Performancing Metrics

انگیزه اختلاس در کشور وجود دارد | اتاق خبر
کد خبر: 5218
تاریخ انتشار: 24 شهریور 1390 - 10:37
 
هنگام صحبت درباره اختلاس،اولین چیزی که به ذهن متبادر می شود انگیزه اختلاس است.در کشور ما تا زمانی که بین نرخ ارز آزاد و بانکی اختلاف بسیار وجود دارد؛این انگیزه برای اختلاس هم وجود خواهد داشت.
جمشید پژویان رئیس شورای رقابت با بیان مطب بالا به خبرنگار اتاق نیوز گفت: در واقع استفاده کنندگان از وام ها و اعتبارات بانکی که سود های کلان از این قضیه می برند؛حاضرند رشوه های کلانی بابت دریافت این اعتبارات بپردازند. وی با اشاره به این که فساد مالی و بانکی از گذشته بوده و هنوز هم وجود دارد ؛تصریح کرد:متاسفانه تنها بعضی موارد این چنینی آشکار می شود و اکثر اوقات این گونه موضوعات پنهان می ماند و همین امرباعث ترویج فساد مالی در جامعه می شود.عده ایی چنین افرادی را دور خود جمع می کنند و به جای این که این مبالغ بالا صرف بخش تولید و رشد اقتصادی شود به دست عده ایی سودجو می افتد. پژویان با بیان این که 3 هزارمیلیارد تومان  رقم مبلغ بسیار بالایی است  و هنوز هم نمی توان در مورد آن اظهار نظر کرد؛گفت:بسیار پیش آمده که در چنین مواردی ارقامی مطرح  و بعد معلوم  می شود چنین چیزی وجود نداشته و فقط در موردآن بزرگ نمایی شده است.البته در اختلاس اخیر بزرگی رقم آن بود که جنجال زیادی به پا کرد و گرنه در گوشه و کنار کشور مسایلی از این دست در ابعاد کوچکتر بسیار زیاد است.
وی در خصوص تاثیر این  موضوع در جامعه  و در سطح بین الملل ،عنوان کرد: به هرحال یک مبلغی که می شد با آن بسیاری از صنایع را باز سازی کرد؛ به دلایل گوناگون به مسیر انحرافی کشیده شد  و قاعدتا این موضوع اعتماد مردم به نظام بانکی را خدشه دار می کند. در عرصه بین المللی هم شاخص های اقتصادی کشور با مشکل مواجه خواهد شد. زیرا دنیا ،اقتصادی که چنین اختلاسی در آن انجام   می شود را  بیمار می داند.
رئیس شورای رقابت در خصوص نگرانی های فعالان بخش خصوصی درباره این اختلاس هم اظهار داشت:کار  کسانی که چنین کلاه برداری بزرگی را انجام داده و امکانات آن را هم داشته اند را نمی توان  به حساب عملکرد یک بخش گذاشت. برعکس چنانچه بخش خصوصی جامعه ما فعال تر از این بود چنین مشکلاتی به وجود نمی آمد. پژویان در پاسخ به چگونگی عکس العمل  بانک های دخیل در این امر با اشاره به این که تا کنون مقصران اصلی قضیه مشخص نشده اند و بنابر این نمی توان قضاوت کرد؛بیان داشت: آن چه مسلم است  این اتفاق با همکاری عوامل درونی این بانک صورت گرفته و باید دید دلیل کوتاهی و ضعف رئیس بانک صادرات در این قضیه چه بوده است. وی همچنین در ارتباط با نقش شورای رقابت در این قضیه عنوان کرد:حدود 6 ماه است که شورای رقابت به دلیل احساس خطر از بازار پول و اعتبار قصد دارد؛ وارد این بازار شود .اما متاسفانه تا کنون همکاری لازم با ما انجام نشده و اطلاعات مورد نیاز را دراختیارمان قرار نداده اند. اما ما سعی خود را می کنیم تا  با کسب اطلاعات در خصوص بازار پول و سرمایه کشور دقت عمل در این بازار را افزایش دهیم. انتهای پیام  
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید