Performancing Metrics

شوراي مشترك بازرگاني ايران و اندونزي تشکیل می شود | اتاق خبر
کد خبر: 5662
تاریخ انتشار: 28 شهریور 1390 - 14:12

 

سلسله نشست‌هاي روز اقتصاد كشورهاي مختلف در اتاق ايران، صبح امروز، مراسم «روز اقتصاد اندونزي»، با حضور كاردار و رايزن اقتصادي و بازرگاني سفارت اندونزي و دبير كل اتاق ايران در محل اتاق ايران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، در اين جلسه كه جمعي از تجار و بازرگانان فعال نيز حضور داشتند، راه‌كارهاي افزايش همكاري ميان دو كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت و از تشكيل شوراي مشترك بازرگاني ايران و اندونزي خبر داده شد.

جواد مصدقي دبيركل اتاق ايران در اين نشست گفت: اندونزي چهارمين كشور پرجمعيت حهان است و پانزدهمين قدرت اقتصادي دنيا محسوب مي‌شود.

وي افزود:نرخ رشد داخلي اندونزي در سال 2010، 1 /6 درصد بود كه از اين نظر رتبه پنجاهم در ميان كشورها را دارد، بنا‌بر‌اين اين كشور در آينده نزديك نياز خدمات فني‌- ‌مهندسي دارد و ما مي‌توانيم در اين زمينه فعال باشيم.

دبيركل اتاق ايران يادآور شد:اندونزي تنها كشوري است كه با كاهش نرخ ريسك در سال‌هاي اخير مواجه بوده است و قصد دارد تا سال2010 ميزان سرمايه‌گذاري خارجي خود را افزايش دهد.

مصدقي يادآور شد:نزديكي‌هاي فرهنگي و مذهبي زيادي ميان ايران و اندونزي وجود دارد و اين كشور براي ما جايگاه بالايي دارد، گرچه حجم تجارت ميان دو كشور كافي نيست و در سال2010 صادرات ما به اندونزي 590 ميليون دلار و واردات ما 639 ميليون دلار و حجم روابط تجاري ميان دو كشور بيش از يك ميليارد دلار بوده است كه چندان مطلوب نيست و بايد افزايش يابد.

وي ادامه داد: يكي از علل عمده پايين بودن سطح روابط اقتصادي، نبود شناخت تجار دو كشور از يكديگر است و بنا‌بر‌اين تبادل هيأت‌هاي تجاري و برگزاري سمينارهاي تجاري براي دو كشور ضروري است.

دبيركل اتاق ايران اضافه كرد:لزوم توسعه همكاري‌هاي بانكي ميان دو كشور به شدت احساس مي‌شود و موافقت‌نامه‌هاي ميان دو كشور بايد هر چه زودتر نهايي شود تا اتاق‌هاي دو كشور همكاري بيشتري داشته باشند.

مصدقي توضيح داد:ايجاد خط مستقيم پرواز ميان ايران و اندونزي، خواسته دو كشور است و بايد پيگيري شود تا به مرحله اجرا درآيد.

وي در ادامه يادآور شد: البته مشكلاتي براي همكاري ميان دو كشور وجود دارد، كه بايد هرچه زودتر به آن‌ها پرداخته شده و در جهت رفع آن‌ها اقدام شود.

مصدقي تصريح كرد:زمينه‌هاي صادرات و سرمايه‌گذاري در خدمات فني - مهندسي رو به گسترش است و امكان سرمايه‌گذاري مشترك در پروژه‌هاي زيربنايي اندونزي، تبادل هيأت‌هاي تجاري و نمايشگاه، توسعه همكاري‌هاي توريستي و افزايش همكاري‌هاي دوجانبه، ميسر است.

دبيركل اتاق ايران اعلام كرد:عدم آشنايي تجار با يكديگر، بالا بودن هزينه حمل‌و‌نقل دريايي، نبود تبليغات كافي از سوي دو كشور و عدم اجراي موافقت‌نامه‌هاي امضا شده از مشكلات موجود براي همكاري است.

وي بيان كرد:بانك‌هاي اندونزي تابع سازمان ملل هستند و به همين علت قادر به حل مسائل و مشكلات بانكي نيستند، اما بايد براي حل اين مشكل تلاش كنيم.

مصدقي يادآور شد:شوراي بازرگاني اندونزي و ايران مدت‌ها قبل شكل گرفته و فعال است و شوراي بازرگاني ايران و اندونزي نيز به‌تازگي شكل گرفت و هر دو شورا تحت نظر كميته‌اي شامل دو سفير، دو رايزن بازرگاني و هر دو رئيس شوراي كشورها هستند و اولين دستور اين شورا نقل و انتقال وجوه و راه‌كارهاي انجام اين كار خواهد بود.

در ادامه اين جلسه « فوضي بوستامي» رايزن اقتصادي و بازرگاني سفارت اندونزي در تهران به معرفي وضعيت اقتصادي و پتانسيل‌هاي اندونزي پرداخت و گفت:اميدواريم اين مجمع بتواند اطلاعات بيشتري به ما بدهد تا راه‌كارهايي براي افزايش روابط تجاري دو كشور پيدا كنيم.

وي توضيح داد:اندونزي بزرگ‌ترين كشور مجمع‌الجزايري در دنيا است و بيش از 17هزار و 500 جزيره در آن وجود دارد.

بوستامي گفت:اندونزي بزرگ‌ترين ذخاير گازي را در منطقه اقيانوسيه دارد و از معادن ذغال‌سنگ و روي و طلا برخوردار است.

رايزن اقتصادي و بازرگاني سفارت اندونزي در تهران درخصوص تحولات اخير اندونزي توضيح داد: در دوره بحران اقتصادي در سال2009، اقتصاد اندونزي، رشد مثبت 5 /4درصد داشت و در سال2010 اقتصاد اندونزي توانست به رشد متوازن 1 / 6 درصد برسد و با توجه به اقدامات صورت گرفته ما انتظار رسيدن به رشد اقتصادي 7/ 7 درصدي را تا سال2014 داريم.

وي اعلام كرد: در سال2010 درآمد سرانه اندونزي حدود 3 هزار دلار بود و 30 درصد از مردم كشور درآمد سرانه بالاي 5 هزار دلار داشتند.

بوستامي گفت:اندونزي در حال افزايش سرمايه‌گذاري است و رتبه‌بندي اعتباري اندونزي به‌زودي بهتر خواهد شد و باتوجه به اين مسائل اندونزي يك قدرت اقتصادي نوظهور است كه فرصت مناسبي براي سرمايه‌گذاري دارد.

رايزن اقتصادي و بازرگاني سفارت اندونزي در تهران تأكيد كرد: زمينه‌هاي همكاري فراواني ميان ايران و اندونزي وجود دارد؛ از جمله تأسيسات زيربنايي حمل‌و‌نقل، نيروگاه‌ها، فرودگاه‌ها و بنادر و ما در حال ساده كردن مقررات براي مشاركت بيشتر تجار هستيم.

وي افزود: در زمينه انرژي به‌ويژه انرژي‌هاي تجديدپذير، فرصت‌هاي همكاري فراواني داريم و مي‌توانيم به تبادل تجربيات بپردازيم، هم‌چنين در بخش‌هاي آي تي نيز رشد فراواني داشته‌ايم و هم‌چنين در زمينه صنايع غذايي و غذاي حلال نيز زمينه‌هاي كار فراواني وجود دارد.

بوستامي ادامه داد: اندونزي و ايران بخش‌هاي صنعتي مختلفي دارند و مي‌توانند همكاري مشترك فراواني داشته باشند.

رايزن اقتصادي و بازرگاني سفارت اندونزي در تهران توضيح داد:در 5 سال گذشته حجم تجاري دو كشور رشد مثبت داشته است، اما هنوز مناسب امكانات بالقوه دو كشور نيست و راه‌كارهاي زيادي براي افزايش اين حجم وجود دارد.

وي بيان كرد:البته چالش‌هاي زيادي بر سر راه افزايش حجم تجارت وجود دارد؛ از جمله نبود آشنايي بازرگانان دو كشور از يكديگر، بنا‌بر‌اين بايد آموزش‌ها و آگاهي لازم را به تجار بدهيم.

بوستامي اعلام كرد:بسياري از تجار اندونزي اطلاع كافي از مشكلات تحريم‌ها ندارند و گمان مي‌كنند به اين علت امكان تجارت با ايران را ندارند و ما بايد اين مشكل را برطرف كرده و در اين رابطه روشنگري كنيم.

بوستامي افزود: متأسفانه با وجود انعطاف فراوان ايران، نمي‌توان منكر تأثيرهاي منفي تحريم‌ها به ويژه در بخش بانك‌داري و LCهاي ايران به سختي مورد پذيرش بانك‌هاي اندونزي قرار مي‌گيرد و ما بايد با اين مشكل مقابله كنيم.

او ادامه داد: نبود پرواز مستقيم ميان دو كشور نيز از ديگر مشكلات است، در صورتي‌كه چند سال پيش مقدمات اين كار انجام شد، اما در نهايت به‌ نتيجه نرسيد و بايد اين مشكل را پيگيري كنيم.

رايزن اقتصادي و بازرگاني اندونزي در تهران تصريح كرد: پرواز مستقيم براي تقويت همكاري ميان دو كشور مي‌تواند بسيار مؤثر باشد و ما بايد شركت‌هاي هواپيمايي را تشويق به انجام اين كار كنيم.

بوستامي تصريح كرد:يكي از بهترين راه‌ها براي آشنايي بيشتر با بازارهاي اندونزي، انجام سفر به اين كشور و بازديد مستقيم است و از شما دعوت مي‌كنم در بيست و ششمين نمايشگاه بين‌المللي بازرگاني كه از 19 الي 23 اكتبر در جاكارتا برگزار مي‌شود، شركت كنيد.

وي در خاتمه گفت: اميدواريم تجار ايراني از شركت در اين نمايشگاه و سفري كه اتاق ايران در اين رابطه فرصت آن را فراهم خواهد كرد، استقبال كنند.

در ادامه اين جلسه «علي‌اصغر فرشچي» مديركل خدمات تجاري بين‌المللي اتاق ايران نيز گفت: امكانات فراواني ميان دو كشور وجود دارد و اكنون شوراي مشترك بازرگاني ايران و اندونزي تشكيل شده و اين بهترين موقعيت است كه تجار از آن استفاده كنند.

وي خاطرنشان كرد:بايد به راه‌كارهاي اجرايي اين پروژه‌ها نيز فكر كنيم و آن‌ها را تا رسيدن به نتيجه پيگيري كنيم و اين مسأله در رونق روابط تجاري ميان كشور، بسيار مؤثر است.

انتهای پیام

کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید