Performancing Metrics

توسعه میدان گازی کیش مشکل ناترازی گاز را حل می کند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 455888
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1401 - 12:07
روز گذشته قرارداد طرح توسعه فاز نخست میدان گازی کیش به امضا رسید طرحی که می تواند در سال های آینده از مشکلات گازی ایران بکاهد.

 

به گزارش اتاق خبر به نقل از  خبرنگار مهر، یکی از راه‌های برون رفت از وضعیت ناترازی گاز توسعه و احداث میدان‌های گازی جدید است که می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه گره گشا باشد روز گذشته قرارداد طرح توسعه فاز نخست میدان گازی کیش حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران امضا شد.

میدان گازی کیش، یکی از بزرگترین میدان‌های گازی کشور است و میزان گاز درجای این میدان برابر با ۵۶ تریلیون فوت مکعب استاندارد است که در صورت توسعه کامل، توانایی تولید ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز گازخام را خواهد داشت و در صورتی که این مهم به وقوع بپیوندد به نظر می‌رسد سال آینده شاهد ناترازی گاز نخواهیم بود. البته پیش از این محسن خجسته‌مهر در رابطه با میدان گازی کیش گفته بود: شرکت ملی نفت ایران برنامه دارد در ۸ سال آینده نسبت به افزایش تولید حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب با ارزش سرمایه‌گذاری حدود ۷۱ میلیارد دلار اقدام کند. یکی از اهداف توسعه‌ای افزایش تولید گاز در کشور، توسعه میدان گازی کیش در استان هرمزگان و جزیره کیش با مساحت ۸۰۰ هزار متر مربع است که با سرمایه‌گذاری حدود ۸ میلیارد دلاری در این طرح، بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه میدان گازی کیش دارای ۴ فاز است که در مجموع در این ۴ فاز ۵۰ حلقه چاه حفاری می‌شود، افزود: دو کلاستر خشکی، ۶ سکوی بخش دریایی و حدود ۸۰۰ کیلومتر خط لوله در این طرح احداث می‌شود که این خود ظرفیت ارزشمندی برای ساخت داخل به دنبال خواهد داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برای فاز اول این میدان ۱۴ حلقه چاه در نظر گرفته شده که حفاری آن‌ها به اتمام رسیده و در مرحله نهایی قرار دارد، همچنین خط لوله دریایی این طرح دارای طول ۲۰۰ کیلومتر است که برای سفارش‌گذاری اقدام شده و تا پایان سال آینده برداشت ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از فاز یک میدان کیش انجام خواهد شد.

طرح توسعه میدان گازی کیش در چهار گام برنامه‌ریزی شده است و هم‌اکنون پس از پارس جنوبی بزرگترین طرح گازی کشور است. با اجرای این طرح که مشتمل بر احداث یک خط لوله ۳۲ اینچ زیردریایی به طول ۲۰۰ کیلومتر از جزیره کیش به عسلویه از سوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران و تکمیل ۱۴ حلقه چاه از سوی شرکت ملی حفاری ایران است، ۲۸.۳ میلیون مترمکعب در روز گاز خام و ۱۱.۳ هزار بشکه در روز میعانات گازی از جزیره کیش به پالایشگاه‌های سایت یک عسلویه منتقل می‌شود و گاز پالایش شده به شبکه گاز سراسری کشور اضافه خواهد شد. مبلغ این قرارداد ۹۰۰ میلیون دلار و مدت زمان اجرای آن ۱۴ ماه است.

خبرنگار مهر در انتها اضافه می‌کند، حالا باید دید توسعه میدان گازی کیش پس از ۱۴ ماه به ثمر می‌رسد و با چنین اقدامی گره گشایی و افزایش تولید برای روزهای سرد سال اتفاق می‌افتد تا هم از میزان مازوت سوزی کاسته شود و هم شاهد ناترازی گاز نباشیم یا آنکه همچنان نگاهی به بخش خانگی وجود دارد ادامه خواهد داشت و برای حل ناترازی گاز از مردم درخواست صرفه جویی در مصرف می‌شود.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید