت کند یا همچنان رویه کج‌دار و مریز را با بازار سرمایه ادامه خواهد داد.

فرار حقیقی ها از بورس

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج ادامه‌دار پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس دیروز، خبر از خروج ۲۱۸ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

  •  
  • نکته جالب توجه اینجاست که طی دوهفته گذشته، بیش از ۸ هزار میلیارد تومان سرمایه افراد حقیقی از بازار خارج شده است. این میزان معادل تمام ورود سرمایه این دست از بازیگران بازار سهام در سه ماه آبان، آذر و دی است.

ناگفته نماند که بحث خروج پول افراد حقیقی از این دید نیز قابل بررسی است که این مالکیت به دست حقوقی‌های بازار افتاده و طی این مدت، حقوقی‌ها از بازار سرمایه حمایت کرده‌اند. موضوعی که البته می‌تواند یک سیگنال باشد برای اینکه حقوقی‌ها امیدوارند تا ورق بازار دوباره برگشته و صعودی شود.

به نظر می‌رسد با توجه به ریسک‌هایی که از جانب عرضه خودرو در بورس کالا به بازار تحمیل شده است، بازار سرمایه منتظر خبری است تا جهت خود را تثبیت کند و هر چقدر این فضای شک و ابهام بیشتر باقی بماند باعث می‌شود این فضا تثبیت شود.

خودرو انشالله بر می گردد

طی روزهای گذشته اظهارات ضدو‌نقیضی مطرح شده است. رییس سازمان بورس به‌طور فعالانه مزایای عرضه خودرو در بورس را در هر فرصتی یادآور می‌شود و اطمینان‌هایی هم برای از سرگیری عرضه خودرو در بورس داده است.

افزایش نرخ بهره منطقی بود

از سوی دیگر بالا رفتن سود بانکی هرچند یک ریسک بالقوه برای بازار است اما در نهایت نظرات در این باره متفاوت است. برخی کارشناسان با توجه به انتظارات بالایی که برای افزایش نرخ بهره وجود داشت، نرخ اعلام شده را منطقی و بی‌اثر در بازار می‌دانند. اما برخی دیگر خلاف این نظر دارند. با این همه بازار سرمایه این روزها بیش از گذشته نیازمند حمایت دولت و سیگنال‌های مثبت است.

بورس از جاده مخصوص بر می گردد

در همین زمینه پیمان شوریابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: ورود خودرو به بورس می‌تواند صنعت خودرو را متحول کند و همچنین اثر مستقیم و مثبتی در بازار سهام داشته باشد. ضمن اینکه سهام خودرویی به‌گونه‌ای است که بسیاری از مردم آن را در سبد سرمایه‌گذاری خود دارند.

وی می‌افزاید: هرچند گروه‌های دیگر مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها نیز از طریق سهام عدالت به عموم مردم ارتباط دارد اما ارتباط گروه خودرویی با نفع مردم به طور مستقیم است. بنابراین هر تغییری در این زمینه می‌تواند اثر مثبت یا منفی بر بازار داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عدم بازگشت خودرو به بورس کالا سبب بی‌اعتمادی به بازار شد، اظهار می‌کند: حتی اگر از فردا بورس کالا چند خودرو را عرضه کند، سهامدارانی که از قبل این سهم را داشته‌اند ترجیح می‌دهند سیو سود کنند، چرا که اطمینان‌شان کمرنگ شده است.

شوریابی تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد با وضعیت فعلی همچنان فشار فروش در بازار وجود داشته باشد.

از سوی دیگر موضوع افزایش نرخ بهره بانکی نیز به صورت مستقیم در بازار اثر‌گذار است؛ چرا که نرخ بدون ریسک را تعیین می‌کند و زمانی که این حاشیه سود افزایش پیدا می‌کند، فشار فروش در بازار بیشتر می‌شود.

دولت مقصر است

وی در پاسخ به این سوال که چرا بازار سرمایه همچنان به لحاظ سودسازی از سایر بازارها عقب است، می‌گوید: دلیل عقب‌ماندگی بازار، دخالت دولت در بازار، قیمت‌گذاری دستوری و دخالت در سود شرکت‌هاست. در حال حاضر بالاترین نرخ گاز برای صنایع در جهان متعلق به کشور ماست و این تاثیر خود در سود بنگاه‌ها اثرگذار است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند: تا زمانی که این رویکردها تغییر نکنند و دولت با اعمال سیاست‌هایی جلوی سود بنگاه‌ها را بگیرد، جاماندگی بازار سرمایه ادامه پیدا می‌کند.

شوریابی با اشاره به پیشنهادهای رییس سازمان بورس برای حمایت بودجه‌ای از بازار سرمایه، می‌گوید: قطعا اگر پیشنهادهای رییس سازمان بورس اعمال شود برای کل اقتصاد و بازار سرمایه مفید است. اما به نظر می‌رسد انگار عزمی بر این نیست که بنگاه‌ها سودساز شوند و به همان نسبت قیمت سهام شرکت‌ها به واسطه این موضوع پایین می‌آید.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید