Performancing Metrics

استاندارد جهانی کلید ورود به بازارهای جهانی است | اتاق خبر
کد خبر: 45698
تاریخ انتشار: 21 مهر 1392 - 14:26

برای ورود به سازمان های جهانی اقتصادی همچون WTO نیازمند تدوین ، تحریر و تعیین استانداردهای جهانی هستیم.

به گزارش اتاق نيوز ، مهندس عبدالرحمن پور حبیبی ، با حضور در مناظره ای در رادیو گفتگو به مناسبت روز جهانی استاندارد گفت :ما در تعیین استانداردهای ملی از توان بخش داخلی استفاده می کنیم و به عنوان مثال "سیستم مدیریت فراگیر" را به عنوان استانداردی ملی و بومی طراحی کرده ایم.

وی با اشاره به این که این سیستم استاندارد ملی است و در طول زمان و در قالب یک فرایند علمی باید جهانی شود افزود : ما برای این که صادرات داشته باشیم ، به ناچار باید کالاهایمان را بر مبنای استاندرادهای جهانی طراحی ، تولید و عرضه کنیم .

وی در پاسخ به این سوال که آیا در تدوین استانداردها از توان و تخصص دانشمندان کشور استفاده می شود یا استاندارد ها فرآیندی وارداتی است گفت‌ : استانداردهایی که تدوین می کنیم کارهایی است که کارشناسان خبره داخلی روی آن نظر دارند و آن را تدوین کرده اند ، به عنوان مثال ما برای اولین بار در کشور «استاندارد ملی زعفران» را نوشته و پیاده سازی کردیم و همین اقدام برای محصول جهانی پسته نیز در دستور اقدام است.

پدر علم استاندارد نویسی ایران تاکید کرد : اساتید دانشگاه و فعالان صنعت و بهره گیران از استاندارد باید خود را ملزم بدانند برای تبدیل ایران به اول اقتصادی در خاورمیانه در 1404 نیازمند این هستیم که محصولات و کالاهای صادراتی خودکمان را با مبانی استاندارد مطابقت دهیم.

وی تصریح کرد : فرهنگ استاندارد و کیفیت باید در جامعه ما نهادینه شود و ارتقای کیفیت را باید به عنوان یکی از دغدغه های اصلی اقتصاد و صنعت مورد نظر داشته باشیم که برای اینکار نیازمند بهره گیری از توان متخصصان و نهاد های خصوصی در کنار حاکمیت هستیم.

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید