Performancing Metrics

نفت تا چه قیمتی سقوط خواهد کرد؟ | اتاق خبر
کد خبر: 456893
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1402 - 11:35
قیمت نفت از یک ماه پیش که جدیدترین دور کاهش تولید اوپک پلاس اعلام شد تاکنون، حدود ۱۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده است.

 به گزارش اتاق خبر قیمت نفت روز جمعه هفتم آوریل چند روز پس از این که تولیدکنندگان اوپک پلاس اعلام کردند تولیدشان را به میزان ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز دیگر کاهش خواهند داد، در بیش از ۸۵ دلار در هر بشکه بسته شد. پس از گذشت یک ماه، قیمت نفت برنت حدود ۱۰ دلار ارزان‌تر شده است. با وجود کاهش تولید وعده داده شده و با وجود توقف تولید در منطقه شمال عراق و با وجود رشد تقاضای چین، قیمت نفت کاهش پیدا کرده و ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند.

علت اصلی کاهش قیمتی که در چهار هفته گذشته مشاهده شده است، احساسات اقتصادی، به ویژه احساسات اقتصادی در آمریکا بوده است. تحلیلگران وفادار به دولت فدرال، به تدریج نگران رکود شده اند و رسانه‌ها در استفاده از این واژه، جسارت بیشتری پیدا کرده‌اند. عجیب نیست که قیمت نفت کاهش پیدا کرده است.

دلایل زیادی برای نگرانی وجود دارد؛ تقاضا برای دیزل پس از ماه‌ها نگرانی از این که آمریکا به دلیل فراتر رفتن تقاضا از عرضه، با کمبود دیزل مواجه خواهد شد، کاهش پیدا کرده است. این مسئله‌ای است که مردم دیگر لازم نیست نگران آن باشند، زیرا تقاضا برای دیزل کاهش زیادی پیدا کرده است و این به منزله وجود مشکل بزرگتری است که می‌توان آن را کندی اقتصاد، اصلاح یا همان طور که یک تحلیلگر گفت، رکود نامید.

تام کلوزا از سرویس اطلاع رسانی قیمت نفت به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: اگر نمی‌دانستید وضعیت اقتصادی به صورت گسترده‌تر چگونه است، می‌گفتید که نوعی رکود صنعتی مشاهده می‌کنید.

در همین بین، تورم رو به کاهش است، اما همچنان بسیار بالاتر از سطحی است که خیال فدرال رزرو را آسوده کند و این امر، باعث شد بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته نرخ بهره را مجددا افزایش دهد، اما هیچ اقدامی برای خریداران نفت انجام نداد. این به دلیل رابطه معکوسی است که همواره بین نرخ بهره و تقاضا برای نفت وجود داشته است، زیرا نرخ بهره بالاتر، ارزش دلار را افزایش داده و نفت را گران‌تر می‌کند.

طبق گزارش موسسه مدیریت عرضه، همزمان، بخش تولید به مدت شش ماه متوالی، رشد منفی داشته است و با وجود این که ارزیابی "اس اند پی گلوبال"، نشان داد این بخش در ماه میلادی گذشته رشد کرده است، اما در آوریل، مجددا کاهش یافت. اکنون روشن می‌شود که چرا رکود خواندن این وضعیت در آمریکا، چرا این قدر دشوار است.

بر اساس جدیدترین روند قیمت نفت، هر چه که آمار واقعی بگویند، قطعا رکود وجود دارد. نکته خوب این است که به نظر می‌رسد این رکود، حداقل تا حدی، در ذهن معامله‌گران نفت است تا در اقتصاد واقعی آمریکا که بخش خدمات آن با وجود رشد منفی بخش تولید، در حال رشد است. تا زمانی که بحران بانکی دیگری به وقوع نپیوسته، همه چیز از دست نرفته است.

نگرانی از فروپاشی بانکی، به واهمه از بروز رکود گسترده‌تر تبدیل شده است و به نوبه خود، به واهمه از نابودی تقاضا برای نفت و در نتیجه ریزش قیمت نفت تبدیل شده است. اما مسئله این است که وضعیت عرضه ممکن است تغییراتی پیدا کند.

تقاضای چین برای نفت در مارس، به بیش از ۱۵ میلیون بشکه در روز رسید و رکورد زد. ذخایر نفت آمریکا پس از یک دوره طولانی کاهش هفتگی، اکنون پایین میانگین پنج ساله برای این وقت از سال قرار دارند. آن طور که جان کمپ، نویسنده رویترز می‌گوید و الگو‌های تاریخی نشان می‌دهند، رشد تولید نفت و گاز آمریکا ممکن است در ماه‌های آینده به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

کمپ در مقاله‌ای که اوایل ماه جاری منتشر شد، به فاصله چند ماهه بین تغییرات قیمت و فعالیت حفاری در آمریکا اشاره کرد. چند ماه طول می‌کشد تا پس از افزایش مستمر قیمت‌ها به میزان قابل توجه، حفاری گسترش پیدا کرد. به همین ترتیب، بین کاهش مستمر قیمت و متعاقب آن، کاهش در فعالیت حفاری چندین ماه فاصله وجود دارد.

طبق جدیدترین آمار رسمی، تولید آمریکا در فوریه کاهش داشت. مجموع تولید حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز بالاتر از فوریه سال ۲۰۲۲ بود، اما بیش از ۸۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ژانویه سال ۲۰۲۳، کاهش داشت.

با در نظر گرفتن مجموع تولید روزانه این کشور که ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز است، این رقم، کاهش زیادی نیست، اما با آنچه اداره اطلاعات انرژی آمریکا برای فوریه پیش بینی کرده بود، کاملا متفاوت محسوب می‌شود. این آژانس که گفته بود تولید در فوریه به رکورد بالایی خواهد رسید، اکنون پیش بینی می‌کند که رکورد تولید در مارس شکسته خواهد شد.

اگر حدس اداره اطلاعات انرژی آمریکا درست باشد، قیمت‌ها ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند، به خصوص اگر تقاضا برای سوخت‌ها اکنون که فصل رانندگی شروع شده است، ضعیف بماند. اگر حدس این آژانس درست نباشد، نفت احتمالا نیروی صعودی خود را بازخواهد یافت، مگر این که نگرانی دیگری نسبت به وقوع رکود، شعله‌ور شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ادوارد مورس، مدیر ارشد بخش کالای موسسه مالی سیتی می‌گوید: ریزش قیمت بسیار بزرگتر از آنچه که توازن بازار نشان می‌دهد، بوده است. به عبارت دیگر، تغییر حرکت قیمت نفت با عوامل بنیادین بازار نفت، هماهنگ نیست و طولی نخواهد کشید که شاهد اصلاح قیمت باشیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید