Performancing Metrics

تولید خودروهای هیبریدی؛ فناوری که با کُندی در ایران پیش رفت | اتاق خبر
کد خبر: 456341
تاریخ انتشار: 28 اسفند 1401 - 08:15
کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که باید بخشی از سبد تولید خودرو، از نوع برقی و هیبریدی باشد و این فناوری باید در ایران نهادینه شود.

به گزارش اتاق خبر به نقل از  بازار، فاصله تکنولوژی و فناوری ایران در تولید خودروهای برقی با دنیا کم است، این گفته آقای شهریار زینی مدیر گروه خودرویی معاونت علمی و فناوری است؛ بدان معناست که ایران توانسته در چند سال گذشته گام مهمی در تولید خودرو برقی بردارد.

بیش از یک دهه است که خودروهای هیبریدی پا به بازار جهانی گذاشته اند و اکنون شاهد این هستیم که خودروسازان دنیا به‌تدریج به دنبال فاصله‌گرفتن از سوخت‌های فسیلی و رفتن به سوی انرژی الکتریکی هستند.

مرزبان راد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در این زمینه با تاکید بر اینکه تولید خودروهای هیبریدی و خودروهای برقی باید بخشی از سبد محصولاتی کشور باشند، می‌گوید:، اما واقعیت این است که باتوجه به مشکلاتی که تولید این خودروها، از جمله قیمت بالای باتری، در کوتاه مدت چشم انداز تولید و عرضه وسیعی ندارند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در چهار تا پنج سال آینده، سهم خودروهای برقی از سبد محصولات خودرو در دنیا، قابل‌توجه خواهد بود؛ کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که نباید گفت تولید خودرو برقی به صرفه نیست و نباید سراغ آن‌ها رفت، چرا که اگر ۱۰ سال دیگر بخواهیم آن‌ها را تولید کنیم، دیر است، زیرا دستیابی به تکنولوژی آن‌ها زمان می‌برد از طرفی تا ۱۰ سال دیگر، قیمت باتری این خودروها خیلی اُفت پیدا می‌کند، بنابراین قطعا باید بخشی از سبد تولید خودرو، برقی و هیبریدی باشد و این تکنولوژی باید در ایران نهادینه شوداین در حالی است که در ایران با سابقه ۶۰ ساله خودروسازی و بهره‌مندی از عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه، هنوز تولید خودروهای برقی و هیبریدی با، اما و اگرهایی همراه است.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو معتقد است بخش بزرگی از برقی که در کشورهای توسعه یافته تولید می‌شود، با استفاده از سوخت فسیلی است، یعنی سوخت فسیلی مصرف می‌شود تا خودرو برقی کار کند زمانی ما شاهد خودروی برقی هستیم که از اگزوز آن دودی خارج نشود، اما این موضوع به این معنی نیست که این خودرو پاک است و آلودگی ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: در آمریکا و اروپا زمانی که برای تولید هر کیلو وات برق، بخش قابل ملاحظه‌ای سوخت فسیلی مصرف می‌شود این بدان معناست که یک خودروی برقی که در جاده حرکت می‌کند مقادیر قابل ملاحظه‌ای سوخت فسیلی برای حرکت مصرف کرده و مقادیر قابل ملاحظه‌ای هم آلودگی ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر این نکته که کشور ما به سمت خودروهای برقی برود حرکت خوبی است، گفت: ما در کشورمان برای تولید برق از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنیم، می‌توانیم در آینده بخش قابل توجهی از برقی که تولید می‌کنیم را به سمت انرژی‌های تجدید پذیر ببریم در این صورت این امکان فراهم می‌شود که برای تولید هر کیلو وات برقی که در کشور تولید می‌شود سهم سوخت‌های فسیلی کاهش و سهم سوخت انرژی تجدید پذیر افزایش پیدا کند.

کاکایی افزود: این امر منجر به تولید برق پاک‌تر می‌شود علاوه بر این باعث کاهش تلفات انتقال برق در شبکه فعلی می‌شود، چرا که باعث آلودگی و مصرف غیر بهینه انرژی می‌شود بنابراین می‌توانیم به این سمت برویم.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: نکته قابل ملاحظه این است که برای حرکت به این سمت باید دید طی این فاصله زمانی از چه سوختی استفاده باید کنیم در حال حاضر ارزان‌ترین خودروی برقی در دنیا حدود ۳۵ درصد، ۳.۵ برابر قیمت ارزان‌ترین خودرو برقی است که در کشور، ما می‌توانیم تولید کنیم.

وی بیان کرد: اگر امروز بخواهیم خودروی برقی را جایگزین یک خودرو CNG یا بنزینی کنیم باید مبلغی حدود ۳.۵ برابر بیشتر پرداخت کنیم علاوه بر این برای خرید خودرو مبالغ قابل ملاحظه‌ای هم بیشتر برای سوخت آن خودرو برقی صرف کنیم.

کاکایی افزود: هم از منظر اینکه قیمت تمام شده خودرویی که تولید می‌کنیم چقدر است و هم از منظر آنکه چه سوختی استفاده می‌کنیم و چه میزان اقتصادی است را باید بررسی کنیم، هم اکنون در کوتاه مدت خودرو برقی و سوخت الکتریکی گزینه‌های اقتصادی برای کشور ما نیستند و بهتر است که ما طی برنامه‌ای بلند مدت به آن سمت برویم.


کیانوش پورمجیب قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به برنامه‌های ایران خودرو برای تولید محصولات برقی و هیبرید به عنوان بخشی از نقشه راه تولید محصول، اظهار کرد: این خودروساز بیش از سه سال است که تولید خودروی برقی را در برنامه‌های خود دارد و امسال نیز خودروی تارای تمام برقی را رونمایی خواهد کرد.

پورمجیب گفت: این خودرو دارای هزینه‌های بالای تولید است، زیرا برخی از قطعات و مجموعه‌های آن وارداتی بوده و فناوری بالایی می‌طلبد هم چنین برای عرضه به شکل گسترده، نیازمند ارایه برخی یارانه و حمایت‌های دولتی و حاکمیتی و نیز فراهم بودن زیرساخت‌های شهری است.

وی افزود: در صورت تحقق این پروژه و تولید خودروی هیبرید که بخشی از تامین آن با تامین کنندگان داخلی و بخشی نیز خارجی است، شاهد کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت خواهیم بود، بر اساس هدف گذاری‌های صورت گرفته، محصول هیبرید ایران خودرو در نیمه دوم سال آینده رونمایی خواهد شد.

از منظر کارشناسان بهتر است تا زمانی که به سمت تقویت خودروهای برقی می‌رویم، از سوخت CNG استفاده کنیم چرا که دلایل قانع کننده‌ای هم وجود دارد که طی این فاصله چرا ما باید از این سوخت استفاده کنیم.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید